הפרעות קשב וריכוז או הפרעת היפראקטיביות (ADHD) הינם מצב כרוני אשר תוקף מיליוני ילדים ואף ממשיך איתם אל תוך חייהם הבוגרים. הבעיות אשר משויכות אל הפרעות קשב וריכוז כוללים בין השאר חוסר קשב, פעילות יתר (היפראקטיביות) והתנהגות פזיזה (אימפולסיבית).
Suzanne Tucker | Shutterstock
ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתמודדים בעיקר עם הערכה עצמית נמוכה, קשרים חברתיים בעיתיים והגעה להישגים נמוכים במסגרת הלימודים בבית הספר.
בעוד שהטיפול של הפרעות קשב וריכוז אינו יכול לרפא אותה, הוא כן יכול לסייע לטפל בתסמינים של ההפרעה. הטיפול כולל בדרך כלל ייעוץ נפשי, מתן טיפול תרופתי או שילוב של שניהם יחדיו.
האבחנה של הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מטילת אימה, והתסמינים המלווים את ההפרעה יכולים להוות אתגר להתמודדות הן בעבור ההורים והן בעבור הילדים. אולם, הטיפול בהפרעה יכול להיות נקודת מפנה חיובית ורוב הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז גדלים להיות בוגרים פעילים, מלאי חיים ומצליחים.
תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז:
ריטלין
קונצרטה
אחד הדיונים הציבוריים השנויים במחלוקת בשנים האחרונות הינו השימוש בריטלין עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז / היפר אקטיביות; יש המתנגדים בתוקף למתן תרופות על בסיס קבוע לילדים, לעומתם, מורים והורים לילדים הסובלים מהפרעות אלו עשויים לחתום את הדיון באמירה "נראה אותך חי עם זה יום יום!". אכן, ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז / היפראקטיביות חווים וגורמים תסכול, מתח ואי שקט רב המקשה עליהם ועל סביבתם.
תסמינים קליניים
הפרעות קשב וריכוז מתבטאות בהקשרים לימודיים וחברתיים נרחבים, בהתאם לשלב ההתפתחותי ומסגרת ההשתייכות של הילד או המבוגר.
אבחון ההפרעה נעשה לרוב בגיל בית הספר וניתן לזהות שני טיפוסים עיקריים, עם או בלי היפראקטיביות:
1. ADD / Attention deficit disorder - מתאפיין בטווחי קשב וריכוז קצרים, בהתנהגות חולמנית ומרחפת וברגישות רבה לגירויים הגורמת להסחות דעת מרובות. ילדים אלה לוקים בשיבושים בחשיבה וביכולת להחליט החלטות ומתקשים ברכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות.
2. ADHD / Attention deficit Hyperactivity disorder - בנוסף לקשיים בקשב וריכוז והנטייה להסחת דעת, ישנה היפראקטיביות - פעלתנות יתר, התנהגות אימפולסיבית (לעיתים אגרסיבית), קושי בדחיית סיפוקים ותנודות רגשיות שיכולות להיות קיצוניות (כגון מעבר מצחוק לבכי). כל אלה הופכים את ההתנהגות לבלתי צפויה ואת האינטראקציה עם הסביבה למורכבת ומתסכלת.
ניתן להבחין בתסמינים כבר בגיל הינקות, כאשר נראית רגישות יתר לגירויים (תינוק שמוטרד משינויי טמפרטורה, אור רעש וכד'), וכן במאפיינים כמו פעלתנות יתר וחוסר שקט מוטורי, או להיפך - רפיון וחולשה, שעות שינה מרובות והתפתחות איטית מהרגיל. מאפיין בולט בהמשך החיים הוא קושי בהתארגנות, בשמירה על סדר ובעמידה בלוחות זמנים. קשיים אלו מביאים לקשיים בהשלמת עבודות או מטלות וקושי בקיום הבטחות. בעת ביצוע מטלות שיגרתיות יכול להשתנות טווח הקשב הקצר. בביצוע מטלה יוצאת דופן ומעוררת עניין, עולה יכולת הריכוז וההתמדה ומשתפרת יכולת הביצוע.
שכיחות ההפרעה
הפרעות קשב וריכוז הינן שכיחות ביותר, ומחקרים מעידים על שכיחות הולכת וגדלה בשנים האחרונות. האומדן המקובל כיום הינו כ- 3%-7% מהילדים, אך מספר מחקרים מארה"ב דיווחו על שיעור של כ- 20%. בצורתה ההיפראקטיבית ההפרעה נפוצה יותר בקרב בנים, ויתכן שבנות סובלות יותר מ- ADD, אך משום שהתנהגותן פחות מתבלטת ואינה מפריעה לסביבתן הן מאובחנות פחות, ונוטות לוותר על הישגים אקדמיים ומקצועיים. ההפרעה היא לרוב מולדת, אך האבחון הוא בד"כ בגיל בית הספר.
הפרעות נלוות
אין זה נדיר שלהפרעת קשב וריכוז נלוות הפרעות נוספות כגון הפרעת התנהגות, ליקויי למידה, והפרעות מצב רוח או חרדה, שיכולות להיות משניות להפרעת הקשב (כמו התפתחות של דיכאון כתוצאה מתסכול מתמשך), או נבדלות ממנה (כמו קשיים בביצוע מטלות לימודיות כתוצאה מדיסלקציה, ולא רק בגלל הפרעות קשב וריכוז).
אבחנה על-פי ה- DSM
אבחנת הפרעות קשב וריכוז / היפראקטיביות ניתנת כאשר:
• אחד משני התנאים הבאים מתקיים:
- שישה תסמינים או יותר של חוסר קשב מתוך הרשימה הבאה מתקיימים במשך לפחות 6 חודשים, בצורה שמפריעה לתפקוד ולא תואמת את השלב ההתפתחותי
- לעיתים קרובות לא שם לב לפרטים, או מבצע טעויות מתוך חוסר תשומת לב בלימודים, עבודה או פעילות אחרת
- לעיתים קרובות מתקשה להישאר קשוב ומרוכז בזמן מטלה או משחק.
- לעיתים קרובות נראה שלא מקשיב כשמדברים אליו ישירות.
- לעיתים קרובות לא עוקב אחר הוראות, ולא מצליח להשלים מטלות כגון שיעורי בית או חובות במקום העבודה (כתוצאה מהתנהגות מתנגדת או קושי בהבנת ההוראות).
- לעיתים קרובות מתקשה בארגון פעילויות ומטלות.
- לעיתים קרובות נמנע או לא אוהב לקחת חלק בפעילויות הדורשות מאמץ מנטאלי ממושך (כמו עבודות בבי"ס או שיעורי בית).
- לעיתים קרובות מאבד דברים הנחוצים לביצוע פעילויות או מטלות (צעצועים, עפרונות, ספרים וכד')
- נוטה להיות מוסח בקלות ע"י גירויים חיצוניים.
- נוטה להיות שכחן במהלך פעילויות היומיום.
- שישה תסמינים או יותר של היפראקטיביות-אימפולסיביות מתוך הרשימה הבאה מתקיימים במשך לפחות 6 חודשים, באופן שמפריע לתפקוד ולא תואם את השלב ההתפתחותי:
- היפראקטיביות:
- לעיתים קרובות מנענע את ידיו או רגליו בעצבנות, או מתפתל בכיסא.
- לעיתים קרובות עוזב את מושבו בכיתה, או במקומות אחרים בהם הוא מצופה להישאר יושב.
- לעיתים קרובות מתרוצץ או מטפס באופן מוגזם במצבים בהם התנהגות כזו אינה מקובלת ( בקרב בוגרים ומתבגרים יכול להתקשר לתחושות אישיות של חוסר שקט).
- לעיתים קרובות מתקשה להשתתף במשחקים או פעילויות פנאי בצורה שקטה.
- לעיתים קרובות נמצא 'בדרך ל...' או מתנהג כאילו מונע ע"י מנוע.
- נוטה לדברנות יתר.
- אימפולסיביות:
- לעיתים קרובות פולט תשובה עוד לפני תום השאלה.
- לעיתים קרובות מתקשה לחכות בתור.
- לעיתים קרובות מתפרץ או מפריע לאחרים (לדוגמה נדחף לשיחה או משחק).
• חלק מהתסמינים של חוסר קשב או היפראקטיביות-אימפולסיביות היו קיימים לפני גיל 7.
• התסמינים גורמים לליקויים בשתי מסגרות לפחות (בי"ס, עבודה, בית וכדומה)
• צריכה להיות עדות קלינית ברורה לליקויים בתפקוד חברתי, לימודי או תעסוקתי.
• הופעת התסמינים אינה חלק ממהלך של הפרעה התפתחותית נרחבת, סכיזופרניה או הפרעה פסיכוטית כלשהי, והם אינם מוסברים טוב יותר ע"י הפרעה נפשית אחרת (כמו הפרעת מצב רוח, חרדה, הפרעת דיסוציאציה או הפרעת אישיות).
גורמים להפרעה
הפרעות קשב וריכוז נחקרות רבות בשנים האחרונות, ושינויים משמעותיים חלו בהגדרתן ובהתייחסות אליהן. בעבר יוחסו התסמינים לנזק מוחי מזערי (MBD), אך היום ההפרעה אינה מיוחסת לתפקוד מוחי מסוים, אלא לשילוב בין גורמים מולדים וסביבתיים.
• גורמים גנטיים: מחקרי אימוץ ומחקרי תאומים מצביעים על בסיס גנטי משמעותי, ואכן ישנה שכיחות גבוהה יותר של ההפרעה בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה.
• גורמים התפתחותיים: בעיות בהריון ובלידה כמו חשיפה תוך רחמית לזיהומים (בעיקר בטרימסטר הראשון) וסיבוכי הריון ולידה נמצאו קשורים להופעת ההפרעה בהמשך החיים.
• גורמים נוירו-ביולוגיים: מבחני הדמיה מראים על שינויים קטנים במבנה המוח בקרב חלק מהסובלים מההפרעה, ובמיוחד באונות הקדמיות של המוח (אזורים המכילים מבנים שאחראים על שליטה ברגשות ובדחפים, עיכוב התנהגות וזיכרון). השינויים יכולים להיות מולדים, או להיגרם ע"י חבלה או חשיפה לזיהומים ורעלנים. מבחינה כימית נחקרת השפעתם של נוירו-טרנסמיטורים רבים. במיוחד מתחזקת ההשערה שבקרב הסובלים מההפרעה ישנו פגם בתפקוד או חסר של נוירואדרנלין ודופמין. ההשפעה החיובית של טיפול תרופתי על התסמינים מעודדת כיוון מחקר זה.
• גורמים פסיכו-סוציאליים: בקרב ילדים הלוקים בחסך רגשי, ילדים שסבלו הזנחה או התעללות, ניכרים לעיתים קרובות ליקויים בקשב ופעלתנות יתר (למשל ילדים שגדלו במוסדות). במקרים כאלה הסימפטומים יתמתנו או ייעלמו כשהילד יזכה לטיפול נאות. סיבה חברתית נוספת היא מידת הנוקשות והתובענות של הדרישות החברתיות- ככול שחברה מתקדמת טכנולוגית, נדרשת תקופה ארוכה יותר של לימודים והכשרה. כתוצאה מכך גדל מספר הפרטים שיכולותיהם האקדמיות לא מתאימות להתקדמות בסולם הלימודי-תעסוקתי, ורבים מהם מוגדרים כעת כבעלי הפרעות קשב וריכוז. באותו אופן, קודים התנהגותיים נוקשים מקשים על ההתאמה והתפקוד החברתי של חלק גדול מהאנשים (כלומר-ככל שהטווח הנורמאלי הוא צר, השוליים של 'חוסר התאמה' מתרחבים). דרישות נוקשות מצד ההורים, התייחסות שלילית וריבוי עונשים נמצאו גם הם קשורים להחמרת התסמינים.
טיפול
ללא טיפול והתייחסות הולמת עשויה הפרעת קשב וריכוז לפגוע בהיבטי חיים רבים ולהשפיע על הדימוי העצמי, יכולת המימוש העצמי, המצב הבריאותי, הרגשי והחברתי. טיפול תרופתי נמצא יעיל, והוא מומלץ בשילוב עם פסיכותרפיה וטיפול רב-מערכתי (הכולל את המשפחה ומסגרת הלימודים).
• טיפול תרופתי: הטיפול התרופתי המקובל כיום הינו טיפול בחומרים מעוררים (סטימולנטים), כשהתרופה השכיחה ביותר היא ריטלין(Methylphenidate). תרופות מסוג זה מווסתות עוררות ומשפרות את טווח הריכוז ומיקוד הקשב. עקב טווח הפעילות הקצר של התרופה בגוף מקובל לתת יותר ממנה אחת, כשהמינון המקובל ליום הוא בין 0.3 ל 1.5 מ"ג לק"ג. תופעות לוואי הן נדירות, אך כוללות הפרעה בתיאבון ובשינה.
• טיפול פסיכולוגי: מומלץ לשלב טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יחד עם פסיכותרפיה. טיפול פסיכותרפי פרטני ומשפחתי עוזר מאוד לקבלה והערכה עצמית, ולהתאמה בין דרישות הסביבה ליכולותיו וצרכיו של הפרט. בגלל השילוב בין גורמים גנטיים וסביבתיים צריך לשים לב אם ישנם עוד פרטים במשפחה הסובלים מהפרעות דומות, מה שבוודאי משפיע על האינטראקציה בין בני המשפחה. במקרים כאלה יש לעודד אבחון וטיפול בחברי משפחה נוספים. אצל ילדים, כדאי לשלב בטיפול גם את המסגרות החינוכיות בהן הילד נמצא, כשהדגש הוא על הבנייה של סביבה שתנאיה וציפיותיה ברורים לילד, וסדר היום צפוי. חשובה עקביות והבהרה של קודים התנהגותיים ע"י שיחה, כמו כן, חשובה מדיניות ברורה של שכר ועונש (במיוחד שימוש בחיזוקים חיוביים). כדאי לאתר את אזורי היכולת והעניין, לעודדם ולטפחם (למשל יכולות מוזיקאליות או גופניות, שגורמות הנאה וחוויה של הצלחה). כך יורדת רמת החרדה, ומשתפרת יכולת התפקוד. הדרכת ההורים יכולה להיעשות גם במסגרת קבוצתית, מה שמאפשר עזרה ותמיכה הדדית.
• טיפולים אלטרנטיביים: ישנם היום שפע של טיפולים אלטרנטיביים המתאימים לילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז: טיפול באומנויות או טיפול בעזרת בעלי חיים, שיטת אלבאום, שינויים בתזונה ושימוש בתוספי מזון (כמו אומגה 3), ביופידבק ועוד.
-
הפרעות קשב וריכוז ADHD תסמינים
-
סיבות וגורמי סיכון
-
אבחון ובדיקות
-
סיבוכים אפשריים
-
טיפולים ותרופות
-
מניעה
-
טיפולים אלטרנטיביים
רופאים בתחום
המומחים של Infomed עונים על שאלות:
-
שאלה: האם קיים טיפול ל ADHD?
-
שאלה: בני בן 12, ומקבל טיפול תרופתי, שהתחיל בהדרגה. היום הוא מקבל חצי כדור של פריזמה 20 מ"ג בערב לפני השינה, בבוקר כדור של 10 מ"ג ריטלין SR. הרופא ביקש להוסיף כדור ריטלין בצהריים, והמרשם שנתן הוא של 20 מ"ג. האם זו לא קפיצה מהירה של במינון
-
שאלה: לפני כארבע שנים עברתי לגור בדירה שנמצאת בסמיכות לחנות שפועלת בה מערכת אוורור במשך 24 שעות ביממה. בשלב מסוים הרעש שהיא משמיעה הוציא אותי מדעתי עד כדי כך שרציתי לעזוב את הבית. אני נשוי עם שני ילדים. לא יכולתי להתרכז בשום דבר ובשלב מסוים חלפו במוחי מחשב
-
שאלה: בני בן ה-8 חורק שיניים בלילה. רציתי לשאול אם יתכן שחריקת שיניים נובעת מבעיות רגשיות.
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
-
תרופות קשורות
-
מתילפנידאט (ריטלין, קונצרטה)
-
פמולין
-
אטומוקסטין (סטרטרה)
-
דקסטרואמפטמין + אמפטמין (אטנט)
-
בדיקות קשורות
-
מבחן טובה
-
אבחון דידקטי
-
אבחון פסיכודידקטי
-
טיפולים וניתוחים קשורים
-
העצמה אישית
-
טיפול בעזרת בעלי חיים
-
נוירופידבק
-
טיפול תרופתי
-
טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז
-
מחלות קשורות
-
המחלה החמישית
-
מחלת ריאות כרונית של פג
-
מאניה דפרסיה, הפרעה דו-קוטבית
-
מומים מולדים בדרכי הנשימה
-
בולימיה
מאמרים בנושא הפרעות קשב וריכוז ADHD


שנת הלימודים האקדמית התחילה ואתם/ן מתקשים להתרכז בשיעורים ובבית? מחקרים רבים מצביעים על כך שאימון היכולות הקוגניטיב... לכתבה המלאה


האם אפשר לטפל בהפרעות קשב וריכוז ללא טיפול תרופתי? האם דיקור, נוירופידבק, וואטסו, שינוי באורח החיים וטיפולים נוספים... לכתבה המלאה