משחקי וידאו הפכו לחלק בלתי נפרד מהשגרה של הילד? יש לזה יתרון מפתיע במיוחד
מה כבר לא נאמר על הקשר בין מתבגרים למשחקי וידאו. ההרגל הנפוץ בקרב דור המסכים הופך אותו למבודד חברתית, לאגרסיבי יותר ואף עלול להגביר את הסיכוי לבעיות בריאותיות, כמו השמנה. אולם, נראה שמשחקי וידאו טומנים בחובם גם מספר יתרונות, אחד מהם התגלה במחקר חדש: הפרטים בפנים
משחקי הוידאו משמשים לא מכבר כנושא לדיון ער, מלא בדעות חיוביות ושליליות. מחקרים שונים הראו כי צעירים שמקדישים את זמן המסך למשחקים הווירטואליים בגילאי חטיבת הביניים והתיכון יכולים להפגין התנהגות אגרסיבית יותר בבגרות (1), בעוד שאחרים הראו כי משחקי הוידאו עשויים דווקא להשפיע לחיוב על כישורים קוגניטיביים והרגשיים (2), לפתח את זיכרון העבודה ואפילו לשפר את יכולות הלמידה ולהגן מדמנציה (3) .
מחקר חדש (4) שפורסם בכתב העת Psychological Medicine ובחן בנים מתבגרים בגילאי 11 מצא יתרון מפתיע נוסף למשחקי וידאו. על פי הנתונים בנים שמשחקים במשחקים וירטואליים באופן יומיומי מצויים בסיכון מופחת להתפתחות דיכאון שנים לאחר מכן. אם אתם תוהים מה עם בנות – התמונה מפתיעה ופחות אופטימית.
Andrey_Popov | Shutterstock.
משחקי וידאו מפחיתים את הסיכון לדיכאון, רשתות חברתיות מעלות אותו
צוות החוקרים בחן את נתוניהם של יותר מ-11 אלף מתבגרים שנאספו במסגרת מחקר לאומי מתמשך שמתבצע בבריטניה, Millennium Cohort Study, ובוחן מדגם מייצג של צעירים וצעירות מרגע לידתם בתחילת שנות ה-2000.
המשתתפים/ות השיבו על שאלות בנוגע לזמן שמוקדש לשימוש במדיות חברתיות, משחקי וידאו או אינטרנט בגיל 11. כמו כן, הם השיבו על שאלונים שעסקו בתסמיני דיכאון, כמו תחושת דכדוך, אבדן הנאה ובעיות ריכוז שלוש שנים מאוחר יותר בגיל 14. השאלונים הקליניים בחנו את קיומם של תסמיני דיכאון ואת מידת חומרתם.
בעת ניתוח הנתונים התייחסו גם החוקרים לנתונים אחרים שיכלו להוות הסבר אפשרי לתוצאות, כמו מצבם הסוציו אקונומי של המתבגרים, רמות הכושר הגופני, דיווחים על בריונות, ומצבים רגשיים קודמים.
החוקרים מצאו כי בנים ששיחקו במשחקי וידאו באופן יומיומי הפגינו פחות סימני דיכאון בכ-24% שלוש שנים מאוחר יותר, זאת בהשוואה לבנים ששיחקו אחת לחודש או פחות. תוצאה זו הייתה משמעותית יותר בקרב בנים שאינם מבצעים פעילות גופנית בשגרה והיא לא נמצאה גם בבנות.
בקרב בנות, נמצא כי אלה שבילו את הזמן הרב ביותר ברשתות חברתיות בגיל 11, היו בעלות סיכוי גבוה יותר בכ-11% לפתח תסמיני דיכאון שלוש שנים מאוחר יותר. על פי מחקרים קודמים ייתכן והסיבה לכך היא תחושת הבידוד החברתי שעלולה להתפתח בשל שימוש מוגבר ברשתות חברתיות.
למרות שהמחקר הנוכחי מצביע על קשר חיובי מסוים בין זמן מסך לבין הבריאות המנטלית של מתבגרים, חשוב להבין כי האינטראקציה בין שני הגורמים מורכבת ותלויה במשתנים רבים, בהם גם סוג השימוש במסכים. לכן, בקרב מתבגרים ומתבגרות כאחד חשוב להגביל את זמני המסכים ולעודד פעילויות חברתיות וספורטיביות שעשויות לשפר את תחושת הרווחה הכללית.
מקורות(1) https://www.apa.org/news/press/releases/2000/04/video-games
(3) West, G. L., Zendel, B. R., Konishi, K., Benady-Chorney, J., Bohbot, V. D., Peretz, I., & Belleville, S. (2017). Playing Super Mario 64 increases hippocampal grey matter in older adults. PloS one, 12(12), e0187779.
(4) A. Kandola, N. Owen, D. W. Dunstan, M. Hallgren. Prospective relationships of adolescents’ screen-based sedentary behaviour with depressive symptoms: the Millennium Cohort Study. Psychological Medicine, 2021; 1 DOI: 10.1017/S0033291721000258