דלג לתוכן

התסמונת המטבולית: האם טיפול טבעי עשוי לסייע במיתון הבעיה?

סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה הם חלק מתופעה שנקראת התסמונת המטבולית. מה גורם לה ומהו הטיפול הטבעי בתופעה הנפוצה? התשובות בפנים

מאת: מכון הניג, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/03/2022
3 דקות קריאה
חסות

המטבוליזם, או תהליך חילוף החומרים, הוא אחד מהתהליכים החיוניים ביותר בגופנו, הכולל קליטה של חומרי מזון מהסביבה, עיבודם לרכיבים חיוניים לתפקוד הגוף, הפקת אנרגיה מהמזון הנצרך ופליטת הפסולת. חילוף החומרים חיוני לכל תפקודי החיים ועל כן כל פגיעה בו בהכרח תשליך על תהליכים ואיברים שונים בגופנו.

מנגנון חילוף החומרים מווסת על ידי אנזימים והורמונים שונים. האנזימים אחראים על פירוק המזון לאבני היסוד המרכיבות אותו והעברתן אל תאי הגוף כמקור לאנרגיה. ההורמונים אמונים על שמירת המאזן בין הליך בניית רקמות הגוף או פירוקן לבין ניצול מאגרי האנרגיה.

 

אשה הסובלת מהשמנה בטנית - מרכיב מרכזי בתסמונת המטבולית
Ratchanee Sawasdijira | Shutterstock

מהי התסמונת המטבולית?

כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מהתסמונת המטבולית - צבר של מצבים המתרחשים במקביל ומגדילים את הסיכון להתפתחות של מחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. התסמונת כוללת מספר מאפיינים, בהם השמנה בטנית, רמות גבוהות של טריגליצרידים וכולסטרול "רע" (LDL) בדם ומנגד רמות נמוכות של כולסטרול "טוב" (HDL), לחץ דם גבוה, יתר סוכרים (גלוקוז) בדם.
אלה הסובלים/ות מהתסמונת מאובחנים עם לפחות שלושה מהמרכיבים שפורטו לעיל.
כאמור, קיום התסמונת מעלה את הסיכוי לחלות במחלות קרדיו וסקולריות ולכן חשוב לזהותה ולטפל בה בשלבים מוקדמים.  

כיצד מתפתחת התסמונת המטבולית? 

הגורמים להתפתחות תסמונת המטבולית כוללים בעיקר הרגלי חיים לקויים, בהם מחסור בפעילות גופנית, צריכה מוגברת של מזון מתועש ועתיר סוכרים ושומנים, סטרס או לחץ ממושך שמאפיין את אורח החיים של רובנו, וכן גם עישון.

הרגלי חיים אלו גורמים לעלייה ברמות כולסטרול ה-
LDL ולירידה ברמות כולסטרול ה-HDL. לצד זאת, הם עלולים להוביל לעלייה ברמות האינסולין ובמקרים מתקדמים אף להתפתחות של תנגודת לאינסולין ולעלייה ברמות הסוכר בדם ובלחץ הדם.

מהו הטיפול הטבעי בתסמונת?

הרפואה המערבית אינה מציעה תרופה לתסמונת המטבולית. הטיפולים הקיימים מספקים אמנם מענה נקודתי לכל אחד ממרכבי התסמונת (למשל תרופות להורדת הכולסטרול, או טיפול תרופתי להורדת רמות הסוכר בדם) , אך הם אינם מסייעים בפתרון של שורש הבעיה. בנוסף, הטיפולים התרופתיים נלקחים באופן כרוני , דבר המצריך לא פעם עלייה במינון הנלקח ועלול להוביל להתפתחות של תופעות לוואי שונות. טיפול זה מונע אמנם את החמרת המצבים שונים, אך הוא אינה פותר את הבעיה מיסודה.

הרפואה הטבעית מסתכלת על מכלול התסמינים ואורחות החיים תוך אבחון מעמיק, טיפול בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים שהתפתחו. תוכנית הטיפול מותאמת אישית לכל מטופל/ת וכוללת צמחים טבעיים, שינוי בהרגלי החיים והפחתת הסטרס.
ידוע כי קיים קשר הדוק בין הרגלי חיים לקויים לבין התפתחות של מחלות, כמו השמנה, סוכרת והתסמונת המטבולית. לכן, הרגלי תזונה נכונים, פעילות גופנית והורדת סטרס עשויים לפתור את בעיות אלה מן היסוד ואף למנוע את התפתחותן.

רפואת צמחים לטיפול בתסמונת המטבולית 

רפואת הצמחים היתה מאז ומעולם חלק מהרפואה הטבעית. במכון הניג, המכון לרפואה טבעית, פותחו פורמולות ייחודיות מתוך ראיה נרחבת של עולם הצמחים. פיתוח הפורמולות נעשה תוך שילוב רב תחומי  מעולמות הנטורופתיה והרפואה הסינית, כמו גם הטמעה של טכנולוגיה מתקדמת במיצוי וייצור. השימוש בצמחים מאפשר טיפול הוליסטי בתסמונת ולא רק ביצירת איזון בערכי מרכביה. טיפול זה מבוסס על ידע רב שנים והבנה עמוקה של כלל המרכיבים. הנה כמה צמחים המסייעים לטיפול בתסמונת המטבולית:  

שום
השום המשמש לטיפול בתסמונת עובר תהליך מיצוי מיוחד השומר על מרכיביו החיוניים, ללא הריח המוכר לנו. שום מסייע בהורדת השומנים בדם, באיזון לחץ הדם ובחיזוק של מערכת החיסון.

עץ העוזרר
נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים לטיפול במחלות לב וכלי דם, המשמש כבר מאות שנים לטיפול במצבים שונים, כמו איזון לחץ הדם ושיפור זרימת הדם.

מורינגה
צמח מרפא אשר נמצא בשימוש ברפואה הטבעית כבר אלפי שנים ומשמש לטיפול במאות מחלות שונות. הצמח הייחודי מכיל כמות גדולה של חלבונים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.מורינגה עשוי לתרום להורדת לחץ הדם, רמות השומנים והסוכר בדם.

לסיכום, מקורה של התסמונת המטבולית, על כל מרכיביה, נעוץ בהרגלי חיים לקויים. לכן, שינוי באורחות החיים ובתזונה והתאמה של פורמולות ייחודיות של צמחי מרפא, עשוי לספק מענה כוללני לבעיה וכן גם לשנות את מהלך התפתחותן של מחלות שונות שמקורן בתסמונת המטבולית.

הכתבה בחסות מכון הניג המתמחה באבחון וטיפול טבעי על פי שיטת הניג לבעיות במערכת העיכול והבטן

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
 צמח החיים בע"מ
צמח החיים בע"מ רפואה משלימה
המרכז לבריאות העורקים
 ערן לשם
ערן לשם רפואה משלימה
ד"ר מנחם דויטש
ד"ר מנחם דויטש רפואת שיניים
5.0
( 7 חוות דעת )
"מצויינת"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו