הטריק שיעזור לתינוק שלכם ללמוד טוב יותר
חוקרות אמריקאיות מצאו כי המוח של תינוקות מאפשר להם ללמוד טוב יותר לאחר שהוא נתקל באלמנט מפתיע. ההמלצה: לאמץ את השיטה לגנים ובתי הספר
חוקרות אמריקאיות מצאו כי המוח של תינוקות מאפשר להם ללמוד טוב יותר לאחר שהוא נתקל באלמנט מפתיע. ההמלצה: לאמץ את השיטה לגנים ובתי הספר
תינוקות אוהבים דברים חדשים. כשמציגים להם דבר מה שהם אינם מכירים הם ישר ינסו לקחת אותו ולהכניס אותו לפה – הכל חלק מתהליך הלמידה שלהם, שמטרתו לבנות מאגר של מידע על העולם שסביבם.
מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס ופורסם בירחון המדעי "ג'ורנל אוף סיינס", בדק מהי הדרך הכי טובה לעזור לתינוקות ללמוד על הדרך בה העולם עובד. החוקרים בדקו תינוקות בגיל 11 חודשים ומצאו כי מידע מפתיע, כלומר דברים שהתרחשו בניגוד להנחה הבסיסית של התינוקות על מושגים כמו כוח כבידה, למשל – היוו בסיס ללמידה מאוחרת יותר.
קראו עוד: איזה נזק גורם זיהום אוויר למוחם של תינוקות?
החוקרות שביצעו את המחקר בדקו 110 פעוטות. המחקר החל בהנחה שתינוקות נולדים עם איזושהי ליבה של ידע על הדרך בה העולם עובד (למשל, שדברים לא יכולים לעבור דרך עצמים מוצקים).
למידה אצל תינוקות. הפתיעו אותםהחוקרות אתגרו את ההנחות הללו עם חלק מהתינוקות. הן, למשל, השתמשו במסך כדי להסתיר קיר וגלגלו לעברו כדור. לאחר מכן הן הרימו את המסך. חלק מהתינוקות צפו בכדור עוצר לפני הקיר, כפי שהיה צפוי שיקרה, ואילו הקבוצה השנייה הופתעה לגלות את הכדור בצידו השני של הקיר.
קראו עוד: יותר מדי מחמאות הופכות ילדים לנרקסיסטים
לאחר מכן הציגו החוקרות לתינוקות משהו חדש ללמוד: כיצד לחיצה על צעצוע חדש גורמת לו לצפצף. התינוקות שראו קודם לכן את האלמנט המפתיע (הכדור מעברו השני של הקיר) למדו לקשר בין הצליל לבין הלחיצה על הצעצוע במהירות רבה יותר.
כדי לוודא שהתינוקות לא סתם הוקסמו מהחידוש של הצעצוע החדש, החוקרות חזרו על הניסוי שוב, כשהפעם התבקשו התינוקות ללמוד על צליל הרשרוש של רעשן מסוים. גם הפעם הציון הגבוה יותר היה של הקבוצה שקודם לכן ראתה את האלמנט המפתיע, מה שהצביע על כך שהתינוקות יצרו קשרים חדשים במוח ולמדו על הפעילות של שני הצעצועים הללו.
"הורים, מורים ורופאים צריכים לעשות שימוש באלמנט ההפתעה כשהם מלמדים פעוטות וילדים", סיכמו החוקרות. "מחקרים קודמים שנעשו כבר גילו שאלמנט ההפתעה עובד גם כשמדובר בילדים גדולים יותר. הוא 'פותח' את המוח שלהם ללמידה ומאפשר להם לעכל יותר בקלות דברים חדשים".