דלג לתוכן

האם אפשר להוריד כולסטרול LDL ללא תרופות?

בלי תרופות ובלי תוספי תזונה. אפילו רק שינוי באורח החיים יכול לתרום רבות להורדת הכולסטרול "הרע" LDL. איך עושים את זה והאם זה מבטיח שתצליחו? התשובות בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/09/2024
3 דקות קריאה
הטיפול בכולסטרול גבוה כיום הוא בדרך כלל שינוי תזונתי ונטילת תרופות (סטטינים). תרופות אלו חשובות מאוד ובמקרים מסוימים הן אף מצילות. אבל הן לא מרפאות. שינוי באורח החיים, לעומת זאת, יכול להיות המפתח להורדת הכולסטרול "הרע" LDL, ולא פחות חשוב מכך – להעלאת הכולסטרול "הטוב" HDL. מה חשוב לדעת כדי להצליח והאם זה מבטיח שרמות הכולסטרול ירדו? הנה הכתבה שתענה לכם/ן.

רופאה בודקת מטופל עם שומן בטני וכולסטרול גבוה
צילום: shutterstock | Halfpoint

כולסטרול גבוה – למה זה מסוכן

 כולסטרול הוא חומר טבעי וחיוני לתפקודיו השונים של הגוף. עם זאת, רמות גבוהות של כולסטרול מסוג LDL (כמו גם רמות נמוכות מדיי של כולסטרול HDL) עלולות לגרום להצטברות של הכולסטרול על דפנות העורקים ולהוביל להתפתחותה של טרשת עורקים (סתימת עורקים), מה שבתורו מוביל למחלות לב וכלי דם כגון לחץ דם גבוה, התקף לב ושבץ מוחי[1].

להוריד כולסטרול LDL ללא תרופות

שינוי בתזונה כמובן תורם רבות להפחתת רמות הכולסטרול הרע. גם נטילת תרופות להורדת כולסטרול LDL חשובות ועשויות להציל חיים, ואין להפסיק את השימוש בהן ללא אישור רופא/ה. עם זאת, יש דברים אחרים שאולי פחות חשבתם/ן עליהם ויכולים לתרום להורדת הכולסטרול. הנה כמה מהם[2]:
  • פעילות גופנית סדירה - לא חייבים לרוץ מרתון, מספיק להקפיד על 40 דק' הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או ריקוד 3 או 4 פעמים בשבוע. אפשר גם לבצע 10 דק' פעילות כמה פעמים ביום במקום. גם אימוני כוח עשויים לעזור, כגון שכיבות סמיכה, משקולות ועוד.
  • לא לשבת הרבה – גם אם אתם מרבים להתאמן, ישיבה ממושכת קשורה להשמנה, למחלות לב וללחץ דם גבוה. פרט לכך שזה מוריד את הכולסטרול "הטוב", זה מעלה את רמות השומנים בדם. הקפידו לקום וללכת כל 30 דק'.
  • להפסיק לעשן –עישון מוריד את רמות ה-HDL, והוא גם נמצא קשור ליתר לחץ דם, לסוכרת ולמחלות לב. הפסקת עישון עשויה להפחית את רמות ה-LDL, ואם אינכם מעשנים, נסו להימנע מעישון פסיבי.
  • שמירה על משקל תקין – עודף משקל, בעיקר סביב הבטן, עלול להעלות את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהוריד את הסוג הטוב (HDL). אפילו ירידה של 10% בלבד מהמשקל, עשויה לתרום רבות.
  • להפחית אלכוהול – שתיית יתר של אלכוהול עלולה להעלות את רמות השומנים בדם. ההמלצה היא לשתות מקסימום 2 משקאות ביום לגברים או כוס משקה ביום לנשים. שתייה מתונה, אגב, עשויה להעלות את רמות ה-HDL.
  • לא להתעלם מבעיות אחרות - חשוב לטפל בכל בעיה רפואית הקשורה לרמות הכולסטרול כמו לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלת כליות, מחלת כבד ותת פעילות של בלוטת התריס. ניהול נכון של מצבים בריאותיים אלו עשוי לעזור גם לרמות הכולסטרול.
  • דיווח על תרופות – חשוב לעדכן את הרופא/ה המטפל/ת בכל התרופות שנוטלים. תרופות מסוימות עלולות לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול אם הן נלקחות במקביל לתרופות אחרות.

לא פחות חשוב – להעלות את הכולסטרול HDL

כולסטרול HDL, הכולסטרול "הטוב", הרוויח את שמו בשל תרומתו לבריאות הלב. כולסטרול זה עוזר להעביר כולסטרול מהעורקים לכבד, שם הגוף עושה בו שימוש או מפריש אותו, וכך נמנעת הצטברות של כולסטרול LDL בעורקים. כולסטרול HDL גם נחשב לנוגד חמצון ולאנטי דלקתי, ורמות גבוהות שלו מפחיתות את הסיכון למחלות לב[3]. הרמות המינימליות המומלצות הן 40 מ"ג/ד"ל לגברים ו-50 מ"ג/ד"ל לנשים[4].

אז איך דואגים לשמור על רמות אלו ואף גבוהות יותר? פרט לשינוי תזונתי (כגון צריכת שמן זית, צריכה מוגברת של ירקות ופירות, בעיקר סגולים, הפחתת צריכת פחמימות ושומן טרנס), ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על רמות ה-HDL[5]:
 
  • פעילות גופנית - פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע עשויה להעלות את הכולסטרול HDL ולשפר את היכולות האנטי דלקתיות ונוגדות החמצון שלו. פעילות גופנית בעצימות גבוהה נחשבת ליעילה במיוחד.
  • הפסקת עישון - הפסקת עישון נוטה להעלות את רמות ה-HDL ולשפר את תפקודו. כמו כן, היא משפיעה לטובה על בריאות הלב.
  • ירידה במשקל – סוגים מסוימים של דיאטות עשויות לתרום לירידה במשקל ולהעלות את רמות ה-HDL בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר.

לסיכום, חשוב לזכור שרמות גבוהות של כולסטרול LDL אינן מובילות לתסמינים כלשהם, לכן חשוב להקפיד לבצע בדיקות דם ולגלות אם יש בעיה או נטייה לכולסטרול גבוה. מעקב אחר רמות הכולסטרול LDL יכול להציל חיים.

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

מקורות

[3] Br J Pharmacol. 2012 Nov; 167(6): 1177–1194. doi: 10.1111/j.1476-5381.2012.02081.x

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר אופיר פז
ד"ר אופיר פז קרדיולוגיה
מומחה לקרדיולוגיה ולרפואה פנימית, מנהל יחידת לב ביניים במרכז הרפואי קפלן
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 32 חוות דעת )
"ד"ר כ"ץ נחמד, נעים מאד מקצועי, סבלני. קיבלנו הסבר מפורט, זמן לשאלות, המלצה והכל ברוח טובה ונעימה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו