דלג לתוכן

מה הקשר בין דלקת מפרקים ניוונית לאוזמפיק?

מחקר חדש מצטרף לשורה של מחקרים שנעשו על התרופה סמגלוטייד, המוכרת בשמה המסחרי אוזמפיק, ומצא קשר מפתיע בין נטילת התרופה לדלקת מפרקים ניוונית. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 23/07/2024
2 דקות קריאה
האם התוויה חדשה פוטנציאלית מצטרפת לרשימה הולכת וגדלה של מצבים שבהם ניתן לטפל באמצעות סמגלוטייד, הידועה בשמות המסחריים אוזמפיק או וויגובי? כידוע, סמגלוטייד היא תרופה שנועדה לטפל בסוכרת מסוג 2, אך כיום היא משמשת בעיקר לטיפול בהשמנת יתר. איזה עוד דברים התגלו על התרופה בשנים האחרונות ומה המשמעות של המחקר החדש בנוגע לדלקת מפרקים ניוונית? התשובות בכתבה שלפניכם/ן.

אישה עם עודף משקל סובלת מכאבי גב בשל דלקת מפרקים ניוונית, אוזמפיק
צילום: shutterstock | VcMedia

מנגנון התרופה סמגלוטייד

סמגלוטייד היא תרופה המדמה את פעילות החלבון GLP-1, חלבון המשתחרר באופן טבעי על ידי המעיים זמן קצר לאחר אכילת מזון. חלבון זה נקשר לתאי בטא בלבלב וגורם להם לשחרר אינסולין, מה שמפחית את רמות הסוכר בדם. זאת הסיבה שהתווית התרופה במקור היא לסוכרת מסוג 2. אלא שמחקרים שנעשו בשנים האחרונות גילו שחלבון GLP-1 גם עוזר לירידה במשקל בכך שהוא מאט את פעילות ריקון הקיבה ומגביר את תחושת השובע לאחר אכילה[1].

סמגלוטייד - איזה מצבים בריאותיים נחקרו

במרץ השנה, 2024, הודיע ה-FDA האמריקאי כי לתרופה סמגלוטייד (וויגובי) התוויה חדשה לצורך הפחתת הסיכון למוות קרדיווסקולרי, התקף לב ושבץ במבוגרים הסובלים ממחלה קרדיווסקולרית ומהשמנת יתר. את התרופה יש להזריק בנוסף לשינוי באורח החיים, לרבות תזונה מופחתת קלוריות ופעילות גופנית מותאמת[2].

בנוסף, באפריל השנה פורסם בניו יורק טיימס כי התרופה זפבאונד (Zepbound), המיועדת גם היא לירידה במשקל, הובילה להפחתה משמעותית בקרב אנשים עם עודף משקל הסובלים מדום נשימה בשינה (אפניאה) בינוני עד חמור. מאחר שממצאים אלו התגלו על ידי חברת התרופות שמייצרת את זפבאונד, הוחלט לבצע מחקר מעמיק של כשנה ולבחון אפשרות של התוויית התרופה לבעיה רפואית זו, שכל כך הרבה אנשים בעולם סובלים ממנה[3].

ממצאי המחקר החדש – דלקת מפרקים ניוונית וסמגלוטייד

[4]
דלקת מפרקים ניוונית היא הגרסה הנפוצה ביותר של דלקת פרקים. לאורך זמן, היא עלולה להוביל לפגיעה בסחוס, בגידים, בעצמות ועוד. המחלה נפוצה בעיקר בבני ובנות 50 ומעלה.

במחקר החדש שבדק בני גיל ממוצע של 71 הסובלים מהשמנת יתר ונוטלים סמגלוטייד, נמצא כי הסיכוי שלהם לפתח דלקת מפרקים ניוונית קטן ב-16%.

הכאב והנוקשות במפרקים כתוצאה מהדלקת גורמים לחולים/ות רבים לנוע פחות, וחוסר פעילות הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לכך שדלקת מפרקים ניוונית יכולה להשפיע לרעה על הבריאות הקרדיווסקולרית של האדם. וככל שמטופל/ת סובל פחות מחוסר פעילות, כך יורד הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לסיכום, המחקר החדש מראה שאנשים הסובלים מהשמנת יתר ומשתמשים בסמגלוטייד יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח דלקת מפרקים ניוונית, ובכך להפחית גם את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. לצד זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לזהות את המנגנון שגורם להפחתת הסיכון.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אייל גל
ד"ר אייל גל גסטרואנטרולוגיה
מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה - המרכז הרפואי קפלן
פרופ' אליזבט הלף און
פרופ' אליזבט הלף און פנימית
5.0
( 3 חוות דעת )
"אני מרגישה שאני נמצאת במקום הכי טוב שנותן מענה לבעיה שלי. תמיד עונה על השאלות שיש. מרגישה אימון מלא בטיפול שמקבלת. ומאוד מרוצה מהטיפול. מרגישה שבאמת אכפת לתת טיפול ומענה הכי טוב."
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו