האם פרסום תמונות סלפי במדיות החברתיות עלול להוביל לנרקיסיזם?
מחקר חדש מצא כי שימוש עודף במדיות חברתיות, בייחוד פרסום של תמונות סלפי, קשור לעליה בנרקיסיזם
מחקר שפורסם ב- Open Psychology Journal ובוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת סוונסי ומאוניברסיטת מילאנו, בחן שינויים באישיות של 74 נבדקים בגילאי 18-34 במשך תקופה של ארבעה חודשים. החוקרים העריכו גם את השימוש של מושאי המחקר במדיה החברתית, לרבות שימוש בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם וסנאפ צ'ט. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם שימושים שונים במדיות החברתיות מביאים לעלייה בנרקיסיזם. נרקיסיזם הוא מאפיין אישיותי שיכול להיות כרוך באקסהיביציוניזם, בגרנדיוזיות, באמונות הקשורות בזכאות וניצול של אחרים.
המחקר בדק האם שימושים שונים במדיות החברתיות מביאים לעלייה בנרקיסיזם
המחקר חושף: פרסומים חזותיים ברשתות החברתיות מובילים לעלייה בנרקיסיזם
ממצאי המחקר הראו כי המשתתפים שהשתמשו במדיה חברתית בצורה מופרזת לשם פרסומים חזותיים (העלאת תמונות ובעיקר תמונות סלפי), הראו עלייה ממוצעת של 25% בתכונות הנרקיסיסטיות במשך ארבעת חודשי המחקר. בקרב משתתפים אלה, העלייה במאפייני האישיות הקשורים לנרקיסיזם הייתה מעל לסף הניתוח הקליני של הפרעת אישיות נרקיסיסטית, על פי סולם המדידה המשמש לאבחון הפרעת האישיות.
הפרעת אישיות נרקיסיטית מאופיינת בעיסוק מוגזם של אדם בעצמו, ביכולותיו ובחוסר אמפתיה ורגישות לזולת. אנשים הסובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית מתאפיינים בהערכה עצמית גבוהה מהרגיל ובשאפתנות יתר. ברוב המקרים הם רואים את עצמם כאישיות חשובה ומיוחדת ומפריזים בתיאור הישגיהם והצלחותיהם. המחקר מצא בנוסף כי משתתפים אשר נוטים להשתמש במדיות חברתיות לשם פרסום פוסטים מילוליים, כמו לדוגמה משתתפים שהשתמשו בטוויטר, לא הציגו עלייה במאפייני הנרקיסיזם.
קראו עוד: בדידות ודיכאון: זה מה שהרשתות החברתיות עושות לנו
למעט נבדק אחד, כל מושאי המחקר השתמשו במדיות החברתיות, במשך זמן ממוצע של שלוש שעות ביום, להוציא שימוש במדיות חברתיות עבור מטרות עבודה. משתתפים רבים דיווחו כי הם צורכים את המדיות החברתיות במשך שמונה שעות ביום ויותר. 60% ממושאי המחקר השתמשו בעיקר בפייסבוק, 25% השתמשו באינסטגרם, 13% מהמשתתפים השתמשו בסנפצ'אט או בטוויטר. עבור מעל לשני שליש מהמשתתפים העלאת פוסטים ויזואליים היוותה את השימוש העיקרי במדיות החברתיות.
המשתתפים שהשתמשו במדיות החברתיות לשם העלאת פוסטים ויזאוליים, הראו עליה של 25% בתכונות הנרקיסיסטיות
למרות שמחקרי עבר הציעו כי עשוי להיות קשר בין נרקיסיזם לבין העלאת פוסטים ויזואליים במדיות החברתיות, עד למחקר הנוכחי לא היו ברור אם אנשים בעלי תכונות נרקיסיסטיות נוטים להשתמש יותר במדיות החברתיות באופן זה, או שהשימוש בפלטפורמות אלה הוא זה המוביל לעלייה בנרקיסיזם. למרות שתוצאות המחקר מראות קשר דו כיווני בשני המאפיינים, הן מציגות תוצאה ברורה בנוגע לטענה שפרסום פוסטים חזותיים ובייחוד תמונות סלפי מביא לעלייה בנרקיסיזם.
בבחינת מחקר זה כמהווה מעיין מדגם של האוכלוסייה הכללית, ניתן לקבוע כי כ-20% מהאוכלוסייה מצויה בסיכון להתפתחות מאפיינים נרקיסיסטים הקשורים בשימוש עודף במדיות החברתיות לצורך פרסומים חזותיים.
דפוס שימוש זה בפלטפורמות השונות, ובעיקר בפייסבוק, עלול להוביל לעליה אפשרית בהפרעת האישיות הנרקיסיסטית, כל עוד הסכנות הכרוכות בשימוש זה לא יילקחו בחשבון. השימוש במדיה חברתית ויזואלית יכול להדגיש את התפיסה של אנשים נרקיסיסטים כי הם מוקד תשומת הלב העיקרי. היעדר גינוי חברתי מידי, עלול לעודד אנשים אלה להציג את עצמם בצורה גרנדיוזית ואף להביע במרחב הווירטואלי פנטזיות כל יכולות.