אני והחבר'ה (וה-ADHD): ההיבטים החברתיים של הפרעות הקשב והריכוז
עד לעשורים האחרונים סווגו ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אשר עקב ההפרעה התקשו לממש את הפוטנציאל האינטלקטואלי שלהם, כילדים עצלנים וחסרי מוטיבציה
3 דקות קריאה
עד לעשורים האחרונים סווגו ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אשר עקב ההפרעה התקשו לממש את הפוטנציאל האינטלקטואלי שלהם, כילדים עצלנים וחסרי מוטיבציה. כיום תפיסה זו הולכת ונעלמת אך שגיאה רווחת אחרת תופסת את מקומה והיא הנטייה לסווג את הפרעות הקשב והריכוז כ"הפרעות בית ספריות" אשר מתקיימות רק בנוכחות מורה, שולחן כתיבה ועיפרון או שניים. בפועל, אחד התחומים המשמעותיים בחיי הילד עליהם משפיעה הפרעת הקשב והריכוז הוא התחום החברתי והבין אישי.
הפרעות קשב וריכוז- הקשר לקשרים
כדי להבין מדוע הפרעות קשב וריכוז משפיעות לעיתים גם על התחום החברתי, יש להבין כיצד משפיעה ההפרעה על תפקודו של הילד. ילד בעל הפרעת קשב וריכוז סובל, למעשה, מליקויים מוחיים מזעריים אשר מתבטאים בפגיעה בתפקודים ניהוליים אשר מביאה לחולמנות, קושי במיקוד הקשב והתעלמות מהסחות דעת, קשיי התארגנות, שכחנות ונטייה לאבד, לשכוח ולא לדייק בביצוע מטלות. כאשר מדובר בהפרעת קשב עם היפראקטיביות, יתווספו לתסמינים אלו גם קושי בויסות העצמי, אימפולסיביות, תנועתיות יתר ועצבנות.
תשומת הלב לתסמיני הפרעות הקשב והריכוז מתעוררת בדרך כלל בגיל בית הספר בו הילד נדרש להסתגל למסגרת בעלת חוקים ברורים, למטלות שחלקן משעממות ולמיקוד הקשב לאורך זמן. עם זאת, במקביל לקשיים המתגלים בהתמודדות עם אתגרים לימודיים מתעוררים לא פעם גם קשיים חברתיים, אשר חלקם נובעים מהפרעת הקשב עצמה וחלקם מהתמקמותו של הילד במערכת הלימודית.
הפרעת הקשב עצמה, במיוחד כאשר היא מלווה בהיפראקטיביות, מקשה על חלק מהילדים להקשיב ולהפנים הוראות וקודים של התנהגות, ולכן הם מצויים בסיכון גבוה יותר להתנהגויות הנחוות כמעצבנות וחסרות התחשבות עבור ילדים אחרים. חלקם אף נוטים לרגזנות, רגישות ואימפולסיביות אשר גורמות להם להקלע בקלות לקטטות ועימותים. לדוגמא, ילד היפר-אקטיבי ואימפולסיבי עשוי להכות ילד אחר לפני שיעלה בדעתו שאותו ילד דרך על רגלו לגמרי בטעות.
הפרעות הקשב והריכוז המקשות על ההסתגלות למסגרת הלימודית מביאות לא פעם גם לקשיים התנהגותיים (הפרעות בכיתה, "ליצנות") אשר מקטלגות את הילד כ'ילד רע/בעייתי', וגורמות לקשיים רגשיים כתחושת חוסר ערך, תסכול וחרדה אשר פוגעים בפניותו וביכולתו של הילד ליצור קשרים חברתיים.
מה עושים?
כיום, יותר ויותר הורים ואנשי חינוך מבינים כי ריטאלין אינה תרופת קסמים וכי הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז אינו מתמצה בסיוע בתחום הלימודי. התחום החברתי הוא אחד מתחומי החיים המרכזיים ביותר בחייהם של ילדים, ומתן מענה לקשיים בתחום זה יכולה לסייע משמעותית לרווחתו הרגשית של הילד, ולאפשר לו להתפנות למטלות ההתפתחותיות הנורמטיביות העומדות בפניו. מספר טיפים יכולים לסייע לשפר את תפקודו החברתי של ילדכם:
• שיתוף פעולה עם צוות בית הספר: שתפו את הצוות החינוכי בקשייו של ילדכם, פעלו לחיזוק הקשר שלו עם המחנכת, צרו שיתופי פעולה שיאפשרו קידום וחיזוק מעמדו של הילד בכיתה (מינוי לועדות כיתה, מתן תפקידים, מתן שבחים בפני כל הכיתה) וכמובן- הסבירו למחנכת כמה משמעותי תפקידה להשתלבותו החברתית, לחיוב ולשלילה.
• טיפול תרופתי מחוץ לשעות בית הספר: אם ילדכם מתפקד היטב עם ריטאלין בשעות הלימודים אך מתקשה לתפקד חברתית בשעות אחה"צ, בדקו עם הרופא המטפל את האפשרות לטיפול תרופתי גם לאחר שעות הלימודים.
• שבחו את הילד על התנהגויות חברתיות חיובית: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סופגים נזיפות והערות רבות, והרבה פחות שבחים וחיזוקים חיוביים. לכן, נסו לשבח את הילד כאשר הוא מפגין מיומנויות חברתיות שהייתם רוצים לחזק ("כל הכבוד שויתרת לה", "אתם משחקים יחד נורא יפה", "את גיבורה שהתאפקת ולא החזרת").
• למדו טכניקות לויסות עצמי: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים לעיתים להכוונה והדרכה אינטנסיבית יותר בנוגע לקודים חברתיים ושליטה עצמית. לכן, סייעו לילדכם ללמוד טכניקות להבנת כוונותיהם של ילדים אחרים, שליטה בכעס, דחיית סיפוקים וצפיית תוצאות של התנהגות תוקפנית.
• פנו לעזרה מקצועית: גם אם ילדכם מתפקד היטב מבחינה לימודית, אל תזניחו את הצד החברתי. במידה ומתעוררים קשיים חברתיים ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי או לקבוצת מיומנויות חברתיות אשר יסייעו לילד לשפר את יכולותיו החברתיות.
הפרעות קשב וריכוז- הקשר לקשרים
כדי להבין מדוע הפרעות קשב וריכוז משפיעות לעיתים גם על התחום החברתי, יש להבין כיצד משפיעה ההפרעה על תפקודו של הילד. ילד בעל הפרעת קשב וריכוז סובל, למעשה, מליקויים מוחיים מזעריים אשר מתבטאים בפגיעה בתפקודים ניהוליים אשר מביאה לחולמנות, קושי במיקוד הקשב והתעלמות מהסחות דעת, קשיי התארגנות, שכחנות ונטייה לאבד, לשכוח ולא לדייק בביצוע מטלות. כאשר מדובר בהפרעת קשב עם היפראקטיביות, יתווספו לתסמינים אלו גם קושי בויסות העצמי, אימפולסיביות, תנועתיות יתר ועצבנות.
תשומת הלב לתסמיני הפרעות הקשב והריכוז מתעוררת בדרך כלל בגיל בית הספר בו הילד נדרש להסתגל למסגרת בעלת חוקים ברורים, למטלות שחלקן משעממות ולמיקוד הקשב לאורך זמן. עם זאת, במקביל לקשיים המתגלים בהתמודדות עם אתגרים לימודיים מתעוררים לא פעם גם קשיים חברתיים, אשר חלקם נובעים מהפרעת הקשב עצמה וחלקם מהתמקמותו של הילד במערכת הלימודית.
הפרעת הקשב עצמה, במיוחד כאשר היא מלווה בהיפראקטיביות, מקשה על חלק מהילדים להקשיב ולהפנים הוראות וקודים של התנהגות, ולכן הם מצויים בסיכון גבוה יותר להתנהגויות הנחוות כמעצבנות וחסרות התחשבות עבור ילדים אחרים. חלקם אף נוטים לרגזנות, רגישות ואימפולסיביות אשר גורמות להם להקלע בקלות לקטטות ועימותים. לדוגמא, ילד היפר-אקטיבי ואימפולסיבי עשוי להכות ילד אחר לפני שיעלה בדעתו שאותו ילד דרך על רגלו לגמרי בטעות.
הפרעות הקשב והריכוז המקשות על ההסתגלות למסגרת הלימודית מביאות לא פעם גם לקשיים התנהגותיים (הפרעות בכיתה, "ליצנות") אשר מקטלגות את הילד כ'ילד רע/בעייתי', וגורמות לקשיים רגשיים כתחושת חוסר ערך, תסכול וחרדה אשר פוגעים בפניותו וביכולתו של הילד ליצור קשרים חברתיים.
מה עושים?
כיום, יותר ויותר הורים ואנשי חינוך מבינים כי ריטאלין אינה תרופת קסמים וכי הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז אינו מתמצה בסיוע בתחום הלימודי. התחום החברתי הוא אחד מתחומי החיים המרכזיים ביותר בחייהם של ילדים, ומתן מענה לקשיים בתחום זה יכולה לסייע משמעותית לרווחתו הרגשית של הילד, ולאפשר לו להתפנות למטלות ההתפתחותיות הנורמטיביות העומדות בפניו. מספר טיפים יכולים לסייע לשפר את תפקודו החברתי של ילדכם:
• שיתוף פעולה עם צוות בית הספר: שתפו את הצוות החינוכי בקשייו של ילדכם, פעלו לחיזוק הקשר שלו עם המחנכת, צרו שיתופי פעולה שיאפשרו קידום וחיזוק מעמדו של הילד בכיתה (מינוי לועדות כיתה, מתן תפקידים, מתן שבחים בפני כל הכיתה) וכמובן- הסבירו למחנכת כמה משמעותי תפקידה להשתלבותו החברתית, לחיוב ולשלילה.
• טיפול תרופתי מחוץ לשעות בית הספר: אם ילדכם מתפקד היטב עם ריטאלין בשעות הלימודים אך מתקשה לתפקד חברתית בשעות אחה"צ, בדקו עם הרופא המטפל את האפשרות לטיפול תרופתי גם לאחר שעות הלימודים.
• שבחו את הילד על התנהגויות חברתיות חיובית: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סופגים נזיפות והערות רבות, והרבה פחות שבחים וחיזוקים חיוביים. לכן, נסו לשבח את הילד כאשר הוא מפגין מיומנויות חברתיות שהייתם רוצים לחזק ("כל הכבוד שויתרת לה", "אתם משחקים יחד נורא יפה", "את גיבורה שהתאפקת ולא החזרת").
• למדו טכניקות לויסות עצמי: ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים לעיתים להכוונה והדרכה אינטנסיבית יותר בנוגע לקודים חברתיים ושליטה עצמית. לכן, סייעו לילדכם ללמוד טכניקות להבנת כוונותיהם של ילדים אחרים, שליטה בכעס, דחיית סיפוקים וצפיית תוצאות של התנהגות תוקפנית.
• פנו לעזרה מקצועית: גם אם ילדכם מתפקד היטב מבחינה לימודית, אל תזניחו את הצד החברתי. במידה ומתעוררים קשיים חברתיים ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי או לקבוצת מיומנויות חברתיות אשר יסייעו לילד לשפר את יכולותיו החברתיות.
האם המאמר עניין אותך?
טיפולים משלימים לתינוקות
מאת: מערכת אינפומד
03/01/2024
הם אמנם לא מחליפים את הטיפול הרפואי המסורתי, אך הם בהחלט יכולים לזרז תהליכים ולהקל על תסמינים. טיפולים משלימים לתינ...
לכתבה המלאה
גדילה בילדים: איך מבררים אם קיים עיכוב בצמיחה ומהן הסיבות האפשריות?
מאת: ד"ר יונתן ישעיהו
10/12/2023
מהן הסיבות האפשריות להפרעות גדילה בילדים, מדוע מעקב גדילה מסודר הוא הכרחי, איזה הורמון עלול להיות האשם המרכזי בעיכו...
לכתבה המלאה
בקע מפשעתי או הידרוצל? הגורמים, האבחון והטיפול - מן הבעיות הנפוצות ביותר בילדים
מאת: פרופ' רון ביליק
29/09/2021
מדוע מתפתח בקע מפשעתי בילדים, מהו הידרוצל, אילו תסמינים יעלו חשד לכל אחת מהבעיות וכיצד ניתן לטפל בהן? פרופ' רון ביל...
לכתבה המלאה
חשיפה למסכים בגיל הרך תורמת להתפתחות של הפרעת קשב? מחקר חדש מטיל ספק בממצא המוכר
מאת: מערכת אינפומד
06/04/2021
רוב ההורים שבנינו מכירים היטב את האמונה הרווחת בנוגע לזמן מסך בגילאים מוקדמים והשפעתו על הסיכוי להתפתחות של הפרעות ...
לכתבה המלאה
היעדר בכי וחוסר תגובה: 8 תסמינים שעלולים להעיד על אוטיזם בשנה הראשונה לחיים
מאת: ד"ר חנה אלונים
31/03/2021
אחד מכל שמונים ילדים בישראל יאובחן עם אוטיזם, לרוב בשנה השנייה או השלישית לחיים. אולם, מומחים בעולם טוענים כי ניתן ...
לכתבה המלאה
קורונה בילדים: תמונת מצב עדכנית
מאת: פרופ' בנימין וולוביץ
14/03/2021
האם ילדים באמת פחות נדבקים ומדבקים בקורונה, מה לגבי אלה הסובלים מאסתמה והאם בקרוב יאושר גם מתן חיסון נגד קורונה ליל...
לכתבה המלאה
מה הקשר בין אוטיזם להתמכרות?
מאת: מערכת אינפומד
13/01/2021
מחקר חדש טוען כי ילדים עם אוטיזם נמצאים בסיכון להתמכרות לחומרים שונים, ובכלל זה סמים ואלכוהול. מה הסיכון שלהם בהשוו...
לכתבה המלאה
מולוסקום: מה חשוב לדעת על מחלת העור המדבקת? מדריך להורים
מאת: ד"ר ערן כהן ברק
13/01/2021
מה גורם להתפתחות של יבלות מסוג מולוסקום, בקרב אילו קבוצות אוכלוסייה הן שכיחות במיוחד, מהן ההשלכות באי טיפול ואילו ד...
לכתבה המלאה
להתחסן או לא?
מאת: מערכת אינפומד
16/12/2020
בקרוב יינתנו החיסונים נגד קורונה. יש את המייחלים להגעתם, יש את אלו החוששים להתחסן, אך דבר אחד שבטוח - התהייה בנוג...
לכתבה המלאה
האם תזונה לקויה בילדות משפיעה על הגובה?
מאת: מערכת אינפומד
14/12/2020
כולנו יודעים שגנטיקה משחקת תפקיד בכל הנוגע לגובה שלנו. אולם, מספר מחקרים מצאו קשר מעניין בין תזונה וציון BMI גבוה ...
לכתבה המלאה