השיטה שתוציא לכם את החשק לאוכל לא בריא ב-2 דקות
העולם המודרני מוצף באוכל לא בריא ולא פעם קשה לעשות בחירות תזונתיות נכונות. מחקר חדש מצא דרך פשוטה להפליא שתילחם בחשקים למזון לא בריא
בשנים האחרונות ריח סביבתי הפך להיות אחד מכלים רבים שעסקים עושים בו שימוש כדי למשוך לקוחות ולהשפיע על ההתנהגות שלהם.
למרות שמדובר בתחום חדש יחסית, עסקים קטנים וגדולים כבר קפצו על העגלה ובאופן לא מפתיע, חברות מזון ומסעדות עושים שימוש בריח של אוכל טעים כדי לגרום לאנשים להיכנס לתוך העסק שלהם. לצד זאת, השימוש בריחות סביבתיים חוצה את עסקי האוכל ומגיע גם למחוזות אחרים. כך למשל, חנות הדגל של סמסונג בניו יורק מפיצה ריחות של פרי המלון.
במחקר חדש של אוניברסיטת דרום פלורידה שבטמפה, ניסו החוקרים להבין יותר כיצד ניחוחות הסביבה עשויים להשפיע על הבחירות התזונתיות שלנו. הם התמקדו בעיקר בהשפעה של הניחוחות על בחירות של אוכל בריא לעומת אוכל לא בריא. ממצאי המחקר שלהם פורסמו בכתב העת Journal of Marketing Research.
קראו עוד: כמה קלוריות אנחנו שורפים במנוחה? תלוי בשעה של היום
ניחוחות ובחירות תזונתיות
לצורך המחקר החוקרים ניהלו סדרה של ניסויים שבהם אנשים נחשפו בסיטואציות שונות לריחות אוכל בריא או לא בריא, כגון תפוח או תותים באוכל הבריא, לעומת עוגיות או פיצה באוכל הלא בריא.
בניגוד לציפיות, החוקרים גילו שאנשים שנחשפו לריח של אוכל לא בריא במשך 30 שניות או פחות, היו בעלי נטייה לבחור אוכל לא בריא, שזה לא מפתיע. עם זאת, אנשים שנחשפו לריח של אוכל לא בריא במשך 2 דק' ומעלה נטו יותר לעשות בחירות תזונתיות בריאות.
ניחוח הפיצה
הניסוי הראשון התקיים בקפיטריה של בי"ס שבו לומדים כ-900 ילדים. הניסוי נמשך 3 ימים, ובכל יום הילדים נחשפו לאחר משלושת המצבים הבאים: ללא ריח (מצב ביקורת), ריח של פיצה, ריח של תפוחים.
הניחוחות הופצו באמצעות נבולייזרים שמוקמו ליד הילדים שהמתינו בתור לאוכל. החוקרים בכוונה גרמו להאטת התקדמות התור כדי שכולם ייחשפו לריח לפחות 2 דקות.
ביום שבו פוזר ניחוח התפוחים 36.96% מהמוצרים שנמכרו היו לא בריאים, ביום שבו לא פוזר ריח 36.54% מהמוצרים שנמכרו היו לא בריאים. לא היה בעצם כמעט הבדל בין השניים. עם זאת, ביום שבו פוזר ניחוח הפיצה רק 21.43% מהמוצרים שנמכרו היו לא בריאים. מדובר בהבדל משמעותי.
ריחות של מאכלים מפנקים מספקים את מערכת התגמול במוח, שגורמת להפחתת הדחף לצריכת מאכלים מספקי תאווה
לטענת החוקרים, הדבר הזה קורה כי ריחות למאכלים מפנקים מספקים את מערכת התגמול במוח, שגורמת להפחתת הדחף לצריכה מידית של מאכלים שמספקים את התאווה שלנו.
בניסוי נוסף, החוקרים בחנו את הבדיקה במעבדה. הפעם הם בחנו שני ניחוחות מתוקים: עוגיות (לא בריא) ותות שדה (בריא).
בתחילת הניסוי המשתתפים ישבו במשך לפחות 2 דקות בחדר עם אחד הניחוחות. לאחר מכן, החוקרים שמו צלחות של תותים ועוגיות מול המשתתפים ושאלו אותם באיזה מן המאכלים הם בוחרים. גם כאן, אלה שנחשפו לריח של אוכל לא בריא נטו באופן מובהק לבחור את האפשרות הבריאה יותר.
ניחוחות סופרמרקט
בניסוי השלישי החוקרים עברו לסופרמרקט. שם הם פיזרו ריחות של שוקולד או של תותים. לפני הפצת הריח גילו החוקרים כי הסכום לתשלום שהוצא על אדם היה בערך אותו הדבר בשתי הניחוחות. כצפוי, לאחר הפצת הריח הלא בריא, הפרופורציות של רכישת מוצרים לא בריאים של כל לקוח הייתה נמוכה יותר.
בניסוי נוסף החוקרים בחנו את החשיבות של משך הפצת הריח. הם חשפו חלק מהמשתתפים לריח עוגיות וחלק לתותים למשך של פחות מ-2 דקות, ואחרים ליותר מ-2 דקות.
גם כאן, אלו שהריחו עוגיות למעלה מ-2 דק' בחרו יותר אוכל בריא. עם זאת, אלה שהריחו עוגיות פחות מ-2 דק' נטו יותר לבחור אוכל לא בריא. אם כן, זמן החשיפה לריח משמעותי מאוד. ממצאים אלו מעניקים תובנות לשימוש עתידי פוטנציאלי למזעור החשקים התזונתיים שלנו.