דיסלקציה, או בכתיב התקין שלה - דיסלקסיה, היא לקות למידה המתאפיינת בקושי בקריאה בשל בעיות בזיהוי צלילי דיבור והיכולת לקשר אותם לאותיות ומילים. הדיסלקציה משפיעה על החלק במוח שאחראי על עיבוד השפה.
• קושי בשימוש במיומנויות אלו, בהתאם לדרישות קבוצת הגיל, כמו קריאה איטית, קשיים בפענוח מילים ארוכות וקשיים בהבנת הנקרא אצל ילדים בבית ספר על-יסודי.
לקויות למידה כוללות לקויות כתיבה – דיסגרפיה, כולל שגיאות כתיב רבות, הימנעות מכתיבה או שימוש בתשובות קצרות, ושימוש בשפה כתובה ברמה נמוכה מזו המופגנת בהבעה בעל פה; לקויות חשבון -דיסקלקוליה; לקויות קריאה – דיסלקציה.
חשוב לזכור שלא כל קושי בלמידה מצביע על לקות למידה. לפעמים הבעיה נובעת מכשל לימודי של המורה או המסגרת החינוכית, חשיפה או אימון בלתי מספק. כמו כן, גם היבטים רגשיים, כמו נסיבות משפחתיות מקשות, עלולים גם הם להוביל לקשיים בלמידה שאינם לקות למידה.
אנשים עם דיסלקציה הם בעלי אינטליגנציה נורמלית ובדרך כלל אין להם בעיות בראייה. ברוב המקרים ילדים עם דיסלקציה יכולים להצליח בלימודים. למרות שלדיסלקציה אין תרופה, אבחון מוקדם והתערבות מתאימה של תכניות לימוד מותאמות ותמיכה נפשית, ניתן להשיג את התוצאות המיטביות.
דיסלקציה תסמינים
הסימנים לדיסלקציה קשים לזיהוי לפני תחילת הלימודים בבית הספר, אך ישנם סימנים מוקדמים אשר יכולים לרמוז על בעיה:
התחלה מאוחרת בדיבור.
רכישה איטית של מילים חדשות.
קושי בהגייה נכונה של מילים ובלבול בין מילים דומות.
קושי במתן השם המתאים לאותיות, מספרים וצבעים.
קשיים בקליטה של שירי ילדים.
בגילאי בית הספר, המורה עשוי להיות הראשון לזהות בעיה כלשהי, בעיקר כשמתחילים ללמוד לקרוא, והסימנים נהיים ברורים יותר כמו:
קריאה ברמה נמוכה מהצפוי לקבוצת הגיל.
קושי בהבנת הנשמע.
קושי במציאת המילים הנכונות ומענה לשאלות.
קושי לזכור רצפים.
קושי במציאת הבדלים ויזואליים ולעיתים אף ווקלים בין מילים ואותיות.
חוסר יכולת לבטא מילים לא מוכרות.
קושי באיות.
קושי בהשלמת משימות הכוללות כתיבה וקריאה.
הימנעות מפעילויות של קריאה.
במתבגרים ומבוגרים הסימנים כמעט דומים, והם כוללים:
קושי בקריאה, כולל קריאה בקול.
קושי בכתיבה.
בעיות באיות.
הימנעות מפעולות המשלבות קריאה.
הגייה שגויה של שמות ומילים או בעיה בשליפה של מילים.
קושי בהבנת בדיחות או ביטויים שאינם מובנים מאליהם ולהם משמעות לא מילולית.
קושי בביצוע משימות קריאה וכתיבה.
קושי בסיכום של סיפורים.
קושי בלמידה של שפה זרה.
קושי בשינון.
קושי בחישובים מתמטיים.
סיבות וגורמי סיכון
גורמי הסיכון הם סביבתיים ותורשתיים – ככל הנראה ישנם גנים שאחראים על עיבוד מידע מקריאה וניתוח שפה, שעוברים במשפחה. אם כן, היסטוריה משפחתית של דיסלקציה או קשיי למידה אחרים הם גורמי סיכון תורשתי. משקל לידה נמוך או לידה לפני המועד, חשיפה בזמן ההיריון לניקוטין, סמים, אלכוהול או זיהום, עלולים לשנות את התפתחות המוח של העובר ומהווים גורמי סיכון סביבתיים. כמו כן, שוני בחלקי המוח המאפשרים את יכולת הקריאה עלול גם הוא להוות גורם סיכון.
אבחון ובדיקות
כאשר מגיעים לייעוץ בשל חשש לדיסלקציה, הרופא מתחשב במספר גורמים ואמצעים לצורך אבחון:
• התפתחות הילד, בעיות במסגרת הלימודית ועבר רפואי.
• החיים בבית – הרופא ינסה להבין האם קיימים קשיים או בעיות במשפחה ובבית.
• הרופא עשוי לבקש מבני המשפחה, המורים והילד עצמו לענות על שאלונים, ולערוך מבחנים לבחינת הקשיים בקריאה ובשפה.
• בדיקות שמיעה, ראייה ובדיקות נוירולוגיות.
• בדיקות פסיכולוגיות על מנת לראות אם הקשיים נובעים מבעיות חברתיות, חרדה או דיכאון.
• בחינה של היכולות האקדמאיות של הילד בקריאה ובפענוח של טקסטים.
סיבוכים אפשריים
במידה ולא מאבחנים בזמן, הקושי בקריאה ממשיך גם בבגרות ועלול להוביל למספר בעיות:
• קושי בלמידה – קריאה היא יכולת בסיסית לרוב המקצועות הנלמדים בבית הספר, ולכן דיסלקציה עשויה לשים את הלוקים בה בנקודת נחיתות ביחס לשאר תלמידי הכתה.
• קשיים חברתיים – אם לא מטפלים בדיסלקציה, היא עלולה להוביל לדימוי עצמי נמוך, לבעיות התנהגותיות, לחרדה, לאגרסיביות, לרתיעה מחברים, הורים ומורים.
• קשיים בבגרות – הקושי בקריאה והבנה יכולים למנוע מהילד לממש את הפוטנציאל שלו, ולהביא להשלכות ארוכות טווח על ההשכלה ועל הסטטוס הסוציואקונומי שלו כאדם בוגר.
טיפולים ותרופות
כיום לא קיים טיפול לבעיה היושבת בבסיס לקות הלמידה. דיסלקציה היא בעיה שיש צורך להתמודד אתה לאורך כל החיים. עם זאת, זיהוי מוקדם והבנה של הצרכים המיוחדים יכולים לשפר את ההצלחה של הטיפול.
ישנן טכניקות לימודיות לטיפול בלוקים בדיסלקציה, הכוללות שימוש בשמיעה, ראיה ומגע לשיפור יכולת הקריאה.
במידה וזה אפשרי, שיעורים פרטיים עם מומחים לקריאה, בתדירות המותאמת לחומרת הלקות, יכולים להיות מאוד מועילים.
הורים לילדים עם דיסלקציה צריכים להבין שהילד זקוק לתמיכה והדרכה כמו כל ילד, בכל שלבי ההתפתחות שלו, אך במיוחד לאחר קבלת האבחון. חשוב לעזור לילד לפתח את יכולותיו ולעודד את המאמצים שלו בכל תחומי העניין שלו. ההורים גם יכולים להתוודע ולהיחשף לכמה שיותר מידע לגבי הגורמים והטיפול בלקות הלמידה, ולהבין את משמעות האבחון ולא לפחד לשאול שאלות.
מניעה
אין דרך מוכחת למנוע דיסלקציה, אך ישנם גורמי סיכון סביבתיים כמו עישון ושתיית אלכוהול בזמן הריון, שמומלץ להימנע מהם, ולא מסיבה זו בלבד, שכן אלו מהווים גורם סיכון לבעיות רבות אחרות ולכן אינם מומלצים בזמן הריון.
"עדי מטפל נעים וקשוב הגעתי לטיפול הניתוק מהגוף שלי ויצאתי בנאדם חדש לגמרי. הוא התאים את הטיפול במיוחד לצרכים שלי, והיה סבלני קשוב והשרה עליי אווירה נעימה. מחכה לטיפול הבא!"
"הגיע בהתראה קצרה ביותר בדיוק בזמן שנקבע. עשה רושם מאד מקצועי. נהג באמי בעדינות ובהתחשבות. ערך בדיקות מקיפות והגיש המלצות ממש מספר שעות אחרי. זמין לכל שאלה שלנו גם במייל וגם בווטסאפ. התרשמנו מאד לחיוב בכל פרמטר אפשרי."