דלג לתוכן
 איילת גייר - השתלת שיער איילת גייר - השתלת שיער

השתלת שיער: 6 שאלות שכדאי לשאול - והתשובות

מי מתאים להשתלת שיער? האם מדובר בפעולה כואבת? באיזו מדינה כדאי לבצע את ההשתלה ומתי סוף סוף אראה תוצאה? אספנו את כל המידע החיוני על השתלות שיער

מאת: מערכת אינפומד, בשיתוף איילת גייר
תאריך פרסום: 11/08/2021
5 דקות קריאה
 איילת גייר - השתלת שיער בשיתוף עם איילת גייר - השתלת שיער i מומחית לכל תחומי האסתטיקה הזרקות וטיפולי פנים עם התמחות ספציפית בהשתלות שיער 073-7815721

התקרחות היא ללא ספק תופעה נפוצה. כ-80% מהגברים בגיל 45 ומעלה יסבלו מדילול שיער והתקרחות ובאופן מפתיע גם כמחצית מהנשים בגילאים אלה יסבלו מבעיה דומה.
ההשפעה הדרמטית של בעיית ההתקרחות על אלה הסובלים או סובלות ממנה מורכבת: מחד, לא מדובר בבעיה בריאותית אשר פוגעת בשגרת היומיום או התפקוד ומאידך, היא עלולה להוביל להשלכות נפשיות קשות: מחקרים שבחנו גברים ונשים הסובלים מהתקרחות ודלילות שיער מצאו כי השיער מהווה מרכיב משמעותי בתפיסת העצמי. למעשה, יותר מ-50% מהנבדקים ציינו כי אבדן השיער עלול לפגוע בהערכה העצמית.

ההשלכות הניכרות של הקרחה על תחושת הביטחון הן אלה שמיצבו את השתלות השיער כאחד מהטיפולים האסתטיים הפופולאריים ביותר בשנים האחרונות, ועם העלייה בביקוש התרחשה גם גדילה משמעותית בכמות המדינות אשר מציעות את הטיפול החדשני. הסיבה לכך פשוטה – השתלת שיער היא הפתרון היחיד כיום להתקרחות המאפשר להשיג תוצאה טבעית  שתישמר לכל החיים.
למרות שזו נשמעת כמו חלופה כמעט אופטימלית, חשוב לדעת שהשתלת שיער כרוכה בתהליך ארוך, חודרני ומשמעותי והיא אינה מספקת את אפקט "הוואו" (או במילים פשוטות, תוצאה מיידית). למעשה, עד שנחזור לראות שיער שופע ומלא אחרי ביצוע הפעולה יעברו לרוב חודשים ארוכים. לכן, רגע לפני שאתם מחליטים לעבור השתלת שיער ורוכשים כרטיס טיסה ישירות לטורקיה או מבצעים בישראל , אספנו את כל השאלות שחשוב לשאול ואת התשובות המפורטות שיאפשרו לקבל החלטה מושכלת בנוגע לטיפול.

אדם צעיר במסגרת הליך השתלת שיער
ANDRANIK HAKOBYAN | Shutterstock

1. מהי בכלל השתלת שיער ולמי היא נועדה?

השתלת שיער מספקת פתרון לאזורים בקרקפת שבהם לא גדל יותר שיער – החל מנסיגה של מפרצים ודילול שיער באזורים מסוימים וכלה בהתקרחות מוחלטת. למעשה, השתלת שיער לא נועדה להוספת נפח, אלא מטרתה להשיב שיער לאזורי ההתקרחות. הפרוצדורה דומה מאוד להשתלות איברים , אולם פה מדובר על השתלה עצמית המטופל הוא התורם של עצמו.

כדי להבין טוב יותר את התהליך, יש להסביר קודם מה גורם לאבדן שיער: לצד גורמים רבים ומגוונים, כמו אורח חיים או גנטיקה, ישנה סיבה אחת מובהקת להתקרחות גברית והיא קיום של אנדרוגן בשם DHT אשר גורם לתקיפה אוטואימונית של זקיקי השיער. למרות שרוב שיער הגוף שלנו יישאר אדיש לתקיפה זו, באזורים שבהם קיים שיער דק וחלש יותר, כמו למשל קו השיער הקדמי ועד לתחילת אזור העורף, נוכחות ה-DHT תוביל להיחלשות השערות, דילול, נשירת שיער עד להתקרחות.

במסגרת ביצוע של השתלת שיער נלקחים זקיקי שיער מאזור שבו השערות חזקות יותר. אזור זה יכול להוות תרומה לזקיקי שיער חזקים שישרדו גם את המעבר והשתילה שלהם באזור חדש. לרוב זקיקי השיער יילקחו מהאזור הטמפורלי ועד למרכז אזור העורף. זקיקי שיער אלה אדישים לפעילות ה-DHT ועל כן השתלתם באזורים חסרי שיער מבטיחה צמיחה בעלת איכות טובה של שערה.

ישנם מספר תנאי בסיס לביצוע של השתלת שיער: הראשון, והחשוב ביותר הוא קיום של אזור תרומה טוב . במהלך בדיקת ההתאמה לביצוע ההשתלה נבחנים אזורי החוסר (האזורים בקרקפת שבהם קיימת הקרחה) אל מול היכולת של אזור התורם לתת תרומה משמעותית מבלי לפגוע בנראות האזור. אם אזור התרומה אינו מספק (לא גדול מספיק או  שיער לא מספיק איכותי)  לא ניתן יהיה לבצע השתלת שיער איכותית ולפעמים נכון לוותר על התהליך. מעבר לכך, בבדיקת ההתאמה נבחנים גם פרמטרים מקצועיים נוספים שנועדו כדי לוודא שתוצאת הטיפול תהיה מוצלחת ולצמצם ככל הניתן את הסיכוי להתפתחות של סיבוכים.

גבר צעיר לפני ואחרי השתלת שיער
באדיבות איילת גייר
 

2. באילו מדינות כדאי לבצע השתלת שיער?

השתלות שיער ניתנות לביצוע הן בישראל והן בחו"ל. בעבר, הידע והניסיון אודות השתלת שיער בישראל היה מועט ולכן תוצאות השתלות שיער שבוצעו לפני 20 ו- 30 שנה במדינה אינן מספקות: השתלות עם כמות מאוד קטנה של זקיקים וצלקות מאוד גדולות בעורף.
 בשנים האחרונות תחום השתלות השיער בישראל התקדם בצורה ניכרת וכיום קיימים מכונים רבים המבצעים את הפעולה בישראל. לצד זאת בוססה גם רגולציה בתחום השתלת שיער בישראל מתבצעת על ידי רופאים בלבד.
למרות שביצוע השתלות שיער על ידי רופא מצמצם משמעותית את הסיכוי התפתחות של סיבוכים ולכן נותנת תחושת ביטחון גדולה יותר , חשוב לזכור שהצלחת הפעולה תלויה במידה לא מבוטלת במיומנותו של הגורם המבצע. לכן, טרם החלטה על ביצוע של ההשתלה בישראל חשוב לוודא כי הרופא מנוסה בביצוע השתלות שיער.

טורקיה נחשבת למעצמת השתלות השיער העולמית אליה מגיעים מטופלים ממדינות רבות. בטורקיה קיימים מרכזי השתלה רבים ועקומת הלמידה של מבצעי ההשתלות מהירה.
מדינה נוספת בה השתלות השיער הפכו נפוצות מאוד בשנים האחרונות היא יוון. בדומה לישראל, גם ביוון קיימת רגולציה על עולם ההשתלות והפעולה יכולה להתבצע רק על ידי רופא. בחלק מהמקומות ביוון השתלת השיער מתבצעת בטכניקה שונה, בסגנון שהוא יותר אירופאי, אך ניתן לבצע גם השתלות בשיטת  DHI למרות שעלותן תהיה לרוב גבוהה יותר משמעותית.

ברוב המקומות בעולם אפשר למצוא צוותים טורקיים שמבצעים או תומכים בתהליכי ההשתלה.ללא כל תלות במדינה שבה מתבצע הליך ההשתלה, טרם ביצוע הטיפול מומלץ לפנות לחברה מלווה. חברה בעלת ניסיון תדע לבחור את המרכזים הרפואיים המיומנים והמנוסים. החברה המלווה מספקת גם מעטפת תמיכה משמעותית לאחר ביצוע הפעולה אשר כוללת פיקוח רפואי על-ידי רופאי עור שיבצעו ביקורת גם בתקופת ההחלמה ויוודאו את הצלחת הפעולה עם סיומה.

חשוב לקבל אחריות על ההשתלה מהחברה בישראל ולא להסתפק בהבטחות לאחריות מהחברה המבצעת בחו"ל. כמו כן מומלץ לשלם על ביצוע הפעולה עוד בארץ ולקבל קבלות על התשלום ולא לבצע את התשלום במזומן בארץ הביצוע.יש לבחון שהחברה המלווה יש לה קליניקה בארץ שיכולה לקבל אותך שהתקשורת איתה היא לא רק באמצעות הודעות ווטסאפ ושליחת תמונות.  

3. מי יכול לבצע השתלת שיער?

התשובה לשאלה הזו תלויה ברגולציה הרפואית לביצוע הפעולה בכל ארץ. בישראל , באירופה וברוב המדינות המערביות השתלות השיער מתבצעות על ידי רופאים. בטורקיה השתלות השיער אינן חייבות להתבצע על ידי רופא, אולם יש צורך בלימודי תעודה בתחום. לרוב המשתילים בטורקיה הם אקדמאיים ממקצועות הרפואה, אשר למדו והוסמכו לביצוע השתלות שיער. חשוב לדרוש לראות תעודות הסמכה של משתילים שאינם רופאים.

גבר במהלך השתלת שיער ואחריה
באדיבות איילת גייר 

4. כמה זמן אורכת הפעולה? ואיך היא מתבצעת ?

השתלת השיער כוללת שלושה שלבים:

  1. הוצאה של זקיקי השיער מהאזור התורם – קצירת התרומה
    במהלך השלב הזה המטופל שוכב על בטנו ומתבצעת קצירה של התרומה, כלומר הוצאה של זקיקי השיער עטופים ברקמה אנושית. אורכו של שלב זה משתנה בהתאם לכמות הזקיקים שהוצאו, אולם טווח הזמן נע לרוב בין שעה לשעתיים.
  2. פתיחת ערוצים באזור ההשתלה
    זהו השלב החשוב ביותר מבחינה אסתטית. במהלכו יוצר המשתיל גומות אליהן יוחדרו הזקיקים שנקצרו. ניתן לדמות זאת לגינה בה יש לפעור גומות באדמה כדי לשתול את השתילים. צפיפות החריצים שבוצעו, עומק החתך, זווית ההשתלה והסימטריה באזור, כל אלה ייקבעו את איכות ההשתלה ועד כמה היא תראה טבעית  שלב זה אורך לרוב כ-40 דקות עד שעה וחצי.
  3. ביצוע ההשתלה עצמה
    בשלב הזה הזקיקים שנקצרו מושתלים בגומות שהוכנו להם בקרקפת. זהו השלב הארוך ביותר בתהליך שנמשך לרוב 2-5 שעות

5. האם הטיפול כרוך בכאבים?

תהליך ההשתלה כולו מתבצע תחת הרדמה מקומית ולכן ברוב המוחלט של המקרים לא צפויה להתפתח תחושת כאב. עם זאת, חלק מהמטופלים סובלים מאי נעימות בשלב שבו מתבצעת ההרדמה עצמה. לכן, פעמים רבות ביצוע ההרדמה המקומית יהיה תחת אלחוש/ טשטוש מקדים לביצוע הזריקות.
לאחר ביצוע הפעולה עלולה להתפתח תחושת אי נוחות באזור התורם שתתבטא בגרד או עקצוץ, אך לרוב לא בכאב עז. ניתן להקל על תופעות אלה באמצעות נטילת משככי כאבים ללא מרשם. לרוב הן יחלפו לאחר מספר שבועות.
 

6. באיזה שלב אחרי הטיפול אצליח ליהנות מהתוצאה?

כפי שציינו מעלה, תוצאות הפעולה אינן נראות באופן מידי ולרוב רק לאחר כ-3 חודשים נתחיל להבחין בשערות ראשוניות. כמו כן, הזמן עד לקבלת תוצאה אופטימלית משתנה ממטופל למטופל ותלוי במידה רבה בגיל ובאזור ההשתלה. בעוד שבמטופלים צעירים נוכל לראות תוצאה מוצלחת לאחר 4-5 חודשים, בקרב מטופלים מבוגרים יותר התוצאה יכולה להיראות מאוחר יותר. זאת ועוד, הדבר תלוי גם באזור ההשתלה: השתלה בקדמת הקרקפת תיתן לרוב תוצאה מהירה יותר, זאת בהשוואה להשתלה באזור הקודקוד. לרוב נהוג לבחון את תוצאות ההשתלה לא מוקדם מ-12 חודשים לאחר ביצוע הפעולה.
 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
 ALITA אליטה בע"מ
ALITA אליטה בע"מ עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
ד"ר שרון פינצי
ד"ר שרון פינצי עור ומין
5.0
( 28 חוות דעת )
"דר שרון פינצי אדיבה מאד וקשובה, מסבירה בנועם ומכינה היטב לפרוטוקול הטיפולי ומטפלת במקצועיות ורגישות רבה. תודה❤️"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם איילת גייר - השתלת שיער

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו