דלג לתוכן

האם הקורונה צפויה להסתיים בזכות התרופה הזו?

זה התחיל עם רמדסיביר, שלרגע נראתה כמו התרופה שתנצח את הקורונה, והמשיך עם תרופות נוספות שקיימות כבר בשוק ולא הראו הצלחה מרובה. האם מולנופירביר היא התרופה שתשנה את כללי המשחק? הנה הפרטים שכדאי לדעת על התרופה המבטיחה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/09/2021
2 דקות קריאה

השימוש בתרופות אנטי-ויראליות במהלך מגפת הקורונה עבר תהפוכות רבות. רמדסיביר הייתה לאחת התרופות שמשכו תשומת לב מרובה, ולמעשה הייתה למוצלחת ביותר מבין כל התרופות שנוסו בתקופה זו, אך בסופו של דבר נראה שהיא חיונית רק במידה מסוימת ולא באמת שינתה את חוקי המשחק[1].

תרופות רבות אחרות עלו גם הן לכותרות בשנה הזו, אך לא הצליחו להשפיע בצורה משמעותית על המגפה. באופן כללי, אין הרבה תרופות אנטי ויראליות יעילות בשוק, ואלו שקיימות מטפלות בעיקר ב-HIV ובהפטיטיס C1.

אלא שבימים האחרונים התפרסמה ידיעה[2] על מחקר חדש שנערך במדינות שונות בעולם באמצעות התרופה מולנופירביר (molnupiravir) – תרופה אנטי-ויראלית חדשה לקורונה. האם הבשורה נמצאת בתרופה זו? לפניכם מידע חיוני שיעזור לכם להחליט.

אילוסטרציה: רופא מנצח את הקורונה באמצעות מולנופירביר - תרופה אנטי ויראלית
Shutterstock | Lightspring

כיצד התרופה עובדת?

מולנופירביר היא תרופה אנטי-ויראלית שהחלו לפתח לפני כמה שנים לצורך טיפול בשפעת. אלא שלאחר התפרצות מגפת הקורונה החליטה חברת MSD (Merck), האחראית על ייצור ופיתוח התרופה, להתאימה למגפה החדשה. כבר בשלבים הראשונים התרופה הראתה פעילות חזקה כנגד מגוון וירוסים, כפי שנוסה כבר במחקרים פרה-קליניים[1].

מנגנון התרופה למעשה גורם לייצור מוטציות RNA נגיפיות בתדירות גבוהה, ומוטציות אלו גורמות לפגיעה ביכולת השכפול של וירוס הקורונה[3].

בשונה מתרופות אחרות, מולנופירביר נועדה לפעול כבר בשלבים הראשונים של המחלה ובכך למנוע החמרה במצבו של החולה[4], ובגלל שהיא תרופה בעלת מנגנון אנטי-ויראלי, היא אף צפויה להיות יעילה כנגד כל הווריאנטים של נגיף הקורונה[5].

המסע המופלא של מולנופירביר

כאמור, דרכה של מולנופירביר התחילה לפני שנים רבות לצורך טיפול בנגיף השפעת, אך בפברואר האחרון, מחקרים שנבדקו על בעלי חיים הראו שהתרופה יכולה להגן מפני זיהום נגיף הקורונה[1].

ביוני האחרון פורסם ב-medRxiv[6] שלב מתקדם יותר של המחקר (2a) שבחן את הבטיחות, הסבילות והיעילות האנטי-ויראלית של התרופה בחולים הסובלים מקוביד-19. התוצאות הראו השפעה ישירה יעילה ביותר בהפחתת זיהום וירוס הקורונה, והתרופה נמצאה בטוחה ובעלת סבילות טובה.

בימים אלו התרופה כבר נמצאת בשלב III של הניסוי. המשתתפים הם בני 18 ומעלה מכל העולם הסובלים מזיהום קוביד-19 ברמה קלה עד בינונית. גם מחקר זה, שהוא רחב הרבה יותר מהקודם, נועד לבדוק את הבטיחות, הסבילות והיעילות של התרופה. כרגע התוצאות מראות על ירידה בכמות האשפוזים בקרב המשתתפים בניסוי ולא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות.

אז האם התרופה מולנופירביר צפויה לחולל מהפכה במגפת הקורונה? למרות שכבר גילינו שקשה לנבא תרחישים עם מגפת הקורונה, תוצאות הניסויים התרופה נראות מבטיחות, ה-FDA צפוי לתת אישור חירום לתרופה וארה"ב כבר הסכימה לרכוש 1.7 מיליון מנות של התרופה[7]. בינתיים נחזיק אצבעות.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.



 


[1] https://www.science.org/content/blog-post/molnupiravir-last-small-molecule-coronavirus-hopes

[2] https://www.ynet.co.il/health/article/sktbabwff#autoplay

[3] Nature Structural & Molecular Biology. Published: 11 August 2021. https://doi.org/10.1038/s41594-021-00651-0.

[4] https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04939428?term=molnupiravir&draw=2&rank=3

[5] J Infect Dis . 2021 Jul 9;jiab361. doi: 10.1093/infdis/jiab361. Online ahead of print.

[6] medRxiv. Preprint. 2021 Jun 17. doi: 10.1101/2021.06.17.21258639.

[7] https://www.merck.com/news/merck-announces-supply-agreement-with-u-s-government-for-molnupiravir-an-investigational-oral-antiviral-candidate-for-treatment-of-mild-to-moderate-covid-19/

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 יורם בניטה מרפאת - ANEW
יורם בניטה מרפאת - ANEW רפואה אסתטית
מומחה למדעי השיער EXPERT TRICHOLOGIST
ד"ר משה מושיקו אמיר
ד"ר משה מושיקו אמיר רפואה אסתטית
5.0
( 15 חוות דעת )
"נהנתי מהטיפול והכל עבר חלק ויצא תוצאה מהממת חוויה מתקנת מרופא קודם שהרס לי את השפתיים חוויה מתקנת ++++ אמליץ בחום :)"
ד"ר יוסי הר-טוב
ד"ר יוסי הר-טוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 23 חוות דעת )
"מקצועי ונעים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו