איך הופכים קליניקה למרפאה וירטואלית?
משבר הקורונה אילץ רופאים ורופאות רבים לקבל החלטות בנוגע לאופן הטיפול והייעוץ הרפואי. שירותי טלרפואה, שהחלו להתפתח עוד לפני פרוץ המגפה, צברו תאוצה בחודשים האחרונים והם מהווים פתרון יעיל ונוח לרופאים ולמטופלים כאחד. ד"ר אביבית פאר, סגנית המכון האונקולוגי בבית החולים רמב"ם ומנהלת מרפאת גידולי דרכי שתן , בעלת מרפאה פרטית אשר מספקת ייעוץ וירטואלי לחולים אונקולוגיים, מספרת על המעבר למרפאה וירטואלית
מגפת הקורונה הובילה לשינויים רבים בעולם הרפואה, אחד המרכזיים שבהם הוא שימוש מוגבר בשירותי טלרפואה. לשירותי הרפואה הווירטואליים יש אמנם יתרונות רבים, בייחוד בתקופה שבה קיים חשש לצאת מהבית, אך לצד זאת הם דורשים הסתגלות והתאמה מצד הרופאים, כדי לספק את המענה הרפואי המקיף והמקצועי ביותר, גם כאשר המטופל אינו יושב מעבר לשולחן במרפאה.
עבור ד"ר אביבית פאר, סגנית המכון האונקולוגי בבית החולים רמב"ם ומנהלת מרפאת גידולי דרכי שתן , בעלת מרפאה פרטית אשר מספקת ייעוץ וירטואלי לחולים אונקולוגיים, המשבר הנוכחי היה בסך הכל טריגר לשינוי שהיה דרוש ממילא, לטענתה, זמן רב קודם לכן: "חיפשתי לבצע שינוי באופן קבלת המטופלים עוד לפני משבר הקורונה, אך עם פרוץ המגפה ותקופת הסגר המעבר היה כמעט נדרש. שמחתי לגלות כי ישנה שביעות רצון גדולה מאוד מההליך ואני נוטה להמשיך ולהפעיל את מרפאה מרחוק גם ביום שאחרי המשבר".
Reshetnikov_art | Shutterstock
מענה רפואי זהה בעטיפה מודרנית ונגישה
"מהצד שלי כרופאה המרפאה הווירטואלית מספקת מענה רפואי כמעט זהה לזה שניתן קודם לכן, אך באופן מודרני ונגיש יותר. מעבר לנוחות של המטופל/ת בהיעדר הצורך בהגעה אל המרפאה, ישנה אפשרות לצרף מספר בני משפחה לפגישה, דבר שאינו מתאפשר בימים אלה בפגישות הפרונטליות. כך, ניתן ליצור סיטואציה רגועה ולקיים דיון מקיף על אודות מצבו של המטופל ועל אסטרטגיית הטיפול. גם מחלקות אונקולוגיות רבות בבתי החולים עברו למתן שירותי טלהרפואה ורוב פגישות המעקב מתבצעות כיום מרחוק".ד"ר פאר טוענת כי השירותים הווירטואליים טומנים בחובם יתרונות גם עבור הרופא/ה. " רופאים אמנם אינם מוגדרים כאוכלוסייה בסיכון, אבל הם בהחלט אוכלוסייה שמסתכנת. לכן, במידת האפשר, צמצום המפגשים הפרונטליים עם המטופלים ומעבר למפגשים וירטואליים מאפשרים לנו לספק את המענה הרפואי הטוב ביותר ובמקביל גם להגן על עצמנו. מעבר לכך האינטראקציה מבעד למסכה הופכת את התקשורת עם המטופל למאתגרת, בייחוד כאשר מדובר במטופלים מבוגרים יותר. המסכה יוצרת מעין ריחוק ומקשה על הבנת הנאמר. כאשר הפגישה מתקיימת מרחוק, ניתן לשמור על המטופלים האונקולוגים, שמלכתחילה נמצאים בסיכון, להגן גם על הצוות הרפואי ובמקביל לקיים שיחה נינוחה יותר".
לצד זאת, הפגישות הווירטואליות גם ייעלו את תהליך מתן הייעוץ כולו וחסכו זמן יקר שהוקדש בפגישות הפרונטליות להבנת התיק: "לפני קיום של ייעוץ וירטואלי, ישנה מחויבות גדולה יותר ללמוד את התיק הרפואי של המטופל בצורה מקיפה. למעשה, לאחר קביעת התור, המטופל מעביר את כל החומרים רפואיים. אני בוחנת את התיק הרפואי, מסכמת אותו ואם חסרים חומרים או בדיקות אני מתריעה על כך בפני המטופל עוד לפני הפגישה. לעיתים, יהיה צורך בביצוע של בדיקות השלמה נוספות כדי לקבל תמונת מצב מלאה. וכך, בפגישה עצמה, יש לי את כל המידע הרפואי הנדרש כדי לספק למטופל/ת ולבני המשפחה חוות דעת מקיפה ומפורטת".
מה החסרונות בייעוץ הווירטואלי?
"ראשית, מפגש מסוג זה מקשה על יצירת חיבור אישי עם המטופלים, דבר חשוב במיוחד כשמדובר בחולים אונקולוגיים. בנוסף, אין אפשרות להשלים את הבדיקה הפיזיקלית ויש להסתמך בעת מתן חוות הדעת על בדיקות של רופאים קודמים. עם זאת, במקרים רבים הוידאו מסייע להתגבר על מגבלת המרחק והוא מאפשר לקיים תקשורת ויזואלית אשר יוצרת מעין פיצוי על היעדר הקשר האישי. בזכות המשבר הנוכחי, השימוש בטכנולוגיה לצורך פגישות רפואיות הפך לדבר שבשגרה, גם עבור מטופלים מבוגרים יותר, ובהחלט ניתן לראות היענות גבוהה לטיפול מסוג זה".
במה כרוך המעבר למרפאה וירטואלית?
"יש להכין תשתית שתאפשר לנהל את המרפאה באופן יעיל ונוח ולקיים שיחות עם המטופלים ללא בעיות תקשורת או הפרעות. לכן, חשוב להקים ממשקים וירטואליים – החל ממערכת וידאו שתאפשר פגישה יעילה ללא בעיות חיבור, שליחת סיכום פגישה וירטואלי, וכלה במעבר לשירותי תשלום מקוונים ומאובטחים. ישנן פלטפורמות שונות המאפשרות לקיים שיחות עם מטופלים באופן מקוון בצורה ברורה וקולחת ולנהל מרפאה וירטואלית ביעילות".
ד"ר פאר מסכמת ומדגישה כי למרות ששירות המרפאה הווירטואלית יעיל מאוד, הוא אינו מתאים לכולם: "שירות זה נועד לרופאים שנפח הטיפול העיקרי שלהם הוא בשיחה, כמו לדוגמה במצבים בהם נדרשת חוות דעת נוספת. מעבר לכך, אופן הטיפול אינו מתאים גם לכל המטופלים ומעבר מוחלט לניהול של מרפאה וירטואלית יכול להוביל לפספוס של חלק מקהל הלקוחות, בעיקר אלה שזקוקים למפגש האישי ולא מפיקים את אותה התועלת ממפגשים וירטואליים. אולם, מהתנסותי עד כה, מטופלים רבים מביעים שביעות רצון מהשירות וברוב המוחלט של המקרים הוא מתנהל בצורה נוחה ומוצלחת".