דלג לתוכן

קנאביס רפואי במינון מדויק – פריצת הדרך שתשפר את איכות החיים ותפקודם היום-יומי של מטופלי קנאביס רפואי

מעל ל- 100 אלף אזרחים ישראלים הם בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי. למרות הגידול הניכר במספר המטופלים ואף האמון ההולך וגובר בקרב חברי הקהילה הרפואית ביתרונות הטיפול בקנאביס רפואי, רופאים ורופאות מהססים במתן הטיפול, פעמים רבות בשל היעדר יכולת לדיוק במינון הניתן. הכירו את משאף הקנאביס החכם שעשוי להתגבר על כמה מהחסמים המשמעותיים ביותר בכל הנוגע למתן של קנאביס רפואי

מאת: מערכת אינפומד בשיתוף חברת סאיקי
תאריך פרסום: 05/10/2021
3 דקות קריאה
פרסומת


מדינת ישראל חצתה לאחרונה את רף 100 אלף המטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי , מספר לא מבוטל בהתחשב בכך שרק לפני כשש שנים היו בישראל בסה"כ כ-22 אלף בעלי רישיון קנאביס. מדובר בעלייה של למעלה מפי ארבעה מטופלים בטווח זמן קצר. לגידול זה במספר המטופלים נלווית גם פתיחות רבה יותר מצד הקהילה הרפואית כלפי הקנאביס הרפואי וסגולותיו. הקהילה המדעית-רפואית חוקרת כיום את תחום הקנאביס הרפואי יותר מתמיד, עורכת ניסויים ומגיעה לגילויים חדשים, לעיתים אף פורצי דרך. אך למרות הקפיצה החדה במספר המטופלים, שלכאורה מעידה על רמה גבוהה של ביטחון ואמון מצד הרופאים המוכנים לרשום קנאביס רפואי כטיפול להתוויות הרפואיות שהגדיר משרד הבריאות, רופאים רבים עדיין מתייחסים בחשדנות כלפי הטיפול בקנאביס רפואי.

 משאף לאידוי של קנאביס רפואיבאדיבות סאיקי מדיקל 
 

אחת הסיבות המובילות לחשדנות כלפי הטיפול בקנאביס רפואי       

אחד הנושאים המרכזיים המקשים על חיזוק אמון הקהילה הרפואית בקנאביס הרפואי, הוא נושא המינון המדויק של מתן הטיפול. רוב תצורות השימוש כיום בקנאביס רפואי אינן מדויקות כנדרש בסטנדרטים רפואיים. לדוגמה, כאשר רופא מטפל מנפיק עבור מטופל או מטופלת מרשם של 30 גרם תפרחת בעישון לחודש, (יותר מ-80% מהמטופלים צורכים קנאביס רפואי בשאיפה), הרופא אינו יודע במדויק כמה מהחומרים הפעילים נצרכים. השונות הגבוהה בהרכבי החומרים הפעילים בין זנים שונים של קנאביס רפואי היא בעיה ידועה, אולם חשוב להתייחס גם לגורמים נוספים המשפיעים על כמות החומר הפעיל שנצרך, לרבות שונות גבוהה בין תפרחות (אצוות) שונות מאותו זן, כמות משתנה של קנאביס שכל מטופל מכניס לסיגריה, שונות בין מטופלים בהליך העישון והשאיפה ועוד. גורמים אלה מובילים למנעד רחב ביותר של כמות חומר פעיל הנצרך על ידי מטופלים בשאיפה.

ניתן להשוות זאת למצב שבו רופא נותן מרשם לתרופה, אך הוא אינו בטוח כמה גרמים של חומר פעיל נמצאים בגלולה אחת. 
כך נוצר מצב בו המינון אינו מדויק ואינו עקבי. השונות במינון החומרים הפעילים בקנאביס עלולה לגרום לצריכה במינון גבוה מהרצוי אשר אינה מאפשרת שליטה בשגרת החיים ובמקביל היא עלולה להוביל להתפתחות של תופעות לוואי פסיכו-אקטיביות (פארנויה, הזיות, פסיכוזה ועוד), או מנגד לצריכה במינון נמוך מדי אשר תתבטא בחוסר השפעה טיפולית. משום כך, רופאים רבים, גם אלו אשר מכירים ביתרונותיו של הקנאביס הרפואי, שואפים לסטנדרטיזציה של התחום.

ד"ר יעקב פוגלמן, רופא מומחה ברפואת משפחה העוסק בתחום הטיפול בכאב מעל 11 שנה, מאמין, כמו רופאים רבים אחרים, בנושא הסטנדרטיזציה של הקנאביס הרפואי וסבור כי צעד זה יועיל הן למטופלים והן לרופאים. במרפאתו פוגש ד"ר פוגלמן מטופלים רבים הסובלים מכאבים הנובעים ממגוון גורמים, לרבות מחלות פרקים קשות, מחלות כמו פיברומיאלגיה, אנדומטריוזיס ועוד. 

ד"ר פוגלמן סבור כי סטנדרטיזציה של קנאביס רפואי חשובה לעין ערוך ויש להמשיך ולהשקיע במחקרים איכותיים ובפיתוח של טכנולוגיות מתקדמות על מנת למצות את מלוא הפוטנציאל של הקנאביס הרפואי ולשפר את הטיפול עבור החולים: "הקהילה הרפואית שמרנית מטבע הדברים כלפי קנאביס רפואי. למרות שקנאביס רפואי הוא עדיין לא תרופה, אני משער שבזכות הטכנולוגיה, נגיע ליום שבו הרופאים יהיו מספיק בטוחים לתת למטופלים שלהם קנאביס רפואי. האמת שכבר כיום, אנחנו הולכים בכיוון הזה, כשיש בשוק הרבה יותר דרכים מאשר פעם לצרוך קנאביס רפואי בדרך בטוחה יותר, עם שליטה על ה מינון והכמות, כדי להפחית תופעות לוואי כמו השפעות פסיכואקטיביות, ויחד עם זאת, לשמור על אפקטיביות ההשפעה שלו"          
    . 
אחת מהחברות המתקדמות כיום בתחום היא סאיקי, חברת מד-טק ישראלית אשר פיתחה את Air by Syqe, משאף קנאביס רפואי חכם, המאפשר מתן מינון נמוך, מדויק ועקבי של קנאביס רפואי המשאף מאושר לשימוש למתן קנאביס רפואי בשאיפה ומשווק למטופלים בעלי רישיון מתאים. בעזרת טכנולוגיה ייחודית ומתקדמת, משאף Air by Syqe מאפשר מתן קנאביס רפואי במינונים נמוכים ומדויקים יותר. נתוני השפעת הטיפול שבידי החברה, הראו כי טיפול באמצעות המשאף מצליח להשיג את התוצאות הרצויות של הפגת הכאב במקביל להפחתה משמעותית בתופעות הלוואי, ובכלל זה הפחתת ההשפעות הפסיכואקטיביות.   
  
נושא דיוק המינון אינו החשש היחידי שסאיקי מדיקל הצליחה להפיג: במחקר אחרון שערכה החברה בבית החולים רמב"ם ופורסם בכתב העת European Journal of Pain בשנת 2020,  הצליחה החברה לענות על השאלה – מהו המינון המדויק של קנאביס רפואי אותו יש לרשום למטופל? 

מטרת המחקר הייתה להבין מהו "החלון הטיפולי" המומלץ לאלה הסובלים מכאב כרוני ומטופלים באמצעות קנאביס רפואי בשאיפה. במילים פשוטות, המחקר גילה איזה מינון יוביל לאיזון אופטימלי בין הפחתת עוצמת הכאב לבין הפחתת תופעות הלוואי בכלל ואלו הפסיכו אקטיביות בפרט.

תוצאות המחקר הראו כי מינון נמוך ביותר של קנאביס מספיק בכדי להפחית את עוצמת הכאב תוך מזעור תחושת "ההתמסטלות" הנלווית לעיתים לטיפול בקנאביס רפואי, דבר שתורם באופן משמעותי לתפקוד היומיומי ולאיכות החיים של המטופל, כמו: ניהול הקריירה, שמירה על חיי המשפחה וטיפול בילדים, מפגשים עם חברים ועוד. השימוש במשאף דיסקרטי (ללא עשן והכנות מוקדמות), קל וידידותי: לחיצה אחת - שאיפה אחת, ואינו חושף את המטופלים לעשן ולנזקי העישון. הטיפול כולל השתתפות בתכנית ליווי אחיות אישית, במטרה לתמוך במטופלים ולסייע להם בהתאמת המינון האופיטמלי עבורם, מתוך 4 אפשרויות - בלחיצת כפתור.

 

בהתאם להתוויות המאושרות ע״י משרד הבריאות. השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין. אין באמור משום המלצה רפואית.
הכתבה נכתבה בשיתוף עם חברת סאיקי

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ואלרי דונצ'יק
ד"ר ואלרי דונצ'יק כירורגיה
מומחה כרורגיה כלי דם
ד"ר קרלוס אידסס
ד"ר קרלוס אידסס עור ומין
מומחה למחלות עור ומין. ניתן לקבוע תור 24 שעות ביממה
פרופ' זיו מזור
פרופ' זיו מזור רפואת שיניים
מנהל מרפאה רב תחומית ומרכז לטיפולי חניכיים והשתלות שיניים בתל אביב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו