דלג לתוכן

אוכלים הרבה מחוץ לבית? זה לא בריא

חופש גדול. יותר אנשים אוכלים במסעדות או מתפנקים במשלוחי וולט. אלא שלכיף הזה יש השלכות בריאותיות שכדאי לקחת בחשבון. למה לא כדאי להרבות באכילה מחוץ לבית ומה נחשב להרבה? התשובות בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/08/2024
2 דקות קריאה
השמנת יתר, לחץ דם גבוה, טרום סוכרת, כולסטרול גבוה. מצבים בריאותיים אלה הם רק חלק ממה שאנו עלולים לשלם עבור אכילה מרובה בחוץ. משלוחי הוולט שנהפכו ללהיט מאז הקורונה והחיבה העמוקה למסעדות בשני העשורים האחרונים, גורמים לכך שהתזונה שלנו יוצאת מאיזון ושליטה ועם הזמן, אוכל שאינו מבושל בבית יכול לגבות מחיר בריאותי יקר. ולא, לא מדובר רק בפאסט פוד, כי אם גם במסעדות משובחות ויקרות. אז למה אוכל בחוץ פחות בריא ומה נחשב ליותר מדי אכילה בחוץ? הנה התשובות.

גם מסעדות גורמה לא בהכרח בריאות

השם הרע שיצא לפאסט פוד (אוכל מהיר) כנראה כבר לא נשאר יתום. אם בעבר חשבנו שרק מזון מהיר נוטה להיות עשיר בקלוריות ודל בערכים תזונתיים, היום, מסתבר, כך הדבר גם בהרבה מהמנות שמגישים לנו במסעדות. בנוסף, הגדלים של המנות במסעדות נוטות הרבה פעמים להיות גדולות יותר וקיימת נטייה לאכול עוד מנות בנוסף למנה העיקרית, כגון מנה ראשונה וקינוח[1].

האויבים: שמן, מלח וסוכר

באוגוסט 2024 התפרסמה כתבה בגרדיאן על מחקר בריטי שמצא כי יותר מ-75% מהמנות הנמכרות ביותר בפאסט פוד, במסעדות ובבתי קפה אינן בריאות. פיצות, המבורגרים, עוף, צ'יפס ובגטים הן רק חלק מהמנות שמכילות כמויות מופרזות של שומן, מלח, סוכר וקלוריות, שעלולות לפגוע בבריאות[2].

בנוסף, במחקר נוסף שהתפרסם חודשיים לפני כן, ביוני 2024, נמצא שחלק מארוחות שמגיעות במשלוחים מכילות יותר קלוריות בארוחה אחת מהכמות היומית המומלצת - 2,000 לנשים ו-2,500 לגברים. במילים אחרות – הזמנה אחת של אוכל מחוץ לבית יכולה להכיל את כל מה שאתם/ן אמורים לאכול ביום אחד, מבחינה קלורית בלבד[3].

יותר ישראלים אוכלים מחוץ לבית

מה שבעבר היה נראה כפינוק מדי פעם, או יציאה לבילוי, כבר מזמן כבר לא כך. ישראל אוכלת יותר ויותר מחוץ לבית. נכון לשנת 2023, רק 15% מהנשים ו-8% מהגברים בישראל מבשלות/ים מדי יום; 43% מהישראלים אוכלים מחוץ לבית לפחות פעם בשבוע; קרוב לרבע מהישראלים מזמינים משלוח אוכל ממסעדה לפחות פעם בשבוע[4]. בהתחשב בעובדה שרוב האוכל שזמין מחוץ לבית אינו נחשב לבריא, כמות הפעמים שהישראלים אוכלים אוכל לא בריא נחשבת ללא מועטה.

באיזו תדירות זה בסדר לאכול מחוץ לבית?

אין באמת הנחיות או המלצות רשמיות למספר המדויק שמומלץ לאנשים יכולים לאכול בחוץ כדי להישאר בריאים. למעשה, כמות הפעמים אינה באמת משנה, מה שכן משנה היא איכות המרכיבים ותהליך ההכנה – וזאת בהנחה שיש לכם מידע או מידה של שליטה בכך. כך למשל, אם אתם אוכלים בחדר אוכל בעבודה ומשוחחים עם הטבח, או אם שאתם מרכיבים סלט אישי במסעדה מתחת למשרד, יש מידה של שליטה על האוכל. אם אין מידע לגבי המרכיבים, הכמויות ואופן ההכנה, עדיף לאכול כמה שפחות בחוץ וללמוד לבשל בבית. כך אפשר לאזן את מרכיבי המזון ולמזער תוספות של סוכרים, שומנים ונתרן[5].

לסיכום, חשוב לזכור שכשאנחנו קונים אוכל בסופר, אנחנו יודעים מה יש במזון, אבל כשאוכלים בחוץ ישנה עלטה סביב המזון שנכנס לנו לגוף – אין באמת יכולת לדעת מה מכילה המנה ובאיזה כמויות, ולכן אין יכולת אמתית לבחור במזון בריא יותר.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אילנה דריאל
ד"ר אילנה דריאל תזונה ודיאטה
מחלות דרכי העיכול, אלרגיה ורגישות למזון בעלת דוקטורט לביוכימיה ומדעי התזונה
ד"ר דניאל לוין
ד"ר דניאל לוין אורתופדיה
מומחה בניתוחי מפרק הירך, יועץ על בכל קופות החולים בניתוחי מפרק הירך
 אסטריקס  פזיותרפיה
אסטריקס פזיותרפיה פיזיותרפיה
קליניקה לטיפול בכאב ושיקום פציעות ספורט
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו