כשהזקנה קופצת עלינו: מתי הגוף מזדקן הכי מהר?

מחקר חדש מראה כי בשתי תקופות בחיים תהליך ההזדקנות הביולוגי של הגוף הוא המהיר ביותר. מתי זה קורה ואיזה בחירות באורח החיים יכולות להאט זאת? הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 25/08/2024
אם תמיד חשבנו שהגוף שלנו מזדקן בהדרגה, בצורה ליניארית, מחקר חדש טוען שזה לא כך.  משנות ה-40 המאוחרות ועד אמצע שנות ה-50 מרבית הנשים חוות מנופאוזה (גיל המעבר) וגברים אנדרופאוזה. התסמינים הנלווים לגיל המעבר מקנים תחושה שהזקנה פשוט "קפצה עלינו", ושהשינויים הגופניים, כגון הפסקת הפוריות אצל נשים והתקרחות אצל גברים, הם כלל לא הדרגתיים. ממחקר חדש עולה שלהתפרצות הפתאומית של ההזדקנות הזו יש בסיס. הפרטים המלאים בכתבה שלפניכםן.

איש כבן 60 בוחן את קמט בפנים שלו. הזדקנות
צילום: shutterstock | Kittyfly

קפיצות גדולות בהזדקנות: גיל 44 וגיל 60

[1]
במחקר החדש, שפורסם ב- Nature Aging באוגוסט 2024, ניתחו החוקרים מולקולות וחיידקים שונים מאנשים בגילאים 25-75. לצורך כך, נלקחו מ-108 משתתפים דגימות דם, צואה, עור, רוק, ונוזל אף, כל 3-5 חודשים במשך כמה שנים. בסך הכל אספו החוקרים למעלה מ-5,400 דגימות, ובדקו את התוכן המולקולרי שלהן. לאחר מכן עקבו החוקרים אחר כל שינוי הקשור לגיל ביותר מ-135,000 מולקולות וחיידקים שונים.

החוקרים גילו שגוף האדם מזדקן ועובר שינויים משמעותיים בשתי נקודות זמן ברורות במהלך החיים: בסביבות גיל 44 ושוב בתחילת גיל 60. החוקרים גילו שלמעלה מ-80% מהמולקולות הראו תנודות לא לינאריות, כאשר אנשים בגילאי ה-40 הראו שינויים ברורים במספר המולקולות הקשורות לחילוף החומרים של אלכוהול ושומן, בעוד שאנשים בגילאי ה-60 חוו בנוסף שינויים הקשורים לחילוף חומרים של פחמימות, איזון חיסוני ותפקודי כליות.

לא המחקר הראשון בתחום

נהוג לחשוב שההזדקנות הדרגתית ופרוגרסיביות, אבל ממצאי מחקר זה מראים שלא כך הדבר. עם זאת, עד כמה שנתונים אלו נחשבים למפתיעים, קיימים מחקרים מן העבר שתמכו ברעיון שתהליך ההזדקנות הביולוגי אינו בהכרח הדרגתי וכי ייתכן שהוא מואץ בשלבים מסוימים בחיים. כך למשל מחקר נוסף שפורסם ב-Nature Medicine ב-2019, מצא שקיימות "קפיצות" בזקנה, נקודות שבהן חל השינוי הגדול ביותר במולקולות, וזה קרה ב-3 נקודות בחיים: בגילים 34, 60 ו-78. [2]

האם אפשר לעצור את השעון הביולוגי?

נתחיל מהבשורות הרעות – כולנו הולכים למות בסוף. נכון להיום, עדיין לא נמצאה גלולה שמאריכה חיים או שגורמת לחיי נצח, ואולי טוב שכך. מצד שני, נראה שהאנושות קרובה מאי פעם לפריצות דרך גדולות בכל הנוגע לעצירת תהליכי ההזדקנות, או לפחות להאטה שלהם, בשל לא מעט מחקרים בתחום. כמה מהבולטים שבהם כוללים גילוי של חיידק בעל תכונות אנטי-פטרייתיות, מדכאות חיסוניות ואנטי-סרטניות; ניסויים שהצליחו למקד סיגנל תאי הקשור לשינויים פיזיולוגיים ומחלות אצל מבוגרים; ניסוי בעכברים שהראה תוצאות האטה בשל הגבלה קלורית; תחום מחקר חדש שנקרא תכנות תאי מחדש שבו לוקחים תאים שהגיעו להתפתחות מלאה ובעצם מחזירים את השעון לאחור בשלבי ההתפתחות שלהם, ועוד[3].

איך להאט את תהליך ההזדקנות

נכון להיום, ההזדקנות היא בלתי נמנעת, עם זאת, ניתן לנקוט בפעולות מסוימות שעשויות לווסת את הירידה בפעילות המולקולרית שלנו ובכך אולי להאט גם את ההזדקנות הביולוגית של הגוף. לצד זאת, יש דברים שכבר ידוע היום שמובילים להפחתת הסיכונים הבריאותיים כגון תזונה עשירה בפירות וירקות, הימנעות מהשמנה, שליטה בסוכרת וביתר לחץ דם, אי עישון ופעילות גופנית. פרט לכך, החוקרים של המחקר החדש ממליצים על כמה דברים שניתן לעשות בשתי הקפיצות הגדולות בהזדקנות[4]:

• בני 40 פלוס – לשמור על רמות כולסטרול מאוזנות, להעלות את מסת השריר באמצעות פעילות גופנית ולהפחית את צריכת האלכוהול.
  • בני 60 - להגדיל את הצריכה של מזונות אנטי דלקתיים (כגון שום) ומזונות המכילים נוגדי חמצון (כגון ויטמינים C ו-E).

לסיכום, חשוב לשמור על אורח חיים מאוזן בזמן שאנחנו עדיין בריאים, כי נכון להיום זו הדרך היחידה להאט את ההזדקנות, ובעיקר לשמור על בריאות בגילאים 44 ותחילת שנות ה-60.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

מקורות