התפתחות המוסר (Moral Development)
פינוקיו, בובת העץ החולמת להיות ילד אמיתי, מחזיק צרצר המשגיח על התנהגותו, ומזהיר אותו כשהוא עומד להתפתות לביצוע מעשה אסור. רובנו לא זקוקים לצרצר מסוג זה, משום שאנו מפתחים בשנות ילדותנו והתבגרותנו שיקול דעת מוסרי- יכולת לחשיבה ושיפוט של הפעולה שראוי לבצע במצב נתון. יכולת זו לא מולדת אלא נלמדת יחד עם התפתחותה של ההבנה העצמית והחברתית של האדם, ודרך ההנחיה של הסביבה.
לפי המודל הסטרוקטוראלי של פרויד, התפתחות המוסר והמצפון מתקיימת כתוצאה מהופעתו של המבנה הנפשי הנקרא "סופר-אגו" הכולל ערכים מוסריים ונורמות חברתיות. הסופר-אגו מתפתח מהילדות, במסגרת תהליך החינוך, וכתוצאה מהפנמתם של הגבלות ואיסורים. לפי המודל הזה, שיא ההתפתחות המוסרית מתרחש בשלב של פתרון התסביך האדיפאלי (גיל 5-6).
רעיונותיו של פרויד מתווים דרך התבוננות תיאורטית המסייעת בחקר נפש האדם, אך פסיכולוגים התפתחותיים שחקרו את העמדות המוסריות בקרב ילדים צעירים אפשרו הבנה של הדרך בה מתפתח ומבשיל שיקול הדעת המוסרי. שני הפסיכולוגים המזוהים ביותר עם תיאורית ההתפתחות המוסרית, והחלוקה שלה לשלבים הם ז'אן פיאז'ה השוויצרי ולורנס קולברג האמריקאי.
לפי המודל הסטרוקטוראלי של פרויד, התפתחות המוסר והמצפון מתקיימת כתוצאה מהופעתו של המבנה הנפשי הנקרא "סופר-אגו" הכולל ערכים מוסריים ונורמות חברתיות. הסופר-אגו מתפתח מהילדות, במסגרת תהליך החינוך, וכתוצאה מהפנמתם של הגבלות ואיסורים. לפי המודל הזה, שיא ההתפתחות המוסרית מתרחש בשלב של פתרון התסביך האדיפאלי (גיל 5-6).
רעיונותיו של פרויד מתווים דרך התבוננות תיאורטית המסייעת בחקר נפש האדם, אך פסיכולוגים התפתחותיים שחקרו את העמדות המוסריות בקרב ילדים צעירים אפשרו הבנה של הדרך בה מתפתח ומבשיל שיקול הדעת המוסרי. שני הפסיכולוגים המזוהים ביותר עם תיאורית ההתפתחות המוסרית, והחלוקה שלה לשלבים הם ז'אן פיאז'ה השוויצרי ולורנס קולברג האמריקאי.