דלג לתוכן

השלמת שעות שינה: מיתוס או מעשה בריא?

סובלים ממחסור שינה במהלך השבוע ומפנטזים על הסופ"ש כדי להשלים שעות? ייתכן שזה רעיון לא רע. מחקר חדש טוען שפעולה זו חיונית ואף עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 03/09/2024
2 דקות קריאה
הפרעות שינה הן אחת הבעיות הנפוצות ביותר בעידן הנוכחי. אנשים רבים סובלים מחוסר שינה בימי חול ומנסים לפצות על המחסור עם שינה מרובה בסופי השבוע. ההמלצה היא לישון כ-7 שעות בלילה. לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), כשליש מהמבוגרים סובלים מהפרעות שינה[1].
במשך שנים המונח השלמת שעות שינה נראה לחוקרים רבים כמופרך, שכן לא ניתן לפצות על הנזק שמחסור בשינה גורם לנו, אבל אולי בעצם זאת הייתה טעות? הפרטים בכתבה שלפניכם/ן/.

זוג הורים ושתי בנות ישנים יחדיו ביחד במיטה בסופש, השלמת שינה בשל הפרעות שינה צילום: shutterstock | PeopleImages.com - Yuri A

הפרעות שינה ומחלות לב

פרט לבעיות הריכוז, העייפות והאפתיות שהן עלולות ליצור, הפרעות שינה אף יכולות לגרום למחלות לב. התפקיד המדויק שהפרעות שינה במחלות לב וכלי דם ממלאות עדיין לא לגמרי ידוע, אך מה שכן ידוע זה שישנו סיכון גבוה יותר לצורות נפוצות של מחלות קרדיווסקולריות כגון[2]:
 

המחקר החדש: עדיף להשלים מלישון פחות

[3]
אם בעבר חשבו שלא ניתן באמת לפצות על המחסור בשינה באמצעות שינה מרובה מאוחר יותר, כעת מחקר חדש שכלל נתונים של למעלה מ-90,000 אנשים, הראה שאנשים שישנו הכי הרבה זמן בסופי שבוע היו בסיכון נמוך ב-20% ללקות במחלות לב מאשר אלה שישנו הכי פחות.

אורח החיים האינטנסיבי שלנו במהלך השבוע, הכולל עבודה, לימודים וילדים, יכול להוביל פעמים רבות לשינה לא איכותית ולמחסור בשעות שינה. המחקר הזה, שהוצג בקונגרס ESC 2024, למעשה מראה שהשלמת שעות שינה בסופי שבוע עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב בחמישית.

ועדיין עדיף לישון טוב באמצע השבוע

למרות שניתן להתאושש אחרי שבוע קשה בעזרת השלמות שעות שינה, מומלץ להימנע מלכתחילה ממחסור בשינה ולהקפיד על שינה איכותית, רצופה ובכמות מספקת. שינה היא בעצם הבסיס שתומך בכל דבר שאנחנו עושים למען הבריאות שלנו - תזונה, פעילות גופנית, ניהול מתחים. מחסור עקבי בשינה יכול להוביל להצטברות של הורמוני לחץ, חוסר איזון במטבוליזם, ולהגביר את הדלקתיות. לאורך זמן, מצב זה יכול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב[4].

לסיכום, למרות ממצאי המחקר המנחמים, מנקודת מבט בריאותית עדיף להקפיד על לוח זמנים קבוע לשינה, ועל שינה איכותית ובכמות מספקת, וזאת במקום לפצות מאוחר יותר עם איזה שנ"צ או שינה ארוכה בסופ"ש.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר מאהר חג'אזי
ד"ר מאהר חג'אזי גריאטריה
מומחה ברפואה פנימית וגריאטריה, פסיכוגריאטריה, מומחה לקביעת נכות רפואית וסיעודית, מנהל רפואי "נוף העמק" - מוסד גריאטרי בנוף הגליל
פרופ' ריבי טאומן
פרופ' ריבי טאומן ילדים
מנהלת המרכז לרפואת שינה המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), יו"ר החברה הישראלית לרפואת שינה
ד"ר רפאל אלון
ד"ר רפאל אלון כירורגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"הגעתי אל ד״ר אלון אחרי חודשים לא קלים ועם כאבים חמורים בגלל פיסורה שלא הגיבה לטיפול המסורתי, בהמלצת פרקטולוג שאצלו טופלתי ושאינו מנתח עוד. דר׳ אלון ברגישותו הרבה הבין את סבלי ודאג לי לשיבוץ מהיר לניתוח. באווירה נעימה, בביטחון ובחיוך, ענה על שאלותי ונסך בי בטחון לקראת הניתוח. ממליצה מאד!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו