דלג לתוכן

5 טעויות נפוצות על סרטן השד

זה נכון שיותר ויותר נשים חולות במחלה? האם הפלה מעלה את הסיכון לסרטן השד? לצד הצורך בהעלאת המודעות לסרטן השד, קיים גם הצורך להבהיר כמה מהתפיסות המוטעות לגבי מחלה זו. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/10/2021
2 דקות קריאה

לכבוד חודש במודעות לסרטן השד שחל החודש (אוקטובר), אספנו עבורכן כמה תפיסות מוטעות בנוגע למחלה זו. הנה כמה מהן.

נשים עונדות סרט ורוד המשמש להעלאת המודעות לסרטן השד
Rawpixel.com | Shutterstock

אני בטוחה - אין לי במשפחה מישהי עם סרטן השד

לפי החברה האמריקאית לסרטן (ACS) גורם הסיכון הראשון לחלות בסרטן הוא המין שלך – עצם היותך אישה. זהו סרטן שנפוץ יותר בקרב נשים מאשר בגברים. זה נכון שהיסטוריה משפחתית מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד, אבל רק 5-10% מכלל המקרים של סרטן השד הם בגלל גורם תורשתי. במילים אחרות – מרבית מקרי סרטן השד אינם נובעים בגלל גורם תורשתי[1].

הפלה מעלה את הסיכון לסרטן השד

הסיבה שהולידה לתפיסה זו היא הקשר בין הסיכוי לסרטן שד ולחשיפה לאסטרוגן (עליו תוכלו לקרוא עוד רגע). הפלה משנה את רמות ההורמונים בגוף וקיימת סברה שחוסר איזון זה עלול להוביל להתרבות של תאי שד ללא השפעה הגנתית[2]. עם זאת, מחקרים שנעשו בתחום, גם מחקרים מקיפים מאוד[3], לא מצאו כל קשר בין הפלות לסרטן השד.

טיפולי IVF מעלים את הסיכון לסרטן השד

במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF), מטופלות רבות מקבלות תרופות המחקות את ההורמון אסטרוגן לצורך גירוי השחלות לייצר ביציות.

ראשית, חשוב לציין כי הדעות בין מומחים עדיין חלוקות בעניין זה. עם זאת, מחקר מטא-אנליזה[4] חדש, שהתפרסם ביולי השנה (2021), בחן את מחקרי התצפית מה-30 שנה האחרונות, ולא מצא כי קיימת עלייה בסיכון לסרטן השד בקרב נשים שנטלו תרופות לגירוי השחלות, וזאת בהשוואה לנשים מהאוכלוסייה הכללית.

הכל בסדר, אני בודקת את עצמי לבד

אם התיאוריה הזו הייתה נכונה, לא היינו צריכות ממוגרפיה ובדיקת אולטרסאונד. ישנם סוגים שונים של סרטן השד שבשלב הראשוני של המחלה עדיין לא מתבטאים בצורת גוש, ולכן לא ניתן לאתר אותם רק על ידי בדיקה גופנית - מישוש. בדיקת ממוגרפיה, לעומת זאת, יכולה לאתר את המחלה בשלב מוקדם שלה (שלב 1) ולהגדיל בכך את הסיכוי לריפוי. זה נכון במיוחד לקרצינומה דוקטלית לא חודרנית (DCIS), שהאבחנה שלה עלתה מאוד בשנים האחרונות הודות לבדיקת הממוגרפיה[5].

יותר ויותר נשים סביבי חולות בסרטן השד

זה נכון שסרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בנשים בארץ ובעולם, אך לצד זה בשנים האחרונות בישראל ובארה"ב אין תנודות גדולות בהיארעות המחלה, למעט בקרב נשים ערביות בארץ, שם חלה עלייה. עם זאת, לאור העלאת המודעות, בשנים האחרונות יותר נשים מאובחנות בשלב מוקדם של המחלה, והדבר מוביל לשיעור גבוה יותר של מחלימות ולאחוזי תמותה נמוכים יותר בשתי המדינות [6] [7].

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.


[1] https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/risk-and-prevention/breast-cancer-risk-factors-you-cannot-change.html

[2] https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/medical-treatments/abortion-and-breast-cancer-risk.html

[3] N Engl J Med . 1997 Jan 9;336(2):81-5. doi: 10.1056/NEJM199701093360201.

[4] Fertility and Sterility Volume 116, Issue 1, July 2021, Pages 198-207. https://doi.org/10.1016/j.fertnstert.2021.01.044.

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK567766/

[6] https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/breast_cancer_sept2020.pdf

[7] https://seer.cancer.gov/statfacts/html/breast.html

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דוד מילאטינר
ד"ר דוד מילאטינר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה לרפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל יחידת אולטרה סאונד נשים ויולדות בבית חולים מאיר כפר סבא, מנהל פורום ממצאים חריגים ומומים בעובר בבית חולים מאיר כפר סבא
ד"ר עמית מאיר
ד"ר עמית מאיר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 20 חוות דעת )
"דר עמית מאיר סופר מקצועית ובעלת סבלנות ורגישות. הקדישה לי זמן והסבירה בפירוט את כל השלבים בייעוץ לעומק. ממליצה בחום לכל אחת שזקוקה לרופאה לסמוך עליה ולחוויה חיובית מאד."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו