בדיקת אבחון פסיכודיאגנוסטי (Psychodiagnostic Assessment)
"זה מי שהוא. אין מה לעשות"; "אם הייתי יודעת שהוא כזה, הייתי נזהרת מראש..."
היכולת להעריך ולזהות תכונות אצל אנשים איתם אנו באים במגע היא משמעותית ומאפשרת לנו לסנן את האנשים שאינם נראים מתאימים עבורנו ("הוא נראה בנאדם רע", "היא לא נראית לי רצינית") ולקרב אלינו את אלו שכן נראים לנו כמתאימים ("מיד הרגשתי שאפשר לסמוך עליה"). מטבע הדברים, אי אפשר לאבחן את אישיותם של אחרים על סמך רושם ראשוני בלבד, ולעיתים גם לא אחרי שנים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא סוללת מבחנים אותם מעבירים פסיכולוגים/ות (קליניים, תעסוקתיים, שיקומיים ועוד) במטרה להעריך את אישיות הנבחן ולהציע תמונה מקיפה שלה. האבחון כולל מבחני אינטליגנציה ומבחנים השלכתיים (רורשך, מבחן ציורים ועוד) וממצאיו מאפשרים התבוננות בתמות המעסיקות את הנבחן, זיהוי הפרעות נפשיות, איתור נקודות חוזק וחולשה ועוד.
Ilike | Shutterstock
אבחונים פסיכודיאגנוסטיים משמשים למספר מטרות:
• אבחנה נפשית: כחלק מתהליך האבחון של המטופל וזיהוי קשייו.
• כתיבת חוות דעת: אבחון פסיכודיאגנוסטי יכול לשמש במקרים משפטיים המצריכים חוות דעת אישיותית, כגון במקרים של עבריינות, מסוגלות הורית וכו'. למשל, אבחון מאפשר להבחין אם אדם ביצע עבירה מינית בשל קווי אישיות פסיכופתיים או מתוך חוסר הבנה בסיסית של נורמות חברתיות ומאינטליגנציה בלתי תקינה.
• מבחני קבלה: חברות כוח אדם רבות עושות שימוש באבחון פסיכודיאגנוסטי או בחלקים ממנו כדי לבדוק את התאמתם של מועמדים למשרות מסוימות. למשל, אם האבחון מצביע על קושי משמעותי בקשרים בין אישיים המאבחן יכול לא להמליץ על הנבחן למשרת ניהול צוותים.
• המלצות לפסיכותרפיה: האבחון יכול להצביע על קווים אישיותיים ונושאים המעסיקים את הנבדק ובכך לעזור בהתאמת טיפול ובמיפוי הנושאים הדחופים. למשל, אם האבחון מצביע על חרדה חברתית קיצונית המאבחן יכול להמליץ על טיפול פרטני ולא קבוצתי.
חשוב לשים לב כי אבחון פסיכודיאגנוסטי אינו אבחון דידקטי, אשר מתמקד בזיהוי הכוחות והקשיים ברכישת מיומנויות לימודיות בסיסיות כקריאה, חשבון, שפה זרה ועוד.
אזהרות
סיכון:
אין סיכון בבדיקה זו.
הריון:
אין בעיות או השפעות מיוחדות.
הנקה:
אין בעיות או השפעות מיוחדות.
תינוקות וילדים:
תינוקות וילדים קטנים עלולים להתקשות בביצוע בדיקה זו.
קשישים:
קשישים הסובלים משיטיון (דמנציה) עלולים להתקשות בביצוע בדיקה זו.
נהיגה:
אין בעיות או השפעות מיוחדות.
אלכוהול:
צריכת אלכוהול בכמות גבוהה (השתכרות) עשויה לפגוע בביצוע בדיקה זו.
תרופות העשויות לפגוע בדיוק הבדיקה:
תרופות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית עלולות לפגום ביכולת לבצע בדיקה זו.
פענוח תוצאות
אין כמובן בבדיקה זו תוצאות "נכונות" או "טובות". התוצאות מותאמות בדרך כלל למטרת הבדיקה: הערכת פסיכופתולוגיה, הערכת מבנה האישיות, הערכת כישורים אינטלקטואליים או רגשיים, הערכת התאמה לעיסוק, או תיאור כללי של התפקוד הרגשי של הנבדק.
בדיקות אלו נעשות בדרך כלל על-ידי פסיכולוג מומחה בתחומו, דהיינו, הערכת התפתחות על-ידי פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג קליני לילדים; הערכה קלינית על-ידי פסיכולוג קליני; הערכת קשיי למידה והשתלבות בבית הספר על-ידי פסיכולוג חינוכי, וכיו"ב. הבדיקה מותאמת למטרותיה ומשתנה על-פי הנסיבות.
חשוב לדווח לרופא:
על נטילת תרופות ועל מחלה של מערכת העצבים המרכזית.
רמת סיכון:
אין נתוניםשאלות ותשובות
- בתי בקרוב בת שלוש. היא הולכת זה שנה לגן באזור מגורינו. בדרך כלל היא ילדה שמחה ובעבר הלכה לגן בשמחה. לאחרונה היא מראה סימנים של חוסר רצון ללכת לבד, כאשר אני עוזבת היא פורצת בבכי. עניין זה חלף לפני זמן קצר, אך אז הופיעה תופעה של תלישת שיער בכמויות גדול
- זה חצי שנה שאחותי מפגינה התנהגות שמתאימה לסכיזופרניה - כעס בלתי מוסבר, התנהגות אלימה, צוחקת או מחייכת מכלום, עצובה מאוד, לא הולכת לבית הספר כבר כמה חודשים, אין לה חברות והיא גם לא רוצה. היא גם התחילה לעשות במכנסיים ומאשימה אותנו, בני משפחתה, שאנחנו ע
- האם קיים טיפול ל ADHD?
- מהן התוצאות הנלוות של ADHD?
- אני בת 62. יותר מ-20 שנה נטלתי Valium בגלל סטרס, כ-10 שנים במינון של 15 או 20 מג' ליום, ו-10 שנים נוספות 9 מג' ליום. לפני כשנה וחצי איבדתי את שיווי המשקל ואת היציבות. רופא המשפחה שלח אותי לבדיקות שהיו תקינות, ובעקבות כך קבע שהגוף שלי התרגל לווליום ו
- לאחיינית שלי יש לשון ארוכה שיוצאת החוצה (ללא שום סימנים חיצוניים אחרים בפנים). מלבד זה, בכל אחת מכפות הרגליים שלה יש שתי אצבעות צמודות זו לזו ואחת מהן עולה על השנייה. היא כמעט בת שנתיים , היא לא מדברת כמעט, המילים וההברות שהיא מוציאה הן בעיקר חזרה
- אני נערה בת 15, ואני חושבת שאני סובלת מהפרעות אכילה. אני ירדתי במשך חודשיים כ- 10 ק''ג, מ- 63 ק''ג ל- 53 ק''ג, והגטבה שלי 1.72. מאז אני פשוט נמנעת מלאכול, אני יכולה ימים שלמים לא לאכול, ואז לפעמים יש לי התקפות אכילה. אני מאוד רוצה לחפש פיתרון למצב.
- אני בת 23 וסובלת מבעיה רצינית של הרטבת לילית. התחלתי לנסות שיטות טיפול שונות בגיל צעיר, כמו טבלת רישום וחיזוקים, פעמון, שעון מעורר באמצע הלילה, וגם נטלתי ריטלין בתרסיס ל-3 חודשים ברצף, ולאחר מכן בצורה מקוטעת. הבעיה עדיין נמשכת, אך בתדירות הרבה יותר
- מה זה "סכיזואפקטיביות" ? האם מחלה זו מולדת או יכולה להתפתח לאחר טראומה ו/או דבר אחר ?
- לפני כשלושה שבועות התחלתי לקבל התקפי חרדה. עד כה זה קרה פעמיים. הבעיה היא שאני סובל מאוד מחרדת ציפייה ואני נמנע מלצאת מהבית בשל פחד שאקבל התקף לפני אנשים. ניגשתי לפסיכיאטר והוא נתן לי זיפרקסה במינון של 1.25 מ"ג ליום (רבע כדור של 5 מ"ג). ל
מאמרים בנושא אבחון פסיכודיאגנוסטי


גם המתבגר/ת שלכםן לא יצא/ה מהמיטה כל סוף השבוע? מסתבר שמדובר בלא פחות מטרנד שבני נוער מטפחים לאחרונה. למה הם עושים ... לכתבה המלאה


הפרעות קשב וריכוז הפכו בשנים האחרונות לאופנה ולשיח ציבורי, חושפים מאות ילדים, בני נוער, בוגרים ומשפחותיהם לשיטות טי... לכתבה המלאה