ללמוד בחוץ: לא רק הילדים מרוצים
כמעט כל התלמידים אוהבים ללמוד בחוץ, וכנראה שלא סתם. אלא שכעת מסתבר שהדבר חיוני גם למורים: שעה או שעתיים בשבוע של למידה בחוץ העלו את רמת הסיפוק של המורים. מחקר חדש
מחקר בריטי חדש של אוניברסיטת סוונסי, מדווח כי שעה או שעתיים בשבוע של למידה בחוץ הובילו ליתרונות משמעותיים בקרב התלמידים, ובמקביל גם העלו את רמת הסיפוק של המורים.
באמצעות ראיונות וקבוצות מיקוד, החוקרים בחנו את השקפותיהם וחוויותיהם של תלמידים ומורים בשלושה בתי ספר יסודיים בדרום ווילס, אשר אימצו תוכנית למידה מחוץ לכיתות בית הספר שנועדה ללמד בסביבה טבעית לפחות שעה בשבוע.
זיכרון טוב יותר בזכות הלמידה בחוץ
לצורך המחקר נערכו שיחות ותדרוכים עם המורים ועם קבוצות מיקוד של תלמידים בגילאים 9-11, גם לפני תחילת המחקר וגם במהלכו. בתי הספר דיווחו על מגוון יתרונות שבלמידה בחוץ, הן לתלמידים והן למורים, שכללו שיפור הבריאות, הרווחה הלמידה וההשתלבות בבית הספר.
התלמידים דיווחו על תחושות של חופש בזמן הלמידה מחוץ לכיתות. הם גם הרגישו שהם מסוגלים יותר להביע את עצמם וליהנות יותר מתנועה. כמו כן, התלמידים הרגישו יותר מעורבים ויותר חיוביים לגבי חוויית הלמידה. רבים מהם אף הביעו רווחה וזיכרון טוב יותר בזכות הלמידה בחוץ, בעוד מורים טענו שהדבר עזר להם לערב בשיעור את כל סוגי התלמידים.
התלמידים דיווחו כי למידה בחוץ תרמה לחוויית למידה חיובית יותר
גם המורים יוצאים מורווחים
היתרונות של לימודים בחוץ לילדים כבר תועדו בעבר, אלא שמחקר זה מוסיף ממצאים על ההשפעה של לימודים בחוץ על המורים.
בתחילה, כמה מורים הסתייגו מהרעיון של החלפת הכיתה בלימודי חוץ, אך לאחר שלימודי החוץ הוטמעו בתוכנית בלימודים בצורה מסודרת, הם הביעו שיפור בסיפוק שבעבודתם, כמו גם ברווחתם.
ממצאים אלו חשובים בעיקר בגלל חששותיהם של מורים. הממצאים מדגישים את הפוטנציאל הגלום בלימודים בחוץ ככלי בתוכנית הלימודים, אשר עשוי לשפר את ההשתלבות בבית הספר, הרווחה, הבריאות וההישגים החינוכיים של הילדים.
בתי הספר שהשתתפו במחקר החליטו לאמץ ולהמשיך עם הלימודים בחוץ כחלק מתוכנית הלימודים. החוקרים מאמינים שבעזרת תמיכה והכרה של משרד החינוך ביתרונות שבלמידה בחוץ, לימודים בחוץ יוכלו להיות חלק מתוכנית הלימודים של בתי ספר יסודיים.