דלג לתוכן
ד"ר רונית פרילינג ד"ר רונית פרילינג

לא רק נזלת אלרגית: הכירו את דלקת העיניים העונתית שנפוצה בעיקר בילדים

כשאנו חושבים על אלרגיה, לרוב אנו מדמיינים אף נוזל או פריחה בעור. אולם, מסתבר שאחת התופעות האלרגיות הנפוצות ביותר, בעיקר בילדים, היא דלקת עיניים אלרגית. אילו תסמינים יעידו על אלרגיה עינית, מדוע חשוב לטפל בה בהקדם ומהן אפשרויות הטיפול? התשובות בכתבה הבאה

מאת: ד"ר רונית פרילינג
תאריך פרסום: 22/04/2021
3 דקות קריאה
ד"ר רונית פרילינג בשיתוף עם ד"ר רונית פרילינג i מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה בילדים ומבוגרים


פסח כבר מאחורינו, מזג האוויר מתחמם והפריחה בשיאה. המשמעות היא שגם תקופת האלרגיות העונתיות כבר כאן. אלרגיה היא תופעה נפוצה ממנה סובלת כ-20% מאוכלוסיית הילדים. אלרגיות עונתיות אמנם מיוחסות לרוב לאביב ולסתיו, אך בקרב ילדים רבים הסובלים מהן התופעות השונות עלולות להתפתח גם בשאר עונות השנה. מעבר לנזלת אלרגית, גודש אפי ופריחה בעור המוכרים לכולנו, אלרגיה עונתית מתאפיינת גם בתסמינים עיניים, בהם עיניים אדומות צריבה, גרד, דמעת, הפרשות ועוד. הגורם המרכזי להתפרצותן של אלרגיות עיניות אלה היא לא אחרת מהפריחה. אבקנים הנודדים מפרחים מסוימים גורמים להתפתחות האלרגיה ולהופעת התסמינים המוכרים. 

ילדה קטנה סובלת מדלקת עיניים אלרגית
 polya_olya | Shutterstock

 

באילו גילאים תתפרץ לרוב אלרגיה עונתית?

לרוב, אלרגיות עיניות מתפרצות בגיל 3-4 והן עשויות לחלוף עד לגיל ההתבגרות. אולם, בקרב רבים האלרגיה העונתית אינה גורמת רק לתסמינים עיניים, אלא גם לתסמינים כלליים כמו למשל נזלת אלרגית או אסתמה של העור. לכן, במהלך בירור רופא/ת עיניים בשל חשד לאלרגיה עונתית עינית, חשוב לברר גם לגבי תופעות אלרגיות הקשורות באיברים אחרים. במידה והן קיימות מומלץ לפנות לרופא/ה מומחה/ית לאלרגיה לשם ביצוע של בדיקת תבחיני עור שתסייע באיתור הגורמים אליהם הילד אלרגי ומציאת דרכים לטיפול במחלה. 
 

בלפאריטיס – דלקת אלרגית של העפעפיים

סוג נוסף של דלקת עיניים אלרגית הנפוץ מאוד בילדים ומתפתח בעונות האביב או הסתיו הוא בלפאריטיס.  מנגנון המחלה הוא חסימה של בלוטות החלב בבסיס הריסים העליונים והתחתונים וקשקשת אשר גורמת לאודם של שולי העפעף ולתגובה של דלקת אלרגית בלחמית. זוהי תופעה כרונית ולרוב הטיפול בה יכלול קומפרסים מקומיים, ניקוי הריסים ומתן טיפול במשחה. חשוב מאוד לאבחן בלפאריטיס בשלבים הראשונים להתפתחות הדלקת כדי למנוע סיבוכים  של הדלקת.

ילדה קטנה סובלת מדלקת עיניים אלרגית
OHishiapply | Shutterstock

 

מדוע חשוב לטפל בדלקות עיניים אלרגיות?

הביטוי של דלקת אלרגית הוא גבשושיות המופיעות על פני הלחמית העליונה והתחתונה ויוצרות תחושה של גרד בלתי פוסק . כתוצאה מכך הילד משפשף את עיניו ועלול ליצור שריטה בקרנית אשר עלולה להזדהם. חשוב להתחיל בטיפול בטיפות מוקדם ככל שאפשר על מנת להמנע מהחמרה של הדלקת.
 

איך ניתן לטפל בדלקות עיניים אלרגיות בילדים?

ישנן מגוון תרופות המסייעות במיתון התסמינים ובהשגת הטבה זמנית בדלקת. כך למשל, ניתנות לעיתים טיפות של סטרואידים המסייעות במיתון תופעות הלוואי. חשוב לציין כי טיפול זה אינו פותר את הבעיה מיסודה, אלא הוא תורם להפחתת חומרת התסמינים בלבד ועל כן מרגע הפסקת השימוש בטיפות התסמינים, ככל הנראה, יתפתחו שוב. זאת ועוד, אם הטיפות ניתנות באופן כרוני הן עלולות לתרום להתפתחות של סיבוכים עיניים בעתיד, כמו למשל קטרקט ועלייה בלחץ התוך עיני. על כן, טיפות סטרואידים אינן משמשות כטיפול ארוך טווח. 

בנוסף, קיימים טיפולים מקומיים נוספים שאינם מבוססים על סטרואידים. הטיפולים המקומיים מונעים את שחרורם של לימפוציטים מסוג T אשר אחראיים על התפתחות האלרגיה. במקרים חמורים יותר ניתן לבצע הזרקה מקומית של סטרואידים לתוך העפעף לשם הקלה על התופעות. 

לצד הטיפול התרופתי, על ההורים להקפיד ולמתן את חשיפת הילדים לגורמים אלרגנים, כמו בעלי חיים, פריחה, אבק ועוד. כמו כן, חשוב להקפיד על היגיינה באמצעות החלפת מצעים בתדירות גבוהה וחפיפת הראש לפני השינה, כדי למנוע מצב בו אלרגנים שנדבקו לגוף במהלך היום מגיעים אל אזור העיניים ומובילים להתלקחות הדלקת. בנוסף, לילדים הסובלים מדלקת עיניים אלרגית מומלץ להימנע ככל הניתן מחשיפה לשמש ולהקפיד להשתמש באמצעי הגנה, כמו כובע או משקפי שמש בעת החשיפה. חשיפה מוגברת לשמש גורמת ליובש בעיניים שעלול להוביל להחמרת תסמיני הדלקת. 
 

איך יודעים מתי כדאי לפנות לרופא עיניים ילדים בעקבות דלקת אלרגית?

אם דלקת העיניים מתפרצת בעונות הסתיו או האביב מומלץ לפנות לרופא/ת עיניים לשם בירור מקיף. אבחון האלרגיה כולל תשאול בנוגע לקיום של אלרגיות נוספות במשפחה ובדיקת עיניים באמצעות מנורת סדק, תוך הפיכת העפעף העליון והתחתון לזיהוי הפפילות האופייניות. כאמור, במידה וקיים חשד לאלרגיה כללית הנלווית לדלקת העיניים רופא/ת העיניים ימליצו על פנייה לרופא/ה מומחה/ית לאלרגיה.

קיימת חשיבות גדולה להתחלת הטיפול עם התלקחות הדלקת כדי למנוע החמרה במצב ולאפשר טיפול יעיל. פנייה לרופא/ת עיניים עם הופעת התסמינים תסייע בשיפור סיכויי הצלחת הטיפול ובהשגת תוצאה מהירה יותר. 

הכתבה בשיתוף עם ד"ר רונית פרילינג מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה בילדים ומבוגרים. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אסף פרימן
ד"ר אסף פרימן עיניים
מנהל שירות הקרנית בבית חולים מאיר
פרופ' אורי אלבז
פרופ' אורי אלבז עיניים
מנתח בכיר, במערך רבין, פתח תקוה, מומחה לקטרקט, מחלות קרנית וניתוחים להסרת משקפיים
פרופ' בנימין מילר
פרופ' בנימין מילר עיניים
רופא עיניים בכיר בביה"ח איכילוב. מומחה במחלות רשתית וגלאוקומה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר רונית פרילינג

שאלות מתוך פורום עיניים ילדים, פזילה

בניהולו של פרופ' גד דותן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו