דלג לתוכן
ד"ר ירון ברין ד"ר ירון ברין

עומדים לפני ניתוח החלפת מפרק ירך? השיטה שתקצר את השיקום

ניתוח החלפת מפרק ירך נחשב לאחד מההליכים הכירורגיים המוצלחים ביותר בתחום האורתופדיה וברפואה בכלל, אולם ביצועו בגישות המסורתיות כרוך בכאבים עזים והחלמה ארוכה יותר. הגישה הקדמית – חלופה חדשנית לביצוע הניתוח, מסייעת בהפחתת הכאב לאחר הניתוח, כמו גם בקיצור זמן ההחלמה. כל הפרטים בכתבה

מאת: ד"ר ירון ברין
תאריך פרסום: 23/06/2024
3 דקות קריאה
ד"ר ירון ברין בשיתוף עם ד"ר ירון ברין i
4.9
( 14 חוות דעת )
מומחה בכירורגיה אורתופדית, ראש המערך להחלפות מפרקים בבית החולים מאיר
התור הראשון הפנוי: 01/11/24, 10:40
מפרק הירך הוא נקודת החיבור שבין עצם הירך לבין האגן. מדובר במפרק בעל מבנה ייחודי של מכתש ועלי, אשר בזכותו מתאפשר טווח התנועה הרחב של הירך. אולם בשל התנועתיות הגבוהה והיותו נושא משקל רב, מפרק הירך עלול להישחק. 
 

מהי שחיקת מפרק?

שחיקת מפרק היא מצב בו הסחוס המכסה את עצמות המפרק נשחק וכתוצאה מכך נפגע תפקוד המפרק ויכולת התנועה שלו. 
ראש הירך והאצטבולום (החלק השקוע בעצם האגן המהווה את המכתש המפרקי), מכוסים ברקמת סחוס המאפשרת תנועה חלקה של המפרק ללא כאב. כאשר הסחוס המפרקי נשחק, נפגעת תנועת המפרק.
השחיקה מובילה לפגיעה בטווחי התנועה של המפרק, לקושי בעמידה ממושכת, לכאב (לעיתים גם במהלך הלילה), לקושי בעלייה במדרגות ואף קושי בהליכה למרחק קצר. 


מה הגורמים לשחיקת מפרק הירך?

במקרים רבים הגורם לשחיקה אינו ידוע. עם זאת, במטופלים/ות מסוימים/ות קיים גורם ספציפי, לרבות תחלואה במחלות ילדים שפוגעות במפרק הירך, פציעות (טראומה, שבר), מחלות ראומטיות, משקל עודף ועוד. 
 

מה כולל תהליך האבחון והטיפול בשחיקת מפרק? 

בשלב הראשון מתבצעת אנמנזה מקיפה ובדיקה פיזיקלית. לאחר מכן האורתופד ישלח את המטופל/ת לצילום רנטגן המדגים את השחיקה. הטיפול תלוי בממצאי האבחון וייבחר בהתאם  לרמת השחיקה ותלונות המטופל/ת. 
קיימות מספר חלופות שמרניות לטיפול בשחיקה בדרגה קלה, בהן: ירידה במשקל,  פיזיותרפיה, הידרותרפיה, מתן תרופות נגד כאב, הזרקות של חומצה היאלורונית , PRP, או סטרואידים, ורפואה משלימה.

אם הטיפול השמרני נכשל או שהשחיקה בדרגה קשה ואינה מתאימה לטיפול שמרני, יומלץ על ניתוח החלפת המפרק.
ניתוח זה נחשב לאחד מההליכים הכירורגיים  המוצלחים ביותר בתחום האורתופדיה מבחינת תוצאות הניתוח. הדבר מתבטא בשיפור יכולת ההליכה,  כמו גם בשרידות טובה של המשתל שהוחדר לאורך שנים. 


מה כולל ניתוח החלפת מפרק ירך? 

במהלך הניתוח מוחלפת רקמת הסחוס המפרקי השחוקה במשתלים מלאכותיים. המשתלים עשויים מחומר מתכתי, כאשר המשטחים הבאים במגע עשויים לרב מראש קרמי המחליף את ראש הירך, ומשטח עשוי פוליאתילן המצפה את האצטבולום מבפנים. אלה חומרים עמידים מאוד המאפשרים תנועה חלקה של המפרק. 
ישנן מספר גישות כירורגיות למפרק הירך:
●    גישה אחורית – הגישה הקלאסית ועדיין הנפוצה ביותר. בשימוש רב גם בעולם הטראומה לשברים באצטבולום, ובה נכנסים דרך שרירי העכוז.
●    גישה צידית – גישה שבה נכנסים דרך שרירי הירך הצדדים.
●    גישה קדמית – גישה שאינה כרוכה בחיתוך השרירים.
הגישות האחורית והלטרלית ותיקות מאוד, אולם כרוכות בחיתוך של רקמות שריר לשם הגעה לאזור המפרק ומשכך גם מובילות להחלמה מורכבת וכואבת יותר. 


מהי גישה קדמית להחלפת ירך ומה היתרונות בגישה זו? 

בגישה הקדמית החתך נעשה בקדמת הירך (אורכי או רוחבי), בחתך הרוחבי קיים יתרון קוסמטי, מכיוון שמתבצע בקו התחתונים (נקרא גם חתך בקיני).
לצד זאת, זו גישה אינטר-מוסקולארית. רוצה לומר, כדי להגיע אל החלל הניתוחי הרופא המנתח  עובר בין השרירים ולא פוגע בהם. למעשה, זהו היתרון המשמעותי בגישה זו: היעדר חיתוך השרירים במהלך הניתוח מוביל להחלמה מהירה יותר, להפחתה ניכרת בכאב ואף לפחות דימום במהלך הניתוח. 
בנוסף, בניתוח בגישה הקדמית המטופל שוכב על הגב, דבר המאפשר לשלוט יותר טוב באורך הרגליים (מאחר שניתן להשוות כל הזמן את אורך שתי הרגליים). כך ניתן למזער את הסיכוי לאי שוויון באורך הרגליים לאחר הניתוח, סיבוך שכיח יחסית בניתוחים המתבצעים בגישה אחורית או לטרלית אשר עלול להוביל להתפתחות של בעיות אורתופדיות נוספות ולחוסר נוחות.
מה כוללת תקופת ההחלמה אחרי הניתוח? 
כבר ביום הניתוח המטופלים מתחילים ללכת, תחילה עם הליכון ולאחר מכן ללא עזרה. חזרה לפעילות תתאפשר לרוב זמן קצר לאחר הניתוח. ביצוע הניתוח בגישה הקדמית מאפשרת חזרה להליכה ללא עזרים, כמו הליכון או מקל תוך חודש ממועד ביצוע הניתוח, זאת בשונה מניתוחים המתבצעים בגישה המסורתית הלטרלית שאחריהם תיתכן צליעה גם חצי שנה אחרי בגלל הפגיעה בשרירים.
 

 
הכתבה בשיתוף עם ירון ברין, מומחה בכירורגיה אורתופדית, ראש המערך להחלפות מפרקים בבית החולים מאיר

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יניב יונאי
ד"ר יניב יונאי אורתופדיה
מומחה בכירורגיה אורתופדית פציעות ספורט וניתוחים ארתרוסקופיים, מנהל את תחום ברך/ספורט במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.
ד"ר דניאל לוין
ד"ר דניאל לוין אורתופדיה
מומחה בניתוחי מפרק הירך, יועץ על בכל קופות החולים בניתוחי מפרק הירך
ד"ר לב לפידוס
ד"ר לב לפידוס אורתופדיה
מנהל שירות אורתופדית ילדים, בית החולים קפלן
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר ירון ברין

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו