דלג לתוכן

טיפולים משלימים לתינוקות

הם אמנם לא מחליפים את הטיפול הרפואי המסורתי, אך הם בהחלט יכולים לזרז תהליכים ולהקל על תסמינים. טיפולים משלימים לתינוקות – הדברים שחשוב לדעת בכתבה שלפניכםן

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 03/01/2024
5 דקות קריאה
טיפולים משלימים לתינוקות הם טיפולים הניתנים לצד הטיפול הקונבנציונאלי שניתן על-ידי רופא/ה, וזאת כדי להיטיב עם מצבו של התינוק. תינוקות יכולים לחוות הרבה לחץ במהלך הלידה ובנוסף, אחרי תקופה ארוכה שהם שוהים בחלל קטן, חלקים מסוימים בגופם עלולים להיות דחוסים בשל הצפיפות ברחם. טיפולים משלימים לתינוקות יכולים לעזור עם תסמינים הנובעים מלחצים אלו, ולתסמינים נוספים הנובעים משלבי ההתפתחות הראשונים בחייו של התינוק.

לפני שפונים לרפואה משלימה, המכונה גם רפואה אלטרנטיבית, חשוב לשוחח עם רופא או רופאת ילדים ולקבל הנחיות ברורות לגבי סוגי הטיפולים המומלצים למצב הילד/ה. בכתבה זו נסקור כמה מן הטיפולים המשלימים הקיימים לתינוקות.

אישה עושה עיסוי לתינוק, טיפולים משלימה לתינוקות
צילום: shutterstock | Image bug

מדוע הורים נעזרים בטיפולים משלימים לתינוקות?

הורים עשויים לשקול טיפולים משלימים לתינוקם מסיבות רבות שמטרתן לתרום לנוחות ולרווחה של התינוק במהלך טיפול רפואי מערבי. הנה כמה סיבות מרכזיות[1]:
 
  • טיפול משלים עשוי למנוע התפתחות מחלות.
  • טיפולים משלימים לתינוקות עשויים להקל על תסמינים.
  • רפואה משלימה לתינוקות יכולה לספק תמיכה לטיפול רפואי מערבי.
  • טיפולים משלימים לתינוקות יכולים להפחית תופעות לוואי של טיפול רפואי קונבנציונאלי.

כמה עובדות על מחלות תינוקות

  • כמעט כל התינוקות, הפעוטות והילדים יסבלו בשלב מסוים ממחלות הילדות השכיחות ביותר כמו אבעבועות רוח, הצטננות, כאבי גרון ודלקות אוזניים[2].
  • 28 הימים הראשונים לחייו של תינוק הם הזמן הפגיע ביותר להישרדותו. תינוקות עומדים בפני הסיכון הגבוה ביותר למות בחודש הראשון לחייהם בשיעור עולמי ממוצע של 18 מקרי מוות לכל 1,000 לידות חי בשנת 2021, בהשוואה לשיעור ממוצע של -11 מקרים לכל 1,000 מגיל חודש עד שנה[3].
  • בשנת 2022 נולדו כ-177,000 אלף תינוקות בישראל, בשנת 2021 נולדו כ-185,000 תינוקות[4].
  • לכ-10% מהתינוקות והילדים יש איחור התפתחותי משמעותי, מה שדורש מעקב עקב חשש לעיכוב התפתחותי[5].
  • קוליק (כאבי בטן) היא אחת הסיבות הנפוצות לכך שהורים פונים לייעוץ רפואי במהלך 3 החודשים הראשונים לחייהם של ילדם[6].

רפואה משלימה לתינוקות VS רפואה קונבנציונאלית לתינוקות

ההבדל העיקרי בין רפואה משלימה לרפואה קונבנציונלית הוא הגישה הפילוסופית, כאשר הרבה משיטות הריפוי השונות של טיפולים משלימים חולקות אמונות משותפות, כגון[7]:
 
  • מחלות והפרעות הן ביטוי של חוסר איזון בתהליך הומיאוסטזיס (איזון) של הגוף.
  • לגוף האדם יש יכולת טבעית לרפא את עצמו בהינתן התנאים הנכונים.
  • ניתן למנוע מחלות והפרעות רבות כשהגוף מתפקד ביכולת האופטימלית שלו.
  • כל מערכות הגוף קשורות זו בזו ולכן, על מנת לפתור ביעילות בעיה באזור אחד בגוף, יש צורך להתייחס לגוף כמכלול. גישה זו מכונה הוליסטית.
  • טיפולים משלימים נותנים עדיפות גבוהה לקידום בריאות ולמניעת מחלות.

סוגים של טיפולים משלימים לתינוקות

אוסטיאופתיה לתינוקות

בטיפול זה המטרה היא להסיר את כל המתחים שייתכן שהתרחשו במהלך ההריון ו/או הלידה. באמצעות טכניקות עדינות ומתאימות נעשית עבודת שחרור על כל הגוף (גולגולת, עמוד שדרה, בטן, אגן, גפיים תחתונות ועליונות), כמו גם סביב הפה (לסת, גרון, חך) כדי לאפשר לתינוק לינוק או לאכול בקלות אם הוא מתקשה. מתאים לבעיות של עיכול (ריפלוקס, גזים, עצירות), בעיות הנקה, בכי בלתי מוסבר, הפרעות שינה ועוד.

הומאופתיה לתינוקות

טיפול משלים זה מציע תרופות טבעיות לתינוקות בצורה של נוזלים, טיפות, ג'לים או משחות. יכול להתאים לתסמינים פיזיים כמו בעיות שינה או סיוטים, כאבי בטן, פריחה או הרטבת לילה. הטיפול נעשה לאחר פנייה לקבלת טיפול רפואי, כך שטיפול הומאופתי לתינוקות נועד לתמוך בטיפול קונבנציונאלי.

כירופרקטיקה לתינוקות

הראיות לכך שטיפול כירופרקטי יכול להתאים לתינוקות הן דלות, אך יש הטוענים שטיפול זה יכול להקל על מגוון מצבים רפואיים, לרבות קוליק, עצירות, ריפלוקס, בעיות שרירים ועוד. הטיפול לתינוקות ופעוטות הוא עדין מאוד, רחוק מהטיפול הכירופרקטי למבוגרים, אך חשוב לוודא שהוא נעשה באישור רופא/ה קונבנציונאלי.

נטורופתיה לתינוקות

טיפול זה משלב תזונה טבעית ולעיתים אף צמחי מרפא ותוספי תזונה, לצורך טיפול במצבים בריאותיים שונים כגון עצירות, זיהום בעור, שיעול, הצטננות, שפעת ועוד. חשוב לזכור - האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להאכיל ילדים רק בחלב אם או בפורמולה עד גיל 4-6 חודשים לפחות[8].

דיקור סיני לתינוקות

תינוקות סובלים לעתים קרובות מקוליק או מבעיות במערכת העיכול שעלולות להפריע לשינה ולגרום להם להיות לא רגועים. דיקור סיני עשוי לעזור בחלק מהמקרים הללו אך חשוב לציין שלא נעשו הרבה  מחקרים על דיקור סיני לתינוקות ולילדים. לאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים אין עמדה רשמית לגבי הגיל שבו תינוקות יכולים להתחיל לקבל דיקור, ולכן מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא/ת הילדים ולקבל את אישורם לפני תחילת הטיפול[9].

הידרותרפיה לתינוקות

הידרותרפיה עשויה לתרום להתפתחות הפסיכולוגית והפיזית של התינוק. זה גם תורם לקשר שבין הילד להורה. הטיפול יכול לעזור בחיזוק העצמות והשרירים, בקואורדינציה ובאיזון, משפר את יכולת הנשימה, משפר את העיכול והספיגה ועוד.

רפלקסולוגיה לתינוקות

לרגליים של תינוקות יש קשתות לא מפותחות, והעור והעצמות שלהם בדרך כלל רכים. על ידי הפעלת לחץ עדין על אזורים מסוימים בכפות הרגליים, ניתן לשחרר חסימות כדי להחזיר את זרימת האנרגיה לכל הגוף. יכול לעזור להרגיע תינוק עצבני או להקל על כאבי בטן או עצירות. מתאים גם לתינוקות שחוו לידה קשה כמו לידת מלקחיים.

עיסוי לתינוקות

המטרה של רוב טיפולי העיסוי לתינוקות היא הרפיה. מטפלים מורשים, פיזיותרפיסטים/ות והורים משתמשים בטיפול זה כדי להפחית כאב ולקדם הרפיה במשך שנים. מחקרים מצביעים על כך שעיסוי כבר מגיל ינקות תורם מאוד לילדים ולתינוקות בזמן הווה ואף בטווח הארוך. כך למשל, ממחקר עולה שפגים שקיבלו עיסוי תינוקות עלו יותר במשקל מאשר תינוקות בקבוצת ביקורת. קיימים עיסויים נוספים לתינוקות, כגון עיסוי קרניו סקראל לשיפור זרימת נוזל עמוד השדרה דרך הראש ועמוד השדרה, ועיסוי לימפטי לצורך ניקוז נוזל הלימפה היוצר בצקת[10].

שיאצו לתינוקות

בייבי שיאצו הוא שיטת עיסוי לתינוקות בשנת חייהם הראשונה. הטיפול מעניק לתינוק מנוחה ורגיעה. בנוסף, שיאצו מקדם את התפתחות התינוק ומחזק את אנרגיית הגוף. יעיל לבעיות כגון התכווצויות בבטן, בקיעת שיניים ראשונות, הפרעות שינה, והוא אף מחזק את הקשר בין ההורה לילד.

טווינא לתינוקות

עיסוי הוליסטי המטפל בכל הגוף של התינוק. מסייע בחיזוק המערכת החיסונית; טוב לאלרגיה, לאסתמה ולאקזמה; מקדם התפתחות נפשית ופיזית בריאה; מסייע בבעיות עיכול, שלשולים, עצירות, שיעול, הצטננות, חום, פריחות, בכי לילה/אי שקט, בקיעת שיניים, הרטבת מיטה, צוואר נוקשה ועוד.

רפואה סינית לתינוקות

שיטת טיפול עתיקת יומין זו מותאמת לילדים ולתינוקות, בדומה לרפואה המערבית. מטרת הטיפול ברפואה סינית היא לאזן את מצב התינוק באמצעות מגוון טכניקות ובהן דיקור סיני, טווינא, שיאצו, צמחי מרפא ועוד. רפואה סינית יכולה לטפל במגוון בעיות רפואיות בתינוקות לרבות בעיות עיכול, בעיות נשימה, פריחות ובעיות עור, הפרעות שינה ועוד.

שאלות ותשובות

- מה ידוע על טיפולים משלימים לתינוקות ולילדים?

המידע שקיים היום הוא בעיקר על שיעורי השימוש בגישות שונות של רפואה משלימה לתינוקות ולילדים, אך מעט ידוע על ההשפעות והבטיחות שלהן[11].

- מה ידוע על היעילות של טיפולים משלימים לתינוקות ולילדים?

מחקרים בדקו גישות רבות ברפואה משלימה לתינוקות ולילדים במצבים שונים, אך הראיות בדרך כלל אינן חזקות מספיק כדי להראות מה עובד ומה לא[11].

- האם רפואה משלימה לתינוקות בטוחה?

טיפולים משלימים רבים לא נבדקו מבחינה בטיחותית לתינוקות ולילדים[11]. טיפול משלים לתינוק יש לעשות לאחר אישור של רופא/ת קונבנציונאלי. במידה ויש אישור לפנות לרפואה משלימה, בהתאם לבעיה ולסוג הטיפול שיומלץ, יש לגשת למטפלים/ות מוסמכים בלבד אשר עברו הכשרה לטפל בתינוקות.

- מתי מומלץ להיעזר בטיפולים משלימים לתינוק?

רפואה משלימה, כשמה כן היא, לא נועדה להחליף כל טיפול רפואי קונבנציונאלי לתינוק. טיפול משלים יכול לתמוך או להקל על טיפול רפואי, אך לא להחליף אותו.

- איך אפשר לדעת אם טיפול משלים עוזר לתינוק?

יש להתייעץ עם כל מטפל/ת בתום הטיפול כדי לקבל הנחיות להמשך. במידה וחלה החמרה במצב, יש לפנות בהקדם לגורם המטפל, ובמידת הצורך לפנות לרופא/ה.
לסיכום, לצד הצמיחה בשימוש בטיפולים משלימים לתינוקות, חשוב להגביר את המודעות בקרב הורים לסיכונים הפוטנציאלים, לתופעות הלוואי וליעילות של טיפולים אלו. כל פניה לרפואה משלימה צריכה להיעשות באישור ובליווי של רופא/ת ילדים או רופא/ה קונבנציונאלי אחר/ת.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
 
מקורות

[6] Ital J Pediatr. 2012; 38: 34. Published online 2012 Jul 23. doi: 10.1186/1824-7288-38-34

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר יעל מוזר גלזברג
ד"ר יעל מוזר גלזברג ילדים
5.0
( 9 חוות דעת )
"יעל הייתה קשובה סבלנית, היא נהדרת עם ילדים והקדישה לנו תשומת לב מלאה והסבירה הכל לעומק ולעניין."
פרופ' בנימין וולוביץ
פרופ' בנימין וולוביץ ילדים
5.0
( 12 חוות דעת )
"שמענו רבות על שיטת הטיפול הייחודית שלו והיינו חייבים לקבל אותה, הפרופ׳ איש נעים וסבלני והסביר באריכות על כל שלב ושלב בתוכנית, ניכרת מדבריו מקצועיות רבה וניסיון עשיר בנושא האסתמה של ילדים"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו