דלג לתוכן

מכשירים דיגיטליים לירידה במשקל: הבטחה חסרת בסיס או שיטה מנצחת?

אינספור אפליקציות, אתרים ומכשירים לבישים מבטיחים ללוות אותנו יד ביד בתהליך הירידה במשקל. האם קיים בסיס מחקרי להבטחות אלה, מה המנגנון הפסיכולוגי אשר עומד מאחורי יעילות הניטור העצמי כאמצעי להרזיה ובמבחן התוצאה – האם האביזרים הדיגיטליים מסייעים בשמירה על משקל היעד לאורך זמן? מחקר חדש בחן את הנושא

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 07/03/2021
4 דקות קריאה

השמנת יתר היא בעיה בריאותית עולמית משמעותית ממנה סובלים כמיליארד וחצי בני אדם בעולם (1). בישראל למעלה ממחצית מהאוכלוסייה סובלת מעודף משקל או השמנת-יתר (2). השמנת יתר ועודף משקל זוהו כגורמי סיכון עיקריים למצבים בריאותיים חמורים, בהם סוכרת, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי וכמה סוגי סרטן. גם שיעור התמותה בקרב אלה הסובלים מעודף משקל גבוה יותר. 

השמנת יתר אינה משליכה רק על הבריאות הפיזית והיא עלולה להוביל לתמורות נפשיות משמעותיות, למשל דימוי עצמי נמוך ואף התפתחות של דיכאון. (1)

אישה משתמשת באמצעי ניטור דיגיטליים כדי לרדת במשקל
Alliance Images  | Shutterstock

כידוע, שניים מהגורמים העיקריים המובילים להשמנת יתר הם הרגלי תזונה לא בריאים ואורח חיים יושבני (3). על כן, פיתוח של אמצעים שונים לשינוי אורח החיים התזונתי ולשגרה פעילה יותר חיוני במיוחד.

עם זאת, לשם שינוי הרגלי החיים לא די ביצירת תפריט חדש או תכנון שגרת כושר ויש צורך בהבנת המנגנונים הפסיכולוגים שהובילו לעלייה במשקל ועלולים להיות מרכז בעיית ההשמנה. (1) 

כך למשל, תיאוריה פסיכולוגית מסוימת מציעה כי שינוי התנהגותי מונע על ידי התבוננות עצמית, הגדרת יעדים ומשוב. משכך, לשם ירידה במשקל יש צורך בניטור עצמי בכל הנוגע להתנהגות האכילה והרגלי הפעילות הגופנית וכן גם מתן משוב עצמי על קצב ההתקדמות לעבר היעדים (4). כך אדם יכול לזהות באילו נקודות במהלך הדרך לירידה במשקל יש צורך בשינוי ואילו התאמות התנהגותיות דרושות לשם השגת היעדים השונים. (1)

שימוש במכשירים דיגיטליים כאמצעי לניטור עצמי

בשנים האחרונות אמצעים דיגיטליים שונים הפכו פופולאריים בקרב אלה הנוקטים בתיאוריה פסיכולוגית זו לשם ירידה במשקל ומבקשים לבצע מעקב עצמי אחר הרגלי האכילה ותדירות הפעילות הגופנית. הסיבות לכניסתם של אמצעים אלה לתחום הדיאטה ואורח החיים הבריא רבות: ראשית, השימוש באפליקציות ואתרים למעקב עצמי חוסך זמן יקר ומאמץ, היות ופלטפורמות אלה מבוססות על מאגרי מידע תזונתיים מקיפים אשר מסייעים בהרכבת תפריט לירידה במשקל. שנית, טכנולוגיות לבישות, כמו צמידי כושר ושעונים חכמים מאפשרים מעקב פאסיבי יותר ובכך מפחיתים מאמץ וזמן. שלישית, טלפונים חכמים וטכנולוגיות לבישות הם בעלי ניידות גבוהה, מה שמקדם מעקב בזמן אמת תוך הפחתת שגיאות בדיעבד (5). 

במאמר שפורסם בחודש שעבר בעיתון Obesity נערכה סקירה מקיפה על ניטור עצמי דיגיטלי לירידה במשקל בקרב מבוגרים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר. המטרה העיקרית של החוקרים הייתה לקבוע אם ניטור עצמי דיגיטלי קשור באופן חיובי לירידה במשקל. 

לצורך כך, החוקרים סקרו נתוני עבר מ- 39 מחקרים שונים בהם השתמשו נבדקים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר באמצעי מעקב עצמי דיגיטלי במשך 12 שבועות או יותר. בכל המחקרים, נעשה שימוש ב-7 מכשירים דיגיטליים לניטור עצמי: אתרים שהיו השיטה הנפוצה ביותר (66% מהמשתתפים), אחריהם אפליקציות (33%), מכשירים לבישים (16%), משקל אלקטרוני (12%), הודעות SMS (12%), עוזרים דיגיטליים אישיים (3%) ומענה קולי אינטראקטיבי (3%).  (5)

מסקירת המחקרים עולה כי ניטור עצמי בעזרת מכשירים דיגיטליים קשור לירידה משמעותית יותר במשקל. כאשר בחנו את אופן הניטור העצמי (בין אם מעקב אחר הרגלי התזונה, הפעילות הגופנית, קצב הירידה במשקל או שילוב של כל אלה), לא נמצא שינוי מהותי בין החלופות השונות. דפוס זה חזר על עצמו באופן עקבי במגוון שיטות לניטור עצמי ואמצעים דיגיטליים. (5)

יעיל, אבל לא לאורך זמן

למרות שבתחילת הדרך נמצא קשר חיובי משמעותי, ככל שעבר הזמן הוא הלך ופחת. הלכה למעשה, במחקרים שנמשכו שנה או יותר, אותו קשר חיובי מובהק נמצא רק בכ-47% בסוף הניסוי. מנגד, במחקרים שנמשכו פחות מ-12 חודשים נמצא קשר חיובי מובהק בקרב רוב הנבדקים (כ-84%) בתום הניסוי. 

למרות שהסיבות לכך רבות ומגוונות, ייתכן והסיבה לכך שהקשר החיובי המובהק מושג רק לטווח קצר היא ירידה בהיענות הנבדקים לתהליך. במילים פשוטות, ככל שעובר הזמן המחויבות של המשתתפים לשימוש באפליקציות הולכת ופוחתת. (5)

עוד נמצא כי צורות פסיביות של ניטור עצמי, למשל שימוש במכשיר לביש למעקב אחר פעילות גופנית או דריכה על משקל אלקטרוני למעקב אחר משקל, הביאו למעורבות גבוהה יותר של המשתתפים מאשר צורות אקטיביות של ניטור עצמי, אולי בגלל הקלות בה שיטות ניטור עצמי פסיביות משתלבות עם השגרה הקבועה של האדם. (5)

תוצאות המחקר מלמדות כי כאשר אנשי מקצוע רוצים לסייע למטופליהם לרדת במשקל, יש לעודד אותם לפקח על עצמם באופן תדיר. באמצעות ניטור עצמי קבוע, אנשים יכולים להיות מודעים להרגלי האכילה והפעילות הגופנית שלהם, מה שמאפשר להם לעקוב אחר ההתקדמות לאורך זמן ולהשוות אותה עם היעדים שקבעו מראש. מכשירים דיגיטליים הם אמצעי מצוין לניטור עצמי של ירידה במשקל היות והם יעילים, כפי שעולה מהמחקרים ונגישים למרבית האוכלוסייה. אולם, חשוב לפתח שיטות שונות שיסייעו בהתמדה בניטור העצמי לאורך זמן וכיוצא בזאת גם יסייעו בשמירה על משקל תקין לטווח הארוך. (5)

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

מקורות 

(1) Semper HM, Povey R, Clark-Carter D. A systematic review of the effectiveness of smartphone applications that encourage dietary self-regulatory strategies for weight loss in overweight and obese adults. Obes Rev. 2016 Sep;17(9):895-906. doi: 10.1111/obr.12428. Epub 2016 May 18. PMID: 27192162.
(2) https://www.health.gov.il/Subjects/Equality_in_Health/information/Pages/overweight.aspx
(3) Popkin BM, Adair LS, Ng SW. Now and then: the global nutrition transition: the pandemic of obesity in developing countries. Nutr Rev 2012; 70(1): 3–21.
(4) Bandura A. Social cognitive theory of self‐regulation. Organis Behav Human Decis Proces 1991; 50: 248–287.
(5) Patel ML, Wakayama LN, Bennett GG. Self-Monitoring via Digital Health in Weight Loss Interventions: A Systematic Review Among Adults with Overweight or Obesity. Obesity (Silver Spring). 2021 Mar;29(3):478-499. doi: 10.1002/oby.23088. PMID: 33624440.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום תזונה ותוספי תזונה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו