דלג לתוכן

איך בוחרים את הטיפול בסרטן?

ההתמודדות עם מחלת הסרטן אינה פשוטה. האבחנה היא רק הצעד הראשון במסע ארוך של טיפולים, ביקורים ובדיקות, ואחת השאלות שמטרידות מטופלים ומשפחות רבות היא ׳האם אנחנו מקבלים את הטיפול הטוב ביותר עבורנו?׳. מה חשוב לשאול לפני תחילת הטיפולים?

מאת: מערכת אינפומד, בשיתוף curesponse
תאריך פרסום: 28/07/2021
3 דקות קריאה
 ™cResponse בשיתוף עם ™cResponse i בדיקה ייחודית חדשנית וממוקדת, המשלבת את הערכת תגובת הרקמה למגוון תרופות וריצוף גנומי מהיר, להתאמה אופטימלית של הטיפול לחולי סרטן 074-7622665

טיפולים אונקולוגיים רבים מתבססים על פרוטוקולים: שילוב של מספר תרופות, בהתבסס על מאות או אלפי מטופלים עם מחלה שנראית דומה לזו שאתם או קרוביכם מתמודדים איתה.

בעוד שמדובר בשיטה יעילה אשר הוכיחה את עצמה במחקרים קליניים מבוקרים ברחבי העולם, כיום אנחנו יודעים שהבחירה בטיפול היא לא רק התאמה של הפרוטוקול הטיפולי לגידול, אלא גם התאמה של הטיפול הנכון למטופל עצמו ולדרך בה הוא מעוניין לנתב את התכנית הטיפולית שלו

זהו שינוי חשוב ומבורך: כל מטופל ומטופלת מחליטים עבור עצמם כמה הם רוצים לדעת על המחלה שלהם, להיות מעורבים בהחלטות הטיפול[1]יות ולהשקיע זמן, תעצומות נפש וכסף בחיפוש אחר טיפולים חדשים. לקבל החלטה שקולה ולשאול את השאלות הנכונות אינם דברים של מה בכך. לצורך כך, אספנו עבורכם כמה שאלות חשובות שכדאי לברר לפני תחילת הטיפול.

גם אם אתם כבר לאחר תחילת הטיפולים, הרגישו בנוח לשוב לצוות הרפואי שלכם בכל עת ולשאול כל שאלה הנוגעת למחלה או לטיפול שאת או אתה מקבלים. זה מקובל, וזו זכותכם.


ESB Professional |Shutterstock

על מה מתבססת הבחירה בטיפול שלי?

הבחירה הראשונית מבוססת על פרוטוקולים התלויים בגורמים שונים כמאפייני הגידול הסרטני אשר משתנים לא רק בין סוגי הגידול, אלא גם לפי תתי-סוגים של אותו הגידול. בשנים אחרונות חלה ההתקדמות לכיוון טיפול מותאם אישית בסרטן אשר נובעת בעיקרה מהיכולת שלנו לבצע גם בדיקות גנטיות על תאי הגידול. בבדיקות אלה ניתן לאתר מוטציות מיוחדות שניתן לפעול נגדן באמצעות תרופות מתקדמות.

הטיפול המוצע תלוי גם בבחירת המטופל על פי מטרת הטיפול: האם המטרה היא לרפא, להוביל לנסיגה זמנית או להקל על איכות החיים שלכם? כל מטופל ומטופלת מחליטים מה המטרה שחשובה להם כעת. גם לא לקבל טיפול היא בחירה.[2]

האם יתכן שיש טיפול אחר שיכול להתאים לי?

כיום קיימים כמה סוגים של טיפולים עבור מחלות ממאירות.
הטיפול בסרטן יכול להיות מורכב משילוב של ניתוחים, הקרנות, או טיפולים תרופתיים – אשר בעצמם נבדלים זה מזה וכוללים כימותרפיה, טיפול הורמונלי, טיפול ביולוגי ואף טיפול העושה שימוש במערכת החיסון של הגוף - טיפול אימונותרפי. [3]

הרופא/ה שלכם יכול/ה להמליץ על הטיפול שהוכח כיעיל ביותר עבור מטופלים עם מאפיינים דומים לאלו שלכם שזוהו במחקרים קודמים. [4]אולם לעתים קיימות אפשרויות אחרות. כיום הטיפול בסרטן מתקדם לעידן של טיפול מותאם אישית, בו הטיפול נקבע לא רק לפי גודל הגידול, מיקומו והתפשטותו, אלא גם לפי מאפיינים ביולוגיים שיכולים להיות מיוחדים לכל אחד ואחת מאיתנו. על ידי איתור תכונות ביולוגיות אלו, עוד לפני תחילת הטיפול, ניתן לשפר את יעילות הטיפול שנבחר עבורכם.

למה צריך שילוב של מספר טיפולים? האם טיפול אחד לא יהיה יעיל מספיק?

המטרה של פרוטוקול טיפולי מגוון היא לפגוע בתאים הסרטניים במספר מנגנונים, שכן השארה של רקמת סרטן, ולו הקטנה ביותר, עלולה להוביל לחזרת המחלה בהמשך החיים. לכן, לעתים בוחרים לבצע גם ניתוח וגם טיפול כימותרפי אחריו, לשלב מספר כימותרפיות או טיפולים אחרים.

בנוסף - השילוב של מספר טיפולים תרופתיים מוביל לעיים לתופעה שנקראת ״אפקט סינרגיסטי״ – מצב בו שילוב התרופות גורם לפגיעה חמורה יותר בתאי הגידול מאשר כל אחת מהתרופות בנפרד.[5]

האם בדיקה גנטית יכולה לסייע בבחירת הטיפול?

בעוד שטיפול כימותרפי התבסס בעבר על מאפיינים כלליים של מרבית תאי הסרטן, כגון חלוקה מהירה יותר של תאי הסרטן לעומת תאים בריאים, כיום קיימים גם טיפולים מתקדמים יותר עם מנגנון פעולה הפוגע באופן ממוקד בתאי הגידול.

במקרים מסוימים, בדיקה גנטית יכולה לזהות שאינכם מתאימים להשתתף במחקר קליני: קבלת טיפול ניסיוני חדש, לפני שהוא אושר באופן מסחרי. מחקרים רבים מחפשים משתתפים עם מוטציה ספציפית בגידול, אשר מתגלה בבדיקות מתקדמות אלה.

[6]

בדיקות גנטיות לעיתים מוצאות שינויים אשר להם טיפולים נקודתיים, אבל תגובת המטופל לטיפול מבוססת עדיין על סטטיסטיקה משום שלא כל החולים בעלי שינוי גנטי מסויים יגיבו באופן זהה לתרופה הנקודתית.  בבדיקת cResponse ניתן להעריך את השפעת הטיפולים השונים, גם כאלה הנגזרים מהריצוף הגנומי, על הרקמה של כל חולה ולבחור את הטיפול שעשוי להיות האפקטיבי ביותר.

כיצד אפשר לבצע בדיקות מתקדמות?

בדיקות מתקדמות להתאמת הטיפול בסרטן (גנומיות ואחרות) ניתן לבצע גם במסגרת הציבורית וגם במסגרת הפרטית. היצע הבדיקות במסגרות הפרטיות רחב יותר לעומת ההיצע במסגרת הציבורית, אך לא תמיד יש בהן צורך.

אונקולוגים ואונקולוגיות רבים מורגלים בעבודה לצד החברות שמעניקות שירותי בדיקות פרטיים. הם יוכלו לסייע לכם להחליט האם לפנות לבדיקה פרטית ואף להסביר לכם על ההבדל בין החברות השונות. גם החברות הפרטיות מעסיקות אנשי מקצוע שיוכלו להסביר לכם על הבדיקות, התועלת האפשרית מהן וההבדל בין החברות השונות.


[1] /diseases/cancer/

[2] /diseases/cancer/

[3] https://www.cancer.net/navigating-cancer-care/how-cancer-treated/making-decisions-about-cancer-treatment

[4] https://www.cancer.net/navigating-cancer-care/how-cancer-treated/making-decisions-about-cancer-treatment

[5] https://bmccancer.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12885-018-4712-z

[6] /articles/4153/

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עופר פורים
ד"ר עופר פורים אונקולוגיה
מנהל שרות גדולי מערכת העכול במכון אונקולוגי בית חולים אסותא אשדוד. נותן חוות דעת משפטיות
 מרכז להיפרתרמיה Hyper Thermia
מרכז להיפרתרמיה Hyper Thermia אונקולוגיה
 שירות אינפומד מחקר אישי
שירות אינפומד מחקר אישי גסטרואנטרולוגיה
שירות ייעודי המאפשר קבלת מידע רפואי בהתאמה אישית, באמצעות התמקדות במחקרים, נתונים סטטיסטיים ומקרים דומים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ™cResponse

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו