דלג לתוכן

היתרון הנוסף שהתגלה בסטטינים

התרופות הנפוצות שנועדו במקור לאזן רמות של כולסטרול גבוה, התגלו בעבר כמפחיתות סיכון לסרטן. כעת, מחקר חדש מצא עוד יתרון מפתיע בסטטינים. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 18/07/2021
2 דקות קריאה

בשל הטיפולים המשופרים הקיימים כיום, הסובלים מאי ספיקת לב זוכים לאריכות ימים וניתן לראות כי גורמי התמותה בקרב קבוצה זו נגרמים פחות מגורמים לבביים. עם זאת, מוות ממחלת הסרטן הוא גורם התמותה העיקרי שבהם. במחקרים קודמים כבר הוצע שלסטטינים יש תכונות מגנות מפני סרטן[1].

כעת, מחקר חדש[2] שנערך בקרב אוכלוסייה רחבה של מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב, מצא כי קיימת ירידה של 16% במקרי הסרטן, ושל 36% במקרי מוות מסרטן בקרב מטופלים שנטלו סטטינים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול. המחקר, שאין עוד רבים כמותו, משמעותי בשל העובדה שהסובלים מאי ספיקת לב נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלת הסרטן.

By roger ashford | shutterstock

סיכוי נמוך יותר לסרטן בקרב הסובלים מאי ספיקת לב

המחקר התבצע על ידי ניתוח מידע רפואי של יותר מ-87 אלף מטופלים בהונג-קונג, אשר אושפזו עם אי ספיקת לב בין השנים 2003-2015. החוקרים עקבו אחר המטופלים עד התרחשות אחת מנקודות הסיום המוגדרות במחקר – התפתחות של סרטן, מוות, או עד שסוף שנת 2018 (זו שהגיעה ראשונה). כ-36 אלף מטופלים נטלו סטטינים, וכמעט 51 אלף, לא נטלו סטטינים, ושימשו כקבוצת ביקורת למחקר.

סוגי הסרטן הנפוצים ביותר שהתגלו במחקר היו סוגי סרטן של מערכת העיכול (מעי, קיבה, כבד, כיס ודרכי המרה), וסרטן הריאות. המחקר הראה כי בקרב הנוטלים סטטינים, שיעור היארעות הסרטן היה נמוך כאשר שיעור היארעות המצטבר ל-5 שנים של סרטן בקרב הנוטלים סטטינים היה 7.9% לעומת 10.4% בקרב קבוצת הביקורת, ושיעור היארעות המצטבר ל-10 שנים היה 11.2% בקרב המשתמשים בסטטינים לעומת 13.2% בקבוצת הביקורת.  

סטטינים והפחתת שיעור התמותה

כמו כן, המחקר הראה כי בקרב הנוטלים סטטינים שיעור התמותה ממחלת הסרטן היה נמוך יותר. שיעור התמותה מסרטן ל-10 שנים היה 3.8% בקרב הנוטלים סטטינים ו-5.2% בקבוצת הביקורת.

באופן כללי אחוז התמותה מכל סיבה ל-10 שנים בקרב הנוטלים סטטינים גם הוא היה נמוך יותר ועמד על 60.5% לעומת 78.8% בהתאמה.

עוד עלה מהמחקר כי ככל הנראה שימוש ממושך יותר בסטטינים נמצא ביחס ישיר ליכולות הגנה גבוהות יותר. בהשוואה לנטילת התרופה במשך שלושה חודשים ועד שנתיים לעומת טיפול של 4-6 שנים, הסיכון ללקות בסרטן ירד ב-18% וב-22% בהתאמה, והסיכון לתמותה מסרטן בנוטלי סטטינים ובקבוצת הבקרה היה 33% ו-39 בהתאמה.

מאחר שמדובר במחקר תצפיתי, הכמחקר לא יכול לקבוע שאכן מדובר בתהליך של סיבה ותוצאה, ויש לבצע מחקר קליני רנדומלי על מנת לאמת את הסברה שעולה.

עורכי המחקר סבורים כי אחת הסיבות האפשריות לתוצאות המחקר שלהם הם התכונות של התרופה – תכונות נוגדות דלקת, ותכונות נוגדות התרבות תאית (אנטי-פרוליפרטיביות), שעשויות להוביל להגנה מפני גידולים סרטניים.

אם כן כאמור, על בסיס מחקר זה בלבד לא ניתן להמליץ על נטילת סטטינים לטיפול בחולי אי ספיקת לב לשם הפחתת הסיכון ללקות בסרטן, אך כן ניתן לוודא שימוש בתרופה לפי התווייתה – מחלת לב איסכמית, אירוע שבץ מוחי, סוכרת - ולא לוותר עליה, במיוחד חולי אי ספיקת לב.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.


[1] /articles/4153/

[2] Qing-Wen Ren, Si-Yeung Yu, Tiew-Hwa Katherine Teng, Xue Li, Ka-Shing Cheung, Mei-Zhen Wu, Hang-Long Li, Pui-Fai Wong, Hung-Fat Tse, Carolyn S P Lam, Kai-Hang Yiu, Statin associated lower cancer risk and related mortality in patients with heart failure, European Heart Journal, 2021;, ehab325, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab325

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
ד"ר אמנון איתן
ד"ר אמנון איתן קרדיולוגיה
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו