האם קיים קשר בין המגדר להצלחה במקצועות ריאליים?
האם גברים באמת מצליחים יותר מנשים במקצועות הריאליים, ואם כן – למה זה קורה? מחקר חדש שבחן סטודנטיות וסטודנטים, בדק את הקשר בין מגדר להצלחה בלימודי פיזיקה, ומצא גורם אופציונאלי משפיע. הפרטים בכתבה
האם במאה ה-21 עדיין יש המאמינים שקיימים הבדליים כל-כך מהותיים בין השכל של שני המגדרים? במשך שנים רבות חוקרים ניסו לאשש או להפריך את המיתוסים והסטריאוטיפים באשר להבדלים אלו.
כעת, מחקר חדש (1), שפורסם בכתב העת American Physical Society journal Physical Review Physics Education Research, מערער על הסטריאוטיפ שגברים מצליחים יותר מנשים במקצועות ריאליים, ובעיקר בפיזיקה.
Pixel | Shutterstock
ייחוס של המקצועות הריאליים לגברים
במשך שנים רבים האמינו שנשים נוטות להראות ביצועים פחות טובים מאשר גברים במקצועות ריאליים, אך הן מצטיינות יותר בקריאה. מחקר (2) משנת 2019 בחן את התזה הזו באמצעות ניתוח ביצועים של שני המגדרים במבחנים קוגניטיביים. הממצאים הראו שנשים הגיעו לביצועים טובים יותר במבחנים הקוגניטיביים בכל הנושאים הריאליים, בהם מתמטיקה ומדעים. במילים אחרות, מבחנים קוגניטיביים, שאינם משויכים במובהק למקצועות ריאליים, הקטינו את הפער בין המגדרים במקצועות הריאליים.
הבסיס של הפער המגדרי במקצועות הריאליים נובע בין היתר בגלל הסטריאוטיפ שהתקעקע במהלך השנים במקצועות הריאליים. כך למשל, מחקר (3) משנת 2019 בחן את ההשפעה של הדימוי המגדרי במקצועות ריאליים על נוער. המחקר נערך על למעלה מ-1,300 תלמידי תיכון בשוויץ, שעומדים לקראת סיום הלימודים. באמצעות סקר שנערך בקרב התלמידים, הצליחו החוקרים לאסוף מידע על התפיסה שלהם את המקצועות הנלמדים בבית הספר.
התוצאות הראו שבקרב בני נוער, למתמטיקה יש את הייחוס הגברי ביותר, לאחר מכן פיזיקה ובמקום השלישי כימיה. לא נמצא הבדל משמעותי בתפיסה שבין בנים ובנות, במילים אחרות – גם בנות מדרגות ומייחסות מקצועות ריאליים לגברים.
ממצאי המחקר למעשה מראים שסטריאוטיפים מגדריים של מקצועות ריאליים עלול להשפיע על השאיפות של נשים וגברים בהרשמה ובהצלחה במקצועות הריאליים.
שוויון מגדרי בהצלחה בלימודי פיזיקה
אך מה קורה כשנשים מחליטות בכל זאת ללמוד מקצוע ריאלי? המחקר החדש בחן את ההצלחה של סטודנטים וסטודנטיות ללימודי פיזיקה.
האנליזה של החוקרים הראתה כי תוצאות המבחנים והציונים הסופיים בקורסים אינם היו תלויי במגדר. זאת אומרת – לא נמצאה מגמה עקבית שהראתה ביצועים טובים יותר של סטודנטים לעומת סטודנטיות. למעשה, בקורס מכניקה מבוססת אלגברה (algebra-based mechanics), מצאו החוקרים כי סטודנטיות אף מצליחות יותר מגברים, בפער קטן אמנם, אך מובהק סטטיסטית.
לטענת החוקרים, ייתכן כי סטריאוטיפים מגדריים הם גורמים המשפיעים על כל-כך הרבה נשים, וכדי לחזק את השערה זו, הם אף תיעדו מראש את התחושות של הסטודנטיות והסטודנטים בנוגע להצלחתם בקורס.
התוצאות הראו שלסטודנטיות הייתה תפיסה נחותה יותר לגבי היכולות שלהן בקורס, וזאת בהשוואה לעמיתיהם הסטודנטים. הקורס היחידי שסטודנטיות תפסו את עצמן כשוות לחבריהן הסטודנטים היה מכניקה מבוססת אלגברה, ובקורס זה, כאמור, תוצאות הסטודנטיות היו טובות יותר משל הסטודנטים.
להבדיל ממחקרים רבים אחרים שנעשו בתחום ושלהם ממצאים לא עקביים, מחקר זה, לטענת החוקרים, הוא אחד הממושכים והמקיפים ביותר שנעשו בנושא. ולמרות שמחקר זה אינו מנתח נתונים פרה-אקדמיים - את השפעתם של גורמים שונים לפני תחילת לימודי האקדמיה כגון מבחני בגרות ומבחנים פסיכומטריים, על סטודנטיות - הממצאים הללו עדיין עשויים לסייע במאבק הסטריאוטיפי מגדרי שמשפיע על כל-כך הרבה נשים בעולם, ואולי אף לגרום לפירוק התפיסה של ייחוס מגדרי למקצועות מסוימים.
מקורות
(1) Physical Review Physics Education Research, 9 February 2021; 17 (1) DOI: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.17.010106.
(2) Nature Communications volume 10, Article number: 3798 (2019). Published: 03 September 2019. https://www.nature.com/articles/s41467-019-11691-y.