סמים נשים על הכוונת - קמפיין מודעות ל"סם האונס" בסופ"ש
שבוע המודעות לסם האונס הושק באחד הקמפיינים הפרובוקטיביים שנראו לאחרונה ואולי בכלל, במטרה להעלות את המודעות לשימוש הגובר ב"סם האונס". אל תגידו שלא ידעתם
שבוע המודעות ל"סם האונס" הושק באחד הקמפיינים הפרובוקטיביים שנראו לאחרונה ואולי בכלל, במטרה להעלות את המודעות לשימוש הגובר ב"סם האונס" – החל מדרכי הפעולה של התופעה, דרך הסכנות הכרוכות בה, ועד המלצות להימנעות ממצבים מסוכנים אלו.
הקמפיין הושק על ידי מגזין "Time Out" בשיתוף חברת המדיה 'זניט מדיה', תחת הסלוגן הדו-משמעי – 'תשמרי על הכוס שלך'. הרעיון נולד ממחקר שביצעה חברת המדיה, בו מצאו כי הדרך היעילה ביותר להימנע משתייה לא מכוונת של משקה בבר, שלתוכו הוכנס "סם אונס", היא לשמור עליה קרוב ולא להסיר ממנה את העיניים.
איך עושים זאת? לפי יוצרי הקמפיין, פשוט לא מניחים את הכוס. לכן, במהלך סוף השבוע הקרוב (2-4 בינואר, 2013) יחולקו בכ- 30 ברים ומועדונים בתל אביב אלפי כוסות משקה בצורת קונוס, המאלצות את "בעליהן" להחזיק אותן כל העת. עם כוסות הקונוס יחולקו תחתיות ועליהן הסבר על "סם האונס" והסכנות הכרוכות בו.
מהו "סם האונס"?
"סם האונס", הידוע גם בשם GHB (Gama Hydroxybutyric Acid) הוא חומר סינתטי אשר קיבל את שמו בזכות השימוש המפוקפק בו במועדונים ובארים. מדובר בסם השייך למשפחת הסמים המרגיעים-מרדימים, חומר המדכא את מערכת העצבים המרכזית, בדומה לדרך הפעולה של אלכוהול והרואין.
GHB הוא "סם האונס" הנפוץ ביותר. אחריו, נמנים רוהיפנול, קטמין וחומרים רבים נוספים המשמשים לאותה המטרה.
מדובר בחומר שקוף, ללא טעם או ריח, אשר ניתן להוסיף ללא בעיה למשקה ובכך "לסמם" כמעט כל אחד או אחת. לאחר הוספת הסם למשקה, הוא גורם תוך דקות בלבד לתחושת אופוריה, עלייה בחשק המיני, חוסר יכולת להתנגד, ירידה בקצב הלב ובקצב הנשימה, פגיעה בשיווי המשקל ובקואורדינציה, הירדמות, פגיעה בדיבור ולעיתים אף התעלפות. כל אלו מאפשרים לתוקף לבצע את זממו בקורבן ללא כל בעיה.
שילובו של "סם אונס" עם אלכוהול מעלה משמעותית את ההשפעה שלו, היות ששני החומרים פועלים לדיכוי פעולת מערכת העצבים המרכזית. מבחינה חוקית, סם האונס הוצא מחוץ לחוק בישראל בשנת 2003.
בנוסף, לאחר שסוממו, הקורבנות אינם זוכרים דבר מאותו הלילה, מה שמגביר עוד יותר את חוסר האונים ומאפשר לתוקפים להשתמש בו שוב ללא כל בעיה.
הסימפטומים של "סם אונס"
ל"סם האונס" השפעות שונות, המאפשרות קיום יחסי מין בקלות רבה וללא התנגדות. ההשפעות העיקריות של סם האונס הן:
• אופוריה - בשלב הראשון, שימוש ב"סם האונס" משפר משמעותית את מצב הרוח, גורם לתחושת אופוריה ולהרפיית שרירים. הסם גורם לעלייה ברמת הדופמין במוח ומשרה על המשתמשים בו תחושה כללית טובה, בדומה לסמים אחרים.
• עלייה בחשק המיני - בזכות תחושת האופוריה והעלייה ברמת הדופמין, משתמשי הסם חשים תחושת שחרור, הסרת עכבות ועלייה משמעותית בחשק המיני. כך, לאחר כמה דקות של שימוש, מתנהגים המשתמשים בו בצורה מינית יותר.
• אבדן היכולת להתנגד - בסופו של דבר, קורבנות "סם האונס" מאבדים את יכולתם להפעיל כוח או להתנגד, ואין ביכולתם למנוע את מעשה התקיפה או האונס. הסימפטומים הם ישנוניות, ירידה מסוימת ברמת ההכרה ואובדן כל יכולת להתנגד לכל פעולה שהיא.
• אמנזיה (אבדן זיכרון) - אחת ההשפעות המשמעותיות של "סם האונס" היא אבדן זיכרון. כך, נשים אשר נאנסו בעקבות נטילת "סם אונס" אינן זוכרות דבר מאירועי אותו הלילה. השפעה זו מאפשרת לתוקפים לחזור על מעשיהם מבלי כל יכולת של קורבנותיהם לשחזר את המאורע, ובסופו של דבר אותן נשים נשארות חסרות אונים אל מול השפעת הסם.
כלי אולטימטיבי לאנסים ותוקפים
ההשפעה של הסם על דיכוי מערכת העצבים המרכזית, תוך הרדמה ואלחוש הקורבן בצורה מהירה ופשוטה, הפכו אותו לפופולרי ביותר בקרב אנסים, אשר שימוש בו "מספק" להם קורבנות ללא יכולת התנגדות.
אם זה לא מספיק, תכונות הסם הן כאלו שאינן מותירות שרידים בגוף, כבר 12 שעות לאחר השימוש בו, והקורבנות אינם זוכרים את מאורעות התקיפה, כך שאינם יכולים לדווח ולהתלונן על מעשה האונס או התקיפה.
לכן, כאשר בוחנים את יכולות הסם הזה מקבלים תוצאה מזעזעת של "סם אולטימטיבי" לביצוע אונס ללא יכולת להתנגד או לזכור ולשחזר את המאורע, מה שמסביר הן את העלייה החדה במספר מקרי האונס והתקיפות המיניות מאז כניסתו של הסם לחיי הלילה והן את הצורך בקיום קמפיין מודעות לנושא.
קמפיין המעורר מודעות או ביקורת נשית?
הקמפיין מעורר לא רק באזז תקשורתי ומודעות ראשונית לנושא, אלא גם ביקורת נשית. למרות שאין ספק כי כוונת המשורר כאן טובה, ישנן גם דעות לפיהן קשה שלא לחוש רתיעה במקרה הטוב, וזעזוע מוחלט במקרה הרע, נוכח הקמפיין.
דעות אלו טוענות כי – הנה, עוד קמפיין שבא ללמד נשים איך לא להיאנס, במקום לשים את הגברים באור הזרקורים וללמד אותם כי אונס אינו בא בחשבון, בכל הקשר שהוא; עוד קמפיין המעביר לנשים מסר שעליהן להיזהר מאונס, כי אף אחד אחר לא יעזור להן, ואם לא ייזהרו - יישאו גם בתוצאות וגם באחריות, כי הרי אמרנו להן להיזהר.
עוד טוענת הביקורת על הקמפיין, כי משחק המילים יכול להיחשב למדויק ומבריק, אבל לא פחות - עצוב, על שאחת המלים היותר משפילות בסלנג של השפה העברית זוכה לכזו במה "מחבקת".
רשימת הברים המשתתפים בסופשבוע בפרויקט - באתר טיים אאוט.
תמונה: יח"צ
מאת: אורלי נעמן וברק מידן, מערכת אינפומד