בעיות קריאה בילדים מיוחסות לפגם מוחי
בעיות קריאה בילדים מיוחסות לפגם מוחי
1 דקות קריאה
לילדים שמתקשים בקריאה (דיסלקטיים) יש כנראה הפרעה בחלק של המוח
הקשור לקריאה פונטית. אלה הם הממצאים של הדמיה מתוחכמת של המוח
שמתפרסמים בגיליון יולי של BIOLOGICAL PSYCHIATRY .
המחקר מצא גם שילדים המתקשים בקריאה אך אינם מקבלים עזרה, מפצים
עצמם במשך הזמן על-ידי שימוש בחלקים אחרים של המוח כמערכות גיבוי
לאזורים הפגומים במוח.
למרות שילדים אלה לומדים לקרוא במשך הזמן, הם לעולם לא יגיעו לרמת
השטף של קוראים טובים. זאת מכיוון שמערכות הגיבוי במוחם אינן
מסוגלות לעבד מידע מודפס בקלות כמו המערכות שנועדו לכך מלכתחילה.
החוקרים השתמשו בטכנולוגיה שנקרת הדמיה תפקודית בתהודה מגנטית
(fMRI) , המייצרת הדמיות מחשב של המוח בזמן שהילד קורא. ההפרעה
במערכות המוח הקשורות לקריאה בלטה כאשר הילדים נדרשו לדעת את המבנה
הפונטי של מילים, כלומר לפענח את הקוד הכתוב של אותיות וצירופי
אותיות לקולות של מילים.
המחקר מדבר על 3 ממצאים חשובים:
הוא מזהה מסלולים עצביים לקריאה בקוראים טובים, בעוד הוא מצביע
על הפרעה במסלולים אלה בילדים דיסלקטיים.
הוא מזהה אזור של קריאה טובה בחלק העורפי-רקתי השמאלי של המוח.
קוראים טובים מסוגלים להפעיל אזור זה טוב יותר.
הוא מראה את האזורים של מערכות פיצוי בצד הקדמי הימני של המוח
בילדים דיסלקטיים מבוגרים יותר.
ניתן לראות את ההדמיות ב:
https://www.nichd.nih.gov/new/releases/reading_disability.htm
החוקרים ממליצים על מתן שירותי עזר לילדים עם הפרעות בקריאה,
שיתרכזו תחילה בשבירת מילים מדוברות למקטעים קטנים יותר, וימשיכו
בקריאה פונטית של חלקי מילים ומילים שלמות.
Intelihealth.com/news
August 5, 2002
[08/08/2002]
הקשור לקריאה פונטית. אלה הם הממצאים של הדמיה מתוחכמת של המוח
שמתפרסמים בגיליון יולי של BIOLOGICAL PSYCHIATRY .
המחקר מצא גם שילדים המתקשים בקריאה אך אינם מקבלים עזרה, מפצים
עצמם במשך הזמן על-ידי שימוש בחלקים אחרים של המוח כמערכות גיבוי
לאזורים הפגומים במוח.
למרות שילדים אלה לומדים לקרוא במשך הזמן, הם לעולם לא יגיעו לרמת
השטף של קוראים טובים. זאת מכיוון שמערכות הגיבוי במוחם אינן
מסוגלות לעבד מידע מודפס בקלות כמו המערכות שנועדו לכך מלכתחילה.
החוקרים השתמשו בטכנולוגיה שנקרת הדמיה תפקודית בתהודה מגנטית
(fMRI) , המייצרת הדמיות מחשב של המוח בזמן שהילד קורא. ההפרעה
במערכות המוח הקשורות לקריאה בלטה כאשר הילדים נדרשו לדעת את המבנה
הפונטי של מילים, כלומר לפענח את הקוד הכתוב של אותיות וצירופי
אותיות לקולות של מילים.
המחקר מדבר על 3 ממצאים חשובים:
הוא מזהה מסלולים עצביים לקריאה בקוראים טובים, בעוד הוא מצביע
על הפרעה במסלולים אלה בילדים דיסלקטיים.
הוא מזהה אזור של קריאה טובה בחלק העורפי-רקתי השמאלי של המוח.
קוראים טובים מסוגלים להפעיל אזור זה טוב יותר.
הוא מראה את האזורים של מערכות פיצוי בצד הקדמי הימני של המוח
בילדים דיסלקטיים מבוגרים יותר.
ניתן לראות את ההדמיות ב:
https://www.nichd.nih.gov/new/releases/reading_disability.htm
החוקרים ממליצים על מתן שירותי עזר לילדים עם הפרעות בקריאה,
שיתרכזו תחילה בשבירת מילים מדוברות למקטעים קטנים יותר, וימשיכו
בקריאה פונטית של חלקי מילים ומילים שלמות.
Intelihealth.com/news
August 5, 2002
[08/08/2002]
האם המאמר עניין אותך?
רופאים בתחום