האם הטלרפואה היא המהפכה הרפואית הבאה?
מגפת הקורונה הפכה את המונח טלרפואה לשגור בפיהם של רבים, ואף נתנה דחיפה ענקית למה שמסתמן כמהפכה הדיגיטלית הבאה בעולם הרפואה. אז מה זה בדיוק טלרפואה ואיך היא עשויה לשפר את חיינו? הפרטים בכתבה
טלרפואה היא שיטה המספקת טיפול רפואי מרחוק, לרוב באמצעות וידאו צ'ט במכשירים דיגיטליים כגון סמארטפונים ומחשבים. במקרים מסוימים הטיפול מתנהל באמצעות אימייל או הודעות טקסט.
שירותי טלרפואה נועדו לייעל ולהקל על המטפלים/ות ועל המטופלים/ות, והם כבר מסופקים בחלקים מסוימים בעולם על-ידי רשתות של שירותי רפואה ציבורית או על-ידי רופאים פרטיים, אז ייעשה שימוש באפליקציות טלרפואה ייעודיות כגון וידוק.
Asier Romero | Shutterstock
רופא אונליין מתאים לשימוש במקרים הבאים:
• למצבים רפואיים מסוימים כמו במקרים של בעיות בבריאות הנפש וזיהומים קלים.
• לצורך מעקב רפואי שאינו מצריך בדיקות גופניות, כמו מעקב אחר שימוש בתרופות מסוימות.
• לצורך הפניות לרופאים מומחים שונים.
• לצורך הנפקה או חידוש של מרשמים.
• במקרים בהם על המטופל להיות בריחוק או בבידוד כמו במקרה של חשש להידבקות בקורונה.
יתרונות
מחקרים מראים כי רופא אונליין עשוי להיות יעיל גם במקרים רפואיים מורכבים יחסית. כך למשל מחקר (1) שנעשה בשנת 2017 מצא מספר יתרונות לטיפול באי ספיקת לב כרונית באמצעות טלרפואה, בהן פחות זמן אשפוז בבית חולים ופחות מקרי מוות.מטופל/ת
חיסכון בזמן ובכסף – ישנם מחקרים (2) שמראים ששימוש בטלרפואה עשוי לחסוך זמן רב בהגעה למרפאה ובהמתנה בתור. זה כמובן עשוי לחסוך עלויות משניות כמו הוצאות על נסיעות, בייביסיטר, ימי חופשה ועוד.
נגישות ונוחות – ממחקר (3) עולה כי מבוגרים, אנשים המרוחקים גיאוגרפית מהמרפאה ואנשים הסובלים ממוגבלות גופנית כלשהי, יכולים לחסוך לעצמם את הקשיים שבלהגיע אל המרפאה.
טיפול מונע – רופא אונליין עשויה לשפר את הרפואה המונעת ולשמור על הבריאות בטווח הארוך, בזכות הקלות שבה אנשים יכולים לגשת לטיפול. כך למשל, ממחקר (4) שנעשה בשנת 2012 עולה כי בריאותם של אנשים שסבלו ממחלת עורקים כליליים השתפרה לאחר שימוש בטלרפואה.
האטה אפידמיולוגית - פגישה במרפאה כרוכה בקרבה לאנשים שעלולים להיות חולים. זה מסוכן בעיקר לאנשים מבוגרים או לבעלי מערכת חיסונית חלשה, שעלולים להידבק במחלות זיהומיות. ממחקר (5) עולה כי הטלרפואה מבטלת את הסיכון הזה.
מטפל/ת
פחות הוצאות כלכליות – שימוש בטלרפואה עשוי לחסוך בהוצאות כגון שעות קליניקה, שירותי מזכירות עוד. לצד זאת, החיסכון בזמן מאפשר קבלת מספר רב יותר של מטופלים.
האטה אפידמיולוגית – בדיוק כמו אצל המטופלים, השימוש בטלרפואה לא חושף את המטפלים למחלות מדבקות.
מטופלים מרוצים יותר – מחקר (6) הראה כי מרבית מטופלים שטופלו בטלרפואה הרגישו שיפור בטיפול הרפואי שלהם. כמו כן, המטופלים הרגישו כי הם חוסכים זמן ועלות. המשמעויות של טלרפואה הן הזמנת תור בטווח קצר יותר, כמו גם חיסכון בזמן המתנה בקליניקה או בנסיעות בדרך למרפאה.
חסרונות
לצד היתרונות, הטלרפואה עלולה שלא להתאים לכל אדם ולכל מצב רפואי, וישנם כמה חסרונות פוטנציאליים לטלרפואה בהשוואה לרפואה המסורתית.מטופל/ת
חיסיון רפואי – האקרים (7) עלולים לפרוץ למערכות המידע ולהגיע לנתונים הרפואיים של מטופלים, בעיקר אם הטיפול נעשה באמצעים ציבוריים או לא מאובטחים.
טיפול חירום – כאשר אדם זקוק לטיפול חירום, פנייה ראשונית לרופא אונליין עלולה לפגוע ולעכב את הטיפול, מאחר שרופא אינו יכול לתת טיפול מציל חיים או לבצע בדיקות מסוימות באופן מידי.
מטפל/ת
מגבלות טכנולוגיות – מגבלות טכנולוגיות עלולות להקשות על הטיפול. כך למשל אינטרנט איטי עלול להקשות על השיחה ולעכב את הטיפול.
חוסר יכולת לבדיקה גופנית – למעט במקרים מסוימים, כמו רופא עור אונליין שיכול לזהות דרך המצלמה נגעי עור מסוכנים, באופן כללי הפגישות בטלרפואה מתבססות על דיווח של המטופל ולא ניתן לאשש חלק מהדיווחים באמצעות בדיקות גופניות. על הרופאים/ות ללמוד לדעת לשאול שאלות נוספות כדי להבטיח שהם מקבלים מידע רפואי מקיף ככל שניתן מהמטופל.
לסיכום, מגפת הקורונה הוכיחה לאנושות שיש צורך להמשיך לפתח את תחום הטלרפואה, אך בו זמנית היא גם הראתה לנו ששירות זה טומן בחובו הרבה יתרונות, הן למטופלים והן למטפלים. וכדי שנוכל לנהל טיפולים באופן בטוח באמצעים דיגיטליים, שני הצדדים צריכים להתאים את עצמם למצב החדש.
1. Lin M, Yuan W, Huang T, et alClinical effectiveness of telemedicine for chronic heart failure: a systematic review and meta-analysisJournal of Investigative Medicine 2017;65:899-911.
2. Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation and Prevention: January/February 2012 - Volume 32 - Issue 1 - p 25-31 doi: 10.1097/HCR.0b013e3182343aa7.
3. BMJ Open. 2020; 10(2): e035837. Published online 2020 Feb 18. doi: 10.1136/bmjopen-2019-035837.
4. BMJ Open. 2020; 10(2): e035837. Published online 2020 Feb 18. doi: 10.1136/bmjopen-2019-035837.
5. Vinita Magoon, DO, JD, MBA, MPH, CMQ Fam Pract Manag. 2020 May-June;27(3):5-12.
6. Journal of Telemedicine and Telecare. A telephone survey of patient satisfaction with realtime telemedicine in a rural community in Colombia. First Published December 7, 2010. https://doi.org/10.1258/jtt.2010.100611.
7. Neurophysiologie Clinique Volume 48, Issue 4, September 2018, Page 244. https://doi.org/10.1016/j.neucli.2018.06.064.