הנסיעה באמבולנס מד"א מתייקרת
הכנסת אישרה באופן חלקי את בקשתה של מד"א להעלות את תשלום אגרות ההסעה באמבולנסים. ההתייקרות תהיה בשיעור של כ-5.7%, ומי אם לא הפריפריה ישלמו את המחיר הכבד במיוחד.
הכנסת אישרה באופן חלקי את בקשתה של מד"א להעלות את תשלום אגרות ההסעה באמבולנסים. ההתייקרות תהיה בשיעור של כ-5.7%, ומי אם לא הפריפריה ישלמו את המחיר הכבד במיוחד.
סעיף 7א' לחוק מגן דוד אדום קובע כי כאשר מד"א מבצעת פינוי באמצעות אמבולנס או ניידת טיפול נמרץ, היא רשאית לגבות אגרה ממקבל הפינוי או ממבטחו. אגרה זו, אשר שיעוריה משתנים מעת לעת, נקבעת על ידי שר הבריאות ושר האוצר (לאחר קבלת אישור מטעם וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת). כעת, בעקבות החלטה שהתקבלה בוועדת הכנסת ביום ב', 10.3.2014, אגרות ההסעה באמבולנסים של מד"א עומדות להתייקר בשיעור של 5.7%.
על פי התעריפים החדשים, הסעת אמבולנס למרחק של 20 ק"מ הלוך-חזור תעלה 377 ₪ (בהשוואה ל-357 ₪ טרם החלת התקנות החדשות).
חובות של מעל 200 מיליון ש"ח מאזרחים ורשויות מקומיות
מד"א הוא אחד הארגונים החשובים ביותר בבסיסה של מערכת הבריאות בישראל. האגודה פועלת ב-11 מרחבים ברחבי הארץ ומפעילה צי ובו מעל 1,000 אמבולנסים וכלי פינוי. רכבי מד"א יוצאים לקריאות בכל שעות היממה ומוזנקים מ-122 נקודות שונות. צי הרכבים של האגודה כולל כ-420 אמבולנסים רגילים וכ-160 ניידות טיפול נמרץ. כמו כן, עומדים לרשות מד"א מסוקים, רכבי 4X4 ורכבי תומקאר. בנוסף, מד"א מחכירה עשרות אמבולנסים ליישובים, מוסדות ומפעלים, בעיקר באזורי קו עימות ופריפריה. בשנת 2012, ממוצע הקריאות של מד"א עמד על כ-1,700 קריאות ביממה (וסך כולל של כ-640,000 קריאות).
עם זאת, אזרחים רבים אינם נושאים בתשלום האגרות. על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, כרבע מיליון בתי אב בישראל חייבים למד"א ועורכי דין מטעמה סכומים שונים.
אלי בין, מנכ"ל מגן דוד אדום, התייחס באמצעי התקשורת להתייקרות אגרות ההסעה באמבולנסים. לדבריו, ארגון מד"א נאלץ להתמודד עם חובות אשר מוערכים ביותר מ-200 מיליון שקלים בגין אי קבלת תשלומים שונים מאזרחים ורשויות מקומיות. כמו כן, מנכ"ל מד"א הוסיף כי בית החולים הדסה בירושלים, אשר נמצא כידוע בקשיים (ובית המשפט המחוזי קיבל לאחרונה את בקשתו להוצאת צו להקפאת הליכים), חייב לאגודת מד"א למעלה מ-5 מיליון שקלים.
הנטל ייפול על הפריפריה
היות שאגרת ההסעה באמבולנסים נקבעת בהתאם למרחק ממקום הפינוי לבית החולים הקרוב, גורמים שונים סבורים כי ייקור האגרות טומן בחובו משמעויות בעיקר לגבי תושבי הפריפריה.
חברי הכנסת בוועדה, אשר אישרו באופן חלקי את בקשתה של האגודה, מתחו ביקורת על מד"א בטענה כי היא מבקשת לכסות את חובותיה מכיסם של האזרחים ולא מהקופה הציבורית. ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) התייחסה לנושא בהיבט של פריפריה ומרכז. לדבריה, ייקור אגרות ההסעה באמבולנסים של מד"א, אשר מחושבות לפי מרחק, תפגענה בראש ובראשונה בתושבי הפריפריה אשר אינם מתגוררים בסמוך לבתי חולים. ח"כ מועלם הוסיפה כי בימים שבהם שיח הבריאות הציבורי עוסק רבות בסוגיות של מרכז מול פריפריה (למשל – בכל הנוגע להטבות לרופאים בפריפריה לעומת המרכז או הקמתה של הפקולטה לרפואה בצפת), התקנות החדשות עלולות להרחיב את הפער. חברה לקואליציה, שר התחבורה ישראל כ"ץ (ליכוד-ביתנו), הפנה אצבע מאשימה אל עבר משרד האוצר. לדבריו של השר, משרד האוצר "מייבש" את מד"א ומתקצב בחסר אותה ואת קופות החולים.מי משלם על הנסיעה?
חשוב להדגיש, כי במקרים רבים, אגרת ההסעה למד"א איננה משולמת מכיסו של המפונה. לא אחת, המפונה יכול 'לגלגל' את האחריות לתשלום האגרה על קופת החולים. עם זאת, המפונה יכול לפעול כך רק במידה ובית החולים קבע שעליו להישאר באשפוז. אחרת, האגרה מוטלת במלואה על המפונה ובני משפחתו.
מאת: שחר דניאלי, מערכת אינפומד