דלג לתוכן

כתבה פרסומית: דורבן בעקב – אבחון ודרכי טיפול

אם קשה לכם לדרוך על העקב בצעדים הראשונים של הבוקר, אם עמידה ממושכת גורמת לכם לכאב עז בעקב, אם אתם "קופצים" על כל הזדמנות לשבת ולנוח כדי למנוע כאבים בעקב, כנראה שאתם סובלים מדורבן בכף הרגל (דורבן בעקב).

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/03/2013
3 דקות קריאה
אם קשה לכם לדרוך על העקב בצעדים הראשונים שלכם בבוקר, אם עמידה ממושכת גורמת לכם לכאב עז בעקב, אם אתם "קופצים" על כל הזדמנות לשבת ולנוח כדי להקדים את כאב העקב וכף הרגל שלכם – כנראה שאתם סובלים מאחת מהתופעות השכיחות בעולם האורטופדיה: דורבן בכף הרגל (דורבן בעקב).

לתופעה שם נוסף - Plantar Fasciitis, שמשמעותו דלקת של הקשת הפלנטרית, המחברת את עצם העקב עם אצבעות כף הרגל. לבעיה המטרידה מספר פתרונות קודמי ניתוח, המובאים במאמר זה.

הסימנים העיקריים לדורבן בכף הרגל

• הסימפטום העיקרי הוא, כאמור, כאב עז בדריכה על כף הרגל לאחר מנוחה, בין אם מדובר במנוחת לילה או ישיבה על כיסא, ובמעבר למצב עמידה.

• הכאבים לרוב מוקלים לאחר פעילות של כמה דקות, בעקבותיה זרימת הדם משפיעה על שרירים וגידים בכף הרגל. הכאבים עלולים לחזור לאחר פעילות ממושכת, כגון עמידה או הליכה ממושכת.

• הפעלת לחץ על כף הרגל הבעייתית מגבירה את הכאב. לדוגמא: הנחת כפות הרגליים על שולחן תגרום לכאב בעקב הבעייתי, בעוד שבכף הרגל הבריאה לא יורגש כל כאב.

שיטות לטיפול בכאבי דורבן – מטיפים עד טיפולים חדשניים

• הימנעו משימוש בנעלי עקב, מגפיים וכפכפים – כולם יוצרים עומס רב על הקשת הפלנטרית של כף הרגל ועלולים להחמיר את הבעיה.

• במקרים רבים, קומפרסים של חום וקור לסירוגין מקלים על הכאב – הסיבה היא הרחבה וכיווץ של כלי הדם הקטנים.

• דיקור נוירולוגי - אנשים רבים טוענים שדיקור סיני סייע בשיכוך כאבי הדורבן. שיטת דיקור ידועה
לטיפול בכאבי דורבן היא דיקור בשיטת ד"ר טאן, בה האיזורים הנדקרים הם איזורים המאזנים את העקב הפגוע. כף הרגל הבעייתית אינה נדקרת (על מנת לא ליצור ריאקציה חריפה מדי, שכן האיזור ממילא מודלק ודיקור בו עלול לכאוב במיוחד). האיזורים הנדקרים מדמים את העקב הבעייתי.

• טיפול בגלי הלם לדורבן בעקב וכאבים בכף הרגל – בשנים האחרונות, השיטה קיבלה הכרה על ידי ה-FDA האמריקני כשיטת טיפול מחליפת ניתוח עבור דורבן בעקב (Plantar Fasciitis). בישראל, חלק מקופות החולים מפנות את המטופלים לטיפול בגלי הלם וחלקן אף מעניקות החזרים כספיים עבור טיפול זה. גם חברות הביטוח הפרטיות, המשווקות ביטוחים עם הרחבה הנקראת "טיפול דוחה ניתוח", מעניקות החזרים ניכרים בגין הטיפול. אחוזי ההצלחה גבוהים במיוחד (מעל 90%).
כיצד פועל הטיפול?
הגלים מרעידים את אזור ההסתיידות במפרק, ממוססים מבנים סידניים (אם נוצרו), מעודדים סירקולציית כלי-דם חזקה על-ידי יצירת כלי דם חדשים ובכך מטפלים בדלקתיות שנוצרה. בזמן התהליך הטיפולי, רקמות פגועות נבנות מחדש, בעיקר עקב השפעה על חילוף החומרים ברקמות הפגועות.

• נעל פיזיולוגית טיפולית - נעל טיפולית נבדלת מנעל אורטופדית ומנעליים רגילות בכך שהיא מאזנת את מרכז הכובד של הגוף, מפעילה שרירי יציבה וגידים המייצבים את מפרקי כף הרגל וכך יכולה להוריד עומס ממפרק העקב. בנוסף, רוב סוגי הנעליים הפיזיולוגיים כוללים בולמי זעזועים משמעותיים, העשויים להפחית את הכאב הנגרם מדריכה על העקב.

• טיפולים תרופתיים אנטי-דלקתיים וזריקות של קורטיקו סטרואידים ("קורטיזון") בקרבת עצם העקב, המעודדים את תגובת מערכת החיסון ומשככים כאב.
למעט תופעות הלוואי האפשריות, הכוללות בין היתר פגיעה ברירית הקיבה, עלייה אפשרית של תפקודי הכבד והכליות ועלייה ברמות הגלוקוז בדם (זריקות קורטיזון אינן מתאימות באופן עקרוני לחולי סוכרת, שכן הן עלולות להקפיץ את רמות הסוכר בדם), הטיפול התרופתי אינו יורד לשורש הבעיה: מבנה כף רגל בעייתי, מרכז כובד מכני לא מאוזן של מערכת השלד והסתיידויות שהובילו לדלקת ולכאב.

• ניתוחים - אופציה מומלצת רק אם נכשלו כל האופציות הקודמות, המוגדרות כקודמות ניתוח. הבעיה היא כמובן סיבוכים אפשריים, כישלונות לא מעטים, זמן החלמה ארוך יחסית וכל הסיכונים הנכונים לכל פרוצדורה ניתוחית.

אז מה עושים?

כאמור, דורבן ברגל היא בעיה עיקשת, בעיקר מאחר שלרוב האנשים אין אפשרות להימנע מדריכה על כף הרגל לזמן רב. בנוסף, מבנה לא מאוזן של כף רגל, גורמים כגון משקל-יתר, מצב חיסוני נמוך ושינויים במרכז הכובד המכני של גופנו, עלולים לעכב את ההחלמה. חשוב לטפל בבעיה באופן מערכתי ולטפל בסיבות שגרמו לבעייה ולא רק בסימפטומי הכאב.
לשם כך, מומלץ להתייעץ עם מומחים בעלי נסיון מוכח בטיפול, אשר יכתיבו אסטרטגיית טיפול נכונה לבעיה.

באדיבות מומחי מרפאות אלטרנטיבה, המתמחים בטיפולים חדשניים בבעיות דורבן העקב וכאבים בכף הרגל באמצעות גלי הלם, נעל פיזיולוגית טיפולית ודיקור נוירולוגי.
לאתר המרפאה: https://www.drpriman.co.il

לכתבה בנושא טיפול בגלי הלם כדוחה ניתוח לבעיות מפרקים וכאב, לחצו כאן

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר יניב יונאי
ד"ר יניב יונאי אורתופדיה
מומחה בכירורגיה אורתופדית פציעות ספורט וניתוחים ארתרוסקופיים, מנהל את תחום ברך/ספורט במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.
ד"ר אנדריי אנדרחנוב
ד"ר אנדריי אנדרחנוב אורתופדיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"כבר שנכנסים ישנה מזכירה מבינה ענין ובנועם ודר אנדרי מקבל את החולה בשבר פנים ותמיד מוכן להקשיב גם עם זה לוקח זמן ישר כוח לצוות"
 יגאל קלי
יגאל קלי שיאצו
4.7
( 3 חוות דעת )
"יגאל הוא מטפל חכם ורגיש. מכיר את תחום השיאצו והטיפול ברפואה הסינית לעומק. הוא עבד איתי על תחום ספציפי ואני מרגישה שיפור גדול אחרי מספר טיפולים. ממליצה על יגאל בחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו