לא רק מקצועיות: 10 תכונות שחייבות להיות לרופא שלכם
מקצועיות, סבלנות, או אולי יכולת הכלה ואמפתיה? ביקשנו מ-10 מומחים לומר לנו מהי התכונה החשובה ביותר אצל הרופא המטפל. להדפיס - ולוודא שהן קיימות אצל הרופא שלכם
העומס בבתי החולים, התורים הארוכים בקופות החולים, יחסו המורכב של קהל המטופלים וגם הקשיים המלווים את המקצוע, מהווים אתגר של ממש עבור ציבור הרופאים בישראל. לצד המקצועיות הרבה המצופה מהם, עולה הצורך גם בראייה האישית וסבלנית, בתוך מערכת גדולה, מסורבלת ומנוכרת. הפעם, ניסינו לבדוק איך נראים הדברים מכיסא המטופל. לשם כך כינסנו אושיות מובילות המייצגות את צד החולה, שהסבירו לנו אילו תכונות חשובות כל רופא חייב לאמץ לדעתן.
שמוליק בן יעקב, "האגודה לזכויות החולה": "יושרה מקצועית"
"במערכת הבריאות פועלים כוחות רבים ומנוגדים ולכל אחד יש את האינטרס שלו – הקופה רוצה לחסוך עלויות, האוצר רוצה לשמור על ההוצאה הלאומית לבריאות וחברות התרופות רוצות למקסם רווחים. מעבר לעניין המקצועיות הרפואית, חשוב שהרופא יעמוד איתן מול כל הגורמים הרלוונטיים לטובת טיפולו המיטבי של החולה, כאשר טובת החולה לנגד עיניו.
כמו כן, חשוב שהוא ידע להקשיב בסבלנות ויהיה אמפטי למצוקות החולים. חשוב שגם יבין את מגוון הבעיות שאיתן נאלץ החולה להתמודד, וידע לסייע לו בהן על ידי הפניה למידע רלוונטי ונגיש, בהפניה לעמותות תומכות ובאמצעות הכוונה נכונה בתוך העולם המורכב של מערכת הבריאות על פניה הרפואיים והבירוקרטיים".
מירי זיו מנכ"ל "האגודה למלחמה בסרטן": "מקצוענות ואנושיות"
"מקצוענות ואנושיות הן תכונות חיוניות לכל רופא, שכן מי שעוסק בתחום זה חייב להיות מעודכן באופציות הטיפול המיטביות והחדשניות ,ורצוי שהטיפול יוענק ברגישות מרבית ובהתאמה אישית למטופל ולהעדפותיו".
ד״ר הלה הדס, מנכ״לית עמותת "אנוש", "הקשבה - גם לעמיתים למקצוע"
"מטפל טוב חייב להיות קודם כל אדם קשוב. רק על ידי הקשבה כנה, מלאה, נינוחה וחסרת שיפוטיות ניתן להבין את צרכי המטופל, לרכוש את אמונו ולסייע לו במציאת דרך הטיפול המתאימה ביותר עבורו". טוענת ד"ר הילה הדס, מנכ"לית עמותת אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש ומוסיפה: "חשובה גם ההקשבה לאנשי מקצוע שונים, קולגות ואנשי צוות עם דעות אחרות ותפיסות עולם מקצועיות שונות. בצורה זו מתפתחים להיות מטפלים טובים יותר".
בני חדד, מנהל מיזם תיקון עולם ב"עלה", עזר לילד המיוחד: "אמונה"
"על הרופא מוטלת החובה להאמין ביכולתו של המטופל להתקדם ולהגיע להישגים. כאשר הרופא ידחוף את המטופל לקצה גבול היכולת שלו ובאותה מידה יאמין ביכולתו לסייע לו, גם ההתקדמות הרפואית תהיה בהתאם".
מימין לשמאל: ענבל סרוקין, יונה מנטקה קציר, ד"ר הלה הדס, ד"ר סוזי קגן, אבשלום כהן, אורנית שגיא דקל, מירי זיו, שמוליק בן יעקב, בני חדד
אבשלום כהן מנכ"ל מתנדב בעמותת "חיים": "אנושיות"
"רצוי שהרופא המטפל לא יתייחס לחולה כאל 'לקוח' אלא כאל מטופל, שאליו מדברים בגובה העיניים וללא התנשאות. הקשבה, אמפטיה, רגישות ואפילו חוש הומור וחיוך יעשו פלאים לתהליך ההחלמה.כמו כן, כמובן שחשובה גם המקצועיות, ולבסוף כמובן המעורבות. וכמובן - ראוי לתת למטופל ולמשפחתו גם תחושת שייכות ומעורבות בטיפול".
עו"ד אורנית שגיא דקל, מתמחה ברשלנות רפואית: "הקשבה"
"ברגע שיש הקשבה, האבחנה מתבצעת במקצועיות וכך גם המעקב והטיפול. פעמים רבות התקלה נוצרת כאשר רופא אינו מקשיב לפציינט ולא מייחס חשיבות לדבריו".
דר' סוזי קגן, מומחית לעולמו הבריא של הילד החולה: "יכולת להכיל"
"התכונה הכי חשובה לרופא היא יכולת הכלה וזיהוי מצוקה רגשית. לעיתים רבות אדם המגיע אל הרופא מצוי במתח רגשי ונפשי רב בנוסף לבעיה הפיזיולוגית, לכן היכולת להכיל חרדה, לחץ ובדידות הן משמעותיות עבור החולה. לעיתים מילה או מבט המבין את המצוקה הרגשית, עשויים להקל על החולה ולייצר קשר מידי הדרוש לאבחון ולהבראה".
יונה מנטקה קציר, מנכ"לית "אגודת הפסוריאזיס הישראלית": "הקשבה וחדשנות"
"התכונה החשובה ביותר לרופא היא הקשבה. ראוי שידע להקשיב לחולה ויעניק לו את תשומת הלב החיונית, למרות הזמן הקצוב העומד ברשותו. כמו כן, חשוב שיהיה מעודכן בחידושים כגון: טכנולוגיות ותרופות ביולוגיות מתקדמות, המאפשרות שיפור באיכות החיים של החולים".
ענבל סיקורין, אחות ראשית ב"ניאמדיק", מרפאות מומחים לגיל השלישי: "חמלה"
"חמלה, אמפתיה והבנה עמוקה ואמתית של צרכי המטופלים, הן תכונות קריטיות עבור הרופא המטפל, המהוות מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול וביסוס מערכת יחסים ייחודית של אמון. תכונות אלה חשובות בייחוד כשמדובר בחולים מבוגרים, המתמודדים עם מגוון רחב של בעיות רפואיות המשתנות ללא הרף, המלוות לעיתים במצב נפשי ובתפקוד ירוד".