דלג לתוכן
ד"ר ענת רובינסון ד"ר ענת רובינסון

אתם שואלים – הרופאה עונה: מה חשוב לדעת על גלאוקומה ועל לחץ תוך עיני גבוה?

כיצד מתפתחת גלאוקומה, האם מופיעים תסמינים שונים שמעידים על קיום המחלה, מהן דרכי הטיפול בה ומדוע בדיקות עיניים תקופתיות חיוניות דווקא בכל הנוגע למחלת עיניים זאת? כל המידע החיוני על הגנב השקט של הראייה

מאת: ד"ר ענת רובינסון
תאריך פרסום: 01/06/2021
3 דקות קריאה
ד"ר ענת רובינסון בשיתוף עם ד"ר ענת רובינסון i מומחית למחלות עיניים, גלאוקומה, ניתוחי קטרקט וטיפולי לייזר 053-9956326


גלאוקומה היא קבוצה של מחלות עיניים אשר גורמות לנזק הדרגתי ובלתי הפיך לראייה נזק זה נגרם לרוב בשל לחץ תוך עיני גבוה בתוך גלגל העין. קיימים גורמים אחרים, נפוצים פחות, המובילים לפגיעה בעצב הראייה ולהתפתחות של גלאוקומה, כמו הפרעה בזרימת הדם לעצב הראייה, פגיעה בעצב בגלל רעלנים בעין ועוד. 

גלאוקומה מהווה את אחד מהגורמים השכיחים ביותר לעיוורון בעולם וגם בישראל. למרות שמחלה זו עלולה להופיע בכל גיל, שכיחותה עולה עם הגיל. אבחון מוקדם של המחלה וטיפול בה יכולים למנוע את התקדמות הנזק לעצב הראיה ואיבוד ראייה.


גבר מבוגר עובר בדיקת עיניים לגילוי מוקדם של גלאוקומה

Shutterstock | Inside Creative House


מעבר לגיל מבוגר, האם ישנם גורמי סיכון נוספים שמעלים את הסיכוי להתפתחות של גלאוקומה?

גיל מתקדם מהווה גורם סיכון חשוב להתפתחות של גלאוקומה. שכיחות המחלה מעל גיל 40 היא 2% ומעל גיל 80 מגיעה ל- 10% . גורמי סיכון נוספים כוללים: סיפור משפחתי של גלאוקומה (המחלה נוטה להופיע בשכיחות גבוהה יותר במשפחות הנושאות גנים הקשורים למחלת העיניים), קוצר או רוחק ראייה ואנומליות במבנה העין.

האם קיימים סימני אזהרה שיעידו על גלאוקומה?

כדי לענות על השאלה הבאה, חשוב קודם כל להסביר כיצד מתפתחת גלאוקומה: העין שלנו היא כדור סגור שבו נוצרים נוזלים באופן מתמיד. ניקוז הנוזלים אל מחוץ לעין מתבצע דרך איבר מיקרוסקופי בזווית העין הנקרא טרבקולום. באיבר זה ישנם תאים השואבים את הנוזלים אל כלי הדם מחוץ לעין. במקרים שבהם קיימת הפרעה בניקוז הנוזלים מהעין - מופר המאזן בין קצב ייצור הנוזלים לקצב הניקוז והלחץ התוך עיני עולה. עליה זו בלחץ גורמת לפגיעה הדרגתית איטית ומתמשכת בסיבי עצב הראייה הקולטים את גירוי הראייה ומעבירים אותו מהעין אל מרכזי הראיה במוח. 

ברוב המקרים, עליית הלחץ בתוך העין אינה גורמת לכאב או הפרעה בראייה בשלבי המחלה הראשונים והחולה לא מרגיש/ה דבר. עם התקדמות המחלה מתרחב הנזק בשדה הראייה ורק אז תופיע ירידה בחדות הראייה. ללא טיפול יתקדם הנזק לעיוורון מלא.

בחלק קטן מהמקרים יופיע כאב עז בעין מלווה בטשטוש ראייה כסימן ראשון למחלה עקב עליה חדה של הלחץ התוך עיני , מצב הנקרא התקף חריף של גלאוקומה. מקרים אלה מחייבים התערבות טיפולית מיידית להצלת עצב הראייה ומניעת אבדן הראייה. 

כיצד ניתן לאבחן גלאוקומה?

בדיקה מלאה של רופא/ת עיניים יכולה לאבחן את המחלה או להעלות חשד למחלה. בדיקות עזר נוספות כגון: בדיקת שדה ראייה וצילומי עצב הראייה, המדגימים שינויים בראש העצב האופייניים לגלאוקומה, ישלימו את תהליך האבחון והערכת חומרת הנזק שנגרם כתוצאה ממנה. בדיקות אלה משמשות גם למעקב אחר יעילות הטיפול במחלה. 

לנוכח העובדה שגלאוקומה היא מחלה שקטה שאינה גורמת להתפתחות של תסמינים בשלבים המוקדמים של המחלה, מהווה הבדיקה התקופתית אצל רופא עיניים בדיקה חשובה במיוחד לאבחון מוקדם של מחלת העיניים ומניעת נזק בלתי הפיך לעצב הראייה. 

לכן מומלץ לכל אדם מעל לגיל 40 לבצע בדיקת עיניים שגרתית אחת לשנה. אם קיימים גורמי סיכון נוספים מומלץ לבצע את בדיקת הסקר בגילאים מוקדמים יותר. בדיקת רופא/ת העיניים כרוכה בהרחבת אישונים הגורמת לטשטוש ראייה וקושי בנהיגה ועל כן מומלץ להגיע אל הבדיקה התקופתית עם מלווה.

מהן דרכי הטיפול בגלאוקומה?

המטרה המרכזית של הטיפולים בגלאוקומה היא הורדה של הלחץ התוך עיני זאת כדי לעצור את התקדמות המחלה ולמנוע נזק נוסף לעצב הראיה. קיימים שלושה אמצעי טיפול עיקריים בגלאוקומה – טיפול תרופתי, טיפול בלייזר וטיפול ניתוחי. 

טיפול תרופתי
התרופות לטיפול בגלאוקומה משמשות להורדת הלחץ התוך עיני וניתנות בטיפות או בכדורים. לרוב הן יהוו את קו הטיפול הראשון במחלה. רוב המטופלים יטופלו באמצעות טיפות המוזלפות ישירות לעין. הטיפול בכדורים ניתן רק במקרים חריגים. היות וגלאוקומה היא מחלה כרונית, יידרש טיפול ממושך שיינתן לעיתים לכל החיים. הצלחת הטיפול התרופתי תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה של המטופל/ת וביכולת לשמור על איכות חיים טובה עם הטיפול. 

טיפול בלייזר
ישנם מספר סוגים של טיפולי לייזר המשמשים לטיפול בגלאוקומה. סוג הטיפול ייבחר על ידי הרופא/ה המומחה/ית, בהתאם לסוג המחלה ומידת חומרתה. טיפולי הלייזר מסייעים בהורדת הלחץ התוך עיני או מניעת עלייתו בכמה דרכים: שיפור מעבר הנוזלים בגלגל העין באמצעות יצירה של פתח זעיר בקשתית, הגברת ניקוז הנוזלים דרך הזווית או הפחתת ייצור הנוזלים בעין. הטיפולים מתבצעים במרפאה ללא צורך בהרדמה או באשפוז.

טיפול ניתוחי
ניתוח גלאוקומה מיועד גם הוא להורדה של הלחץ התוך עיני. קיימים מספר סוגים של ניתוחי גלאוקומה, השכיח ביותר הוא ניתוח פילטרציה (Trabeculectomy) שבמהלכו מייצרים מעין נתיב עוקף לזווית העין, דרכו מנוקזים הנוזלים אל מחוצה לה. סיכויי הצלחת הניתוח גבוהים יחסים (מעל ל-85%), כתלות בסוג הגלאוקומה. ניתוחים אחרים כוללים השתלת צינוריות לצורך ניקוז הנוזלים מהעין.

מהי מטרתו של המעקב התקופתי בחולי גלאוקומה?

מעקב תקופתי מומלץ לחולי גלאוקומה כדי לזהות החמרה במחלה בשלבים ראשוניים ולטפל בה בהקדם. המעקב כולל לרוב בדיקת רופא עיניים, בדיקת שדה ראייה, צילומי עיניים ועוד. כמו כן, המעקב נועד גם כדי לבצע ניטור של תופעות הלוואי שהתפתחו כתוצאה מהטיפול התרופתי ולבצע שינוי בטיפול במידת הצורך. 

חשוב להקפיד על מעקב תכוף ותדיר לפי הנחיות הרופא/ה המטפל/ת. כמו כן, מומלץ להצטייד בתוצאות הבדיקות הקודמות וכן גם ברשימת התרופות הנלקחות בשגרה, בפרט התרופות לטיפול בגלאוקומה. מומלץ להכין מראש שאלות מקדימות לרופא/ה כדי לוודא שהמידע שיימסר מובן, כמו גם אופן קבלת הטיפול. 

לסיכום,
- גילוי מוקדם של גלאוקומה חשוב לצורך שמירה על הראייה. 

- שיתוף הפעולה של החולה בטיפול בגלאוקומה חיוני להצלחת הטיפול

- מומלץ להקפיד על ביצוע בדיקות עיניים תקופתיות מעל לגיל 40 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' מיכל קרמר
פרופ' מיכל קרמר עיניים
מנהלת שרות אוביאיטיס, כולל מרפאת אוביאיטיס ילדים בשניידר, מחלקת עיניים, מרכז רפואי רבין
פרופ' אורי אלבז
פרופ' אורי אלבז עיניים
מנתח בכיר, במערך רבין, פתח תקוה, מומחה לקטרקט, מחלות קרנית וניתוחים להסרת משקפיים
ד"ר אסף פרימן
ד"ר אסף פרימן עיניים
מנהל שירות הקרנית בבית חולים מאיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר ענת רובינסון

שאלות מתוך פורום גלאוקומה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו