דלג לתוכן

האם ההתפתחות החברתית של הילד שלכם תקינה? כך תדעו

בשנים הראשונות לחייו של הילד נבנות היכולות החברתיות שלו אך לעתים עולה החשש שההתפתחות אינה תקינה. מהם השלבים בהתפתחות החברתית של הילד, כיצד מזהים אם הוא חווה קושי חברתי ולמי פונים? מומחית מסבירה

מאת: MA נורית שמיט קלנדרוב
תאריך פרסום: 25/05/2016
3 דקות קריאה

התחום החברתי בהתפתחות הילד מתייחס לקשר שהילד יוצר עם ילדים נוספים ולמשחק המתפתח ביניהם. דהיינו, הילד אינו מביע קושי חברתי, מצליח ליצור קשרים חברתיים או להיענות לקשרים חברתיים ובשלב מאוחר יותר אף להשתתף במשחק בקבוצת ילדים. התפתחות תקינה של היכולות החברתיות של הילד נמדדת בהתאם למה שמצופה מהגיל שלו ומהרמה ההתפתחותית של המשחק. 

קראו עוד: כך תדעו אם הילד שלכם סובל מעיכוב התפתחותי

בחודשים הראשונים נבנה הבסיס ליכולות חברתיות עם בני הגיל 

בחודשים הראשונים לחיי התינוק, ההורים הם אלו היוזמים את הפעילות המשחקית, אך התינוקות מצטרפים אליהם בהנאה רבה. בתקופה זו, התינוקות בעיקר חוקרים את גופם, ידיהם ורגליהם, ורק לאחר מכן מגלים עניין בצעצועים, שמים אותם בפה, מעבירים מיד ליד ומרעישים איתם. תינוקות מתייחסים בעיקר לדמויות המטפלות בהם וככל שהם גדלים הם מביעים יותר ויותר עניין באנשים אחרים ובתינוקות אחרים, אך עדיין חסרה להם היכולת לקחת חלק במשחק משותף. 

בסביבות גיל שמונה חודשים, כאשר קביעות האובייקט מושגת (היכולת לדעת שגם כשחפץ נעלם הוא עדיין נמצא) התינוקות מגלים הנאה רבה ממשחקי "קוקו" עם הוריהם. בסביבות גיל שנה-שנה וחצי, במקביל להתפתחות ההבנה, מתפתח משחק תפקודי והפעוט מרים כוס לפיו, משכיב בובה במיטה ומסיע מכונית. זהו גם הגיל שבו הפעוט בעצמו מתחיל ליזום משחק עם הוריו. 

לקראת גיל שנתיים, במקביל להתפתחות השפתית, הפעוט מצליח לשחק במשחקי "כאילו" ויכול להשתמש בחפץ כייצוג של דבר דמיוני על ידי חפץ אמתי, למשל, הקובייה היא תפוח והוא "אוכל" אותו, או שהוא מדבר עם אבא בטלפון "בכאילו" ועוד. שלב זה הוא הבסיס למשחקי תפקידים עם בני הגיל בהמשך. 

מהם השלבים בהתפתחות החברתית של הילד?

בדומה לכל תחומי ההתפתחות, גם התחום החברתי מתפתח בשלבים כאשר כל שלב שמושג מהווה בסיס לשלב הבא אחריו ולכן כדי לבחון האם לילד שלי יש קושי חברתי נדרש להתייחס לגיל הכרונולוגי שלו ולשלב ההתפתחותי שאותו השיג. 

השלב הראשון

בשלב זה, האופייני לגיל שנה, הילד משחק לבד ונראה כי אינו מודע למעשים של האחרים. 

השלב השני

בשלב זה, האופייני לגיל שנתיים, הילד מודע לאחרים, מסתכל עליהם לעתים או על מה שהם עושים, אך אינו משחק איתם. 

השלב השלישי

הילד משחק ליד ילדים אחרים, יכול לחלוק איתם את אותו מרחב ואותם חומרים, להתחלף איתם במשחקים, להראות לאחרים את משחקיו, לחקות אחרים או להתחלף עם הילדים האחרים, אך עדיין אינו משחק עמם. שלב זה אופייני לגילאי שנתיים-שלוש.

השלב הרביעי

הילד יוצר קשר ישיר עם ילד אחד מתחלק עמו בצעצועים או בחומרים ומשחקם הוא שיתופי והדדי. שלב זה אופייני לגילאי שלוש. 

השלב החמישי

הילד משתתף במשחק בקבוצת ילדים, ואף מצליח להשתלב במשחק עם תורות, משחק קופסא עם חוקים מוגדרים, משחקים קבוצתיים כגון תופסת ומחבואים או במשחקי תפקידים בהם כל אחד מהילדים מאמץ תפקיד ומשחק על פי הרעיון שמועלה בקבוצה. שלב זה אופייני לגילאי ארבע והלאה. 

בסביבות גיל 3-4 הילדים מתחילים לשחק יחד

כיצד מזהים קושי חברתי אצל הילד?

קושי חברתי מתבטא בדרכים שונות. ייתכן מצב בו הילד רוצה ומעוניין ליצור קשר עם בני גילו, אך מתקשה לעשות זאת בדרך מתאימה, חוטף משחקים מילד אחר משום שהוא מתקשה לבקש, מתקשה לחלוק משחקים עם אחרים, או לחילופין עשוי להכות או לגעת חזק מידי כשהוא יוצר קשר עם בן גילו ומתקשה לנהוג אחרת.

סימן אחר לקושי הוא ילד שאינו מגלה עניין בבני גילו, אלא מגלה עניין בצעצועים ובחפצים. או ילד שמתקשה לשמר קשרים עם בני גילו בשל ביישנות רבה ופאסיביות, ממעט ליזום קשרים עם ילדים אחרים וזקוק לתיווך ועזרה לשם כך. 

עדות נוספת לקושי חברתי היא ילד שקשה לו להשתלב במשחקים קבוצתיים, מתקשה להפסיד ואינו מבין את החוקים והכללים החברתיים. יש להבחין אם הילד מתלונן שאין לו חברים, שהוא חש דחוי חברתית ושהדבר גורם לו למצוקה.


כיצד מתמודדים עם קושי חברתי של הילד?

במידה והילד מתקשה בהשגת אחד השלבים המתוארים ניתן לקדמו ולסייע לו להשיג את שלבי ההתפתחות החברתית, ובמידת הצורך לפנות לפסיכולוג התפתחותי ולבצע אבחון מקצועי של הקשיים של הילד. עם זאת, ישנם מצבים בהם הילד השיג את כל השלבים המתוארים, אך הוא עדיין מתקשה בתחום החברתי. 

במצבים אלו נבחן האם המקור לקושי קשור להתפתחותו הרגשית וליכולות הכוללות גילוי עניין בסביבה, היכולת לוויסות ושליטה עצמית, היכולת ליצירת קשר בינאישי משמעותי והנאה ממנו (גם עם מבוגרים), וכן את היכולות הכוללות הבנה של שיתופיות והדדיות, פיתוח תקשורת וביטוי רגשות באופן מותאם והתארגנות בפעילות. גם במצבים אלו, במידה והקושי החברתי מציק לילד וגורם לפגיעה בתפקודיו, מומלץ לסייע לו ולפנות לייעוץ מקצועי. ניתן לקדם את הילד באמצעות טיפול פסיכולוגי פרטני או באמצעות טיפול קבוצתי, במסגרתו העבודה נעשית מול עוד ילדים בני גילו החולקים קשיים דומים. הבחירה בסוג הטיפול המומלץ ביותר תעשה לאחר היכרות עם הילד ושקילת הטיפול שיקדם אותן באופן המיטבי. 


קראו עוד: איזו שיטה באמת תעזור לכם להרדים את התינוק?

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
M.A יעל לובנשטיין
M.A יעל לובנשטיין פסיכותרפיה
5.0
( 3 חוות דעת )
"מטפלת מיקצועית רגישה לניואנסים.מסורה מאוד."
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 17 חוות דעת )
"נורית מקסימה! רגישה ונעימה עם מומחיות רב."
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום התפתחות הילד

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו