דלג לתוכן

אסטמה בהיריון

אסטמה בהיריון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/02/2010
3 דקות קריאה
מחקרים מצביעים על כך שאסטמה אשר נמצאת תחת שליטה בתוקפת ההיריון, אינה מעלה את רמת הסיכון להופעתם של סיבוכים אצל אם או אצל העובר. להלן מובאות תשובות לכמה מן השאלות הנפוצות ביותר בכל הקשור למחלת אסטמה בהיריון:


אני נוהגת להשתמש במשאף על מנת לשלוט על התקפי אסטמה. האם הדבר מזיק לעובר?

זהו אחד מן החששות הנפוצים ביותר. הדבר הטוב ביותר אותו תוכלי לעשות הוא לגשת ולשוחח על כך עם הרופא המטפל בך. הוא יבחן את חומרתם של ההתקפים שלך ויקבע מהו הטיפול הטוב ביותר עבורך. מרבית התרופות אשר ניתנות בעזרת משאף הן בטוחות לשימוש בזמן ההיריון.

מחקרים מדעיים שונים מצביעים כל כך כי במידה ואינך מטפלת כראוי בהתקפי אסטמה בהיריון, סביר יותר להניח כי ייגרם נזק לך או לעובר, מאשר אם תשתמשי בתרופות לטיפול באסטמה אשר בטוחות לשימוש בזמן ההיריון. מרבית הרופאים סבורים כי מכיוון שמינון התרופה אשר נפלט מן המשאף הוא נמוך ביותר, והוא עובר ישירות אל עבר הריאות, הסיכוי של גרימת נזק לעובר הוא נמוך ביותר.

בדרך כלל נמנעים מלתת בזמן ההיריון תרופות אחרות אשר ניטלות דרך הפה (כגון כדורים או נוזלים), אלא אם כן לא ניתן לשלוט על התקפי אסטמה בדרך אחרת. הרופא המטפל בך יוכל לקבוע האם מתן טיפול כזה הוא הכרחי במקרה שלך. בדרך כלל הטיפול אשר ניתן לך על מנת לטפל בהתקפי אסטמה בהיריון יהיה טוב עבורך גם בזמן הלידה וגם בזמן ההנקה של התינוק שלך.


האם אני אוכל לקבל זריקות נגד רגישויות אלרגיות או חיסוני שפעת בזמן ההיריון? האם זריקות וחיסונים אלה בטוחים?

חשוב לדווח לרופא המטפל ברגישויות האלרגיות שלך כי את בהיריון. בדרך כלל לא נהוג להתחיל ולתת זריקות נגד רגישויות אלרגיות בזמן ההיריון. אולם, במידה ואת כבר נמצאת בעיצומו של תהליך קבל הזריקות נגד האלרגיות שלך, סביר להניח כי הרופא המטפל בך ימשיך לתת את מנות החיסון שלך, תוך פיקוח צמוד על המינון וזאת בכדי לצמצם ככל שניתן את רמת הסיכון לך ולעובר שלך. 

במידה ואת סובלת מאסטמה בדרגה קלה עד מתונה, מומלץ בדרך כלל לקבל חיסון נגד שפעת. חלק מן המומחים ממליצים לקבל את החיסון נגד שפעת רק במהלך השליש השני או השלישי של ההיריון. ושוב, הרופא המטפל בך הוא האדם המוסמך ביותר על מנת לקבוע את מידת החומרה של הקצרת שלך והאם מומלץ לך לקבל חיסון נגד מחלת שפעת.


האם ההיריון יחמיר את התקפים שלי?

לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לשאלה זו. אצל חלק מן הנשים האסטמה הולכת ומחמירה בזמן ההיריון. אצל אחרות היא נשארת בדרגת חומרה זהה לזו שהייתה לפני ההיריון, ואצל אחרות היא הופכת לקלה יותר. במידה ודרגת ההתקפים שלך היא חמורה, ישנה סבירות לכך כי ההתקפים יחמירו עוד יותר בזמן ההיריון שלך. 

אולם, מצד שני, במידה והיית בהיריון בעבר, וההתקפים שלך לא החמירה בזמן ההיריון, סביר מאוד להניח כי ההתקפים לא יחמירו גם במהלך הריון זה.

אסטמה אינה סיבה אשר בגללה כדאי להימנע מלהיכנס להיריון. אולם, במידה ואת סובלת מאסטמה בדרגת חמורה, חשוב כי תשוחחי עם הרופא המטפל בך עוד בטרם תיכנסי להיריון. ושוב, חשוב מאוד לטפל באסטמה במהלך תקופת ההיריון, ולעולם אל תתחילי או תפסיקי לקחת טיפול תרופתי מבלי להיוועץ קודם כל עם גניקולוג שמטפל בך


מה עליי לעשות על מנת לשלוט על מחלת אסטמה בהריון?

במהלך תקופת ההיריון, אחת הדרכים הטובות ביותר, על מנת לשלוט על ההתקפים של מחלת אסטמה, היא להימנע מן הגורמים הסביבתיים אשר מעוררים את ההתקפים. לדוגמא: במידה ורגישויות אלרגיות הן אשר גורמות להתפרצות ההתקפים, תוכלי למנוע את ההתקפים על ידי הימנעות מלבוא במגע עם הגרומים המעוררים. 

כך שבמידה ואת רגישה לבעלי חיים מסיומים, אל תרשי להם להסתובב בתוך ביתך. במידה ואת רגישה לקרדית האבק השתמשי בסנני אוויר, מסננים על גבי שואב האבק שלך, מצעים מיוחדים לכלי המיטה שלך וכולי.

אלה הם פחות או יותר אותם הצעדים אשר תנקטי על מנת למנוע את ההתקפים שלך גם בזמן שאינך בהיריון. אולם, במידה ואת נמצאת בהיריון חשוב יותר לשים לב ולהיות יסודית יותר בהתנהגות המניעתית שלך.

יתר על כן, הקפידי להיצמד להנחיות של תוכנית הטיפולים שלך אשר מיועדות על מנת למנוע את התפרצות התקפי אסטמה בהריון. 

מומלץ לנהל רישום ביומן מיוחד אשר תפקידו לעקוב אחר התקפי אסטמה על בסיס יום יומי. התקשורת בינך לבין הצוות הרפואי אשר מטפל בך היא הכרחית ביותר.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אלברט סמנדרוב
ד"ר אלברט סמנדרוב יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה ברפואת נשים, מיילדות , מומחה במחלות צוואר הרחם
פרופ' דב פלדברג
פרופ' דב פלדברג יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל ביה"ח לנשים ע"ש הלן שניידר במרכז הרפואי רבין
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו