טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז - הומאופתיה
הפרעות קשב וריכוז הפכו בשנים האחרונות לאופנה ולשיח ציבורי, חושפים מאות ילדים, בני נוער, בוגרים ומשפחותיהם לשיטות טיפול כימיות המטפלות בסימפטומים, אך לא במקור הבעיה
הפרעות קשב וריכוז הפכו בשנים האחרונות לאופנה ולשיח ציבורי, חושפים מאות ילדים, בני נוער, בוגרים ומשפחותיהם לשיטות טיפול כימיות המטפלות בסימפטומים, אך לא במקור הבעיה.
איך להתמודד עם ילד שובב, שלא מצליח ללמוד, מתחצף ומפריע?
הורים רבים המקבלים הודעה מצוות המורים בבית הספר שלילד יש ליקויי למידה ועליו לקחת תרופות, אינם יודעים אם הדבר נכון או לא. כאשר הצוות המקצועי אומר שיש להפנות את הילד לפסיכיאטר, פעמים רבות ההורים אינם מודעים לצורך לוודא שזה אכן מה שהילד צריך.
לא כל ההורים יודעים מספיק על פסיכיאטריה. לכן אין להם דרך לדעת שמה שפסיכיאטרים מכנים היום בשם היפראקטיביות ובעיית קשב וריכוז אינן מחלות, ולכן הטיפול התרופתי בהן מוטל בספק.
באופן דומה, לא כל ההורים מודעים לכך שבהיסטוריה של הפסיכיאטריה, פסיכיאטרים נהגו לקבוע סטיגמות התנהגותיות שונות ולכנות אותן מחלות. כך, למשל, בזמנו - נשים שמרדו נגד הדומיננטיות הגברית הוכרזו על ידי הפסיכיאטריה כחולות בהיסטריה, מחלה שהמקור לה הוגדר בזמנו כמצוי ברחם ובתנועתיות שלו. כשעבדים שחורים באמריקה ברחו לחופש, הפסיכיאטרים באמריקה לא אמרו כי אל לנפש האדם להיות משועבדת, אלא, הגדירו את התופעה כמחלה בשם דראפאטומניה.
הפרעת קשב וריכוז אינה מחלה
כמובן שאף אחת מהתנהגויות אלו לא היתה מחלה, בדיוק כפי שלא משנה איך הילד מתנהג - הוא אינו חולה, וקושי בלימודים אינו הפרעת נפש. אצל חולה מתפתחים תסמינים שאפשר לאבחן על ידי בדיקות רפואיות ומעבדה (דם, שתן, צואה, רנטגן ועוד). אופן ההתנהגות של החולה לא רלוונטי לרופא לקביעת האבחון וסוג המחלה.
מחלות הן תפקוד לקוי של אברי הגוף (לב, כבד, כליות, לבלב, קיבה ועוד). אפשר לבדוק את התפקוד או חוסר התפקוד שלהם בבדיקות מעבדה וברוב המקרים, לרפא אותן. מחלה היא משהו שקיים בגופך, אינו משתנה וילווה אותך בכל מקום אליו תלך.
לעומת זאת, התנהגות, או הפרעת התנהגות, היא מוסכמה חברתית. כשמישהו עושה דבר-מה שמפריע לאחרים, ההגדרה המתאימה היא הפרעה נפשית, כגון היפראקטיביות, כעס או חוצפה. הטיפול, לכאורה, בסמים פסיכיאטרים כגון ריטלין הוא למעשה אילוף, דיכוי והשתלטות של בעל הכוח וכפייה על ידי גרימת נזק מתמשך לאלו שמפריעים למערכת. "תזזיתיות", "תנועתיות יתר" וביטויים המופיעים חדשות לבקרים אינן מחלות ולכן אין לתת תרופות בגינן. קל וחומר שאינן ניתנות לאבחון רפואי מדעי.
בשונה מאבחון רפואי, האבחון הפסיכיאטרי עוסק בסיווג התסמינים בלבד. אף לא אחת מהאבחנות הפסיכיאטריות נתמכת בעדויות מדעיות לגבי מחלה ביולוגית מכל סוג שהוא.
כך, לדוגמא, ילד שעבר שינויים קיצוניים במצב רוח, עם הישגים נמוכים בבית הספר, תויג כ"היפראקטיבי". בהמלצת גורמי בית הספר והפסיכיאטר המטפל, הוא קיבל ריטלין. לאחר בדיקה גופנית יסודית, התגלה שהילד החל לפתח רמת סוכר גבוהה ורמת אינסולין נמוכה בדם. לאחר טיפול רפואי הולם, ההתנהגות ההיפראקטיבית שלו נעלמה, התוקפנות והתקפי הזעם פסקו וציוניו עלו.
ילד חסר סבלנות, מתנהג בצורה של "דווקא", עושה דברים כדי לעצבן אחרים, מתרגז בקלות, מתעצבן, עוין, מקלל, מזלזל בבקשות של מבוגרים, בעל הישגים נמוכים בלימודים, מוגדר מיד כמועמד להיות בעל הפרעת קשב וריכוז. כך, מכריחים אותו ליטול סמים חזקים עבור מחלה שלא הוכחה, כאשר הילד בריא לחלוטין. אם נבחן זאת אובייקטיבית, כמעט כל ילד בריא מציג חלק מתסמינים אלה או את כולם, מעת לעת.
הסכנה של טיפול תרופתי הפרעות קשב וריכוז
קונצרטה וריטלין הם סמים לכל דבר ועניין. מספיק שאציג כאן את מגבלות השימוש בהם בשוק האירופי ובארה"ב (FDA), לפיהן אין לתת ריטלין או קונצרטה אלא לאחר בדיקה מקיפה של קרדיולוג ובהמשך השגחה קרדיולוגית רציפה. הסיבה לכך היא כיוון שלתרופות אלו נזקי לוואי למערכת הלבבית. בנוסף, יש צורך בבדיקה ומעקב רציף של פסיכיאטר, כיוון שבנוסף לתופעות לוואי נוספות, ישנו חשש להתפתחות של נטיות אובדניות. עובדות אלה מדברות בעד עצמן.
טיפול הומאופתי כבר ניסיתם?
כאשר אנו נחשפים לקשיים או מצוקות שאין ביכולתנו להכיל או למצוא להן פתרון בכוחותינו אנו, אנו יכולים להיעזר בטיפול ההומיאופתי. סוג זה של טיפול יוכל למצוא את התרופה המדויקת לאופן בו אנו חווים את הקשיים שלנו ולעזור בצורה טבעית, המותאמת לצרכים שלנו, ולכן באופן מהר יחסי, ללא כל תופעות לוואי המסכנות את בריאותנו.
בגישתי, אני מטפלת בהפרעות קשב וריכוז תחילה על ידי פגישת אבחון בהשתתפות הילד והוריו, תוך היעזרות בסורק ההדמיה הנקרא מכשיר Scio. יחד, אנו מבררים את ההיסטוריה הרפואית, הרגשית והנפשית של הילד משלב ההיריון ועד להווה.
בנוסף, אנו בודקים את כל הגורמים (פיזיולוגיים, סביבתיים ורגשיים) המשפיעים על הילד ומרכיבים את עולם הרגשות, תחושות, דמיון ופחדים שלו, וכן כל גורם אחר שיכול להשפיע עליו.
לאחר מכן, נבחר טיפול בעזרת תרופה הומיאופתית המופקת מחומרים טבעיים, לצד טיפולי ביופידבק. הליווי יימשך לאורך זמן שייקבע בהתאם לצרכים הספציפיים של הילד.
מקורות:
בוורלי איקמן נשיאת הקונסורציום האמריקני לחינוך, 2004. "אבחון ADHD הינו כוזב".
Dr .Sydney Walker M.D. A Dose of Sanity (Johan Wiley & Sons, Inc, New York, 1995), p - 19
Lorrin M. Koran, Medical Evaluation Field Manual, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Stanford University Medical Center, California, 1991, p – 4.
ד"ר פרד באומן, נוירולוג ילדים חבר באקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה. "כאשר שמים תווית של מחלה על התנהגות של ילד, הם מאמינים שמשהו לא בסדר עם מוחו ולכן אינו שולט בעצמו ללא תרופה – קביעה חסרת שחר".
The Complete Guide to Psychiatric Drugs (John Wiley & Sons, Inc, New York, 200), pp, 15-16.
מאת: ד"ר (N.D) אסתר יוגב, דוקטור לרפואה טבעית